
Schoolweging
De schoolweging van St. Pancratius is 26,40 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit en inclusieve begeleiding voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 40% vwo, 20% havo en 15% vmbo-(g)t. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,61% vwo en 16,07% havo). Tegelijkertijd is er een klein percentage praktijkonderwijsadvies (0,12%), wat overeenkomt met het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Pancratius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.85 | 175.23 | 185.77 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de praktijk kan één toets vaak op meerdere manieren worden ingezet. Op de Pancratius vinden wij het belangrijk om ons er steeds van bewust te zijn dat toetsen géén doel op zich is, maar een middel om een doel te bereiken. Toetsen worden doelgericht ingezet in het leerproces. Wij vinden goede toetsen én toetsen op een goede manier belangrijk. Om leerlingen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling, moeten wij inzicht krijgen in hun ontwikkeling. Daarbij vinden wij het belangrijk om goed te volgen hoe het leerproces verloopt: waar staat het kind, wat gaat er goed, wat nog niet, welke instructie- en verwerkingsvormen zijn nodig, welke voorwaarden zijn nodig voor de volgende stap? Om deze reden zullen wij frequent formatieve toetsen inzetten. Natuurlijk zijn toetsen niet de enige manier om informatie te verkrijgen; observatie, vragen stellen en samen in gesprek gaan zijn minstens even belangrijk! Wanneer alle informatie samen wordt genomen, krijgen we een zo breed mogelijk beeld. Leerlingen worden waar mogelijk betrokken bij de uitkomsten van formatieve toetsen. Op deze manier krijgen zij inzicht in hun eigen leerproces en worden zij er actief bij betrokken. Soms is het ook nodig om summatief te toetsen om de leeropbrengsten in kaart brengen. De leerkracht kan hiermee checken of de beoogde leerdoelen behaald zijn. Bij het geven van adviezen voor bijvoorbeeld vervolgonderwijs, vinden wij het belangrijk om altijd het totaalbeeld mee te wegen; uitkomsten van toetsen maken hier slechts een onderdeel van uit. Als school vinden wij het belangrijk om kinderen kwalitatief goed onderwijs te bieden. Wij reflecteren daarom niet alleen op het leren van de kinderen maar óók op ons eigen handelen. Toetsen kunnen evaluerend worden ingezet om onze eigen kwaliteit te verbeteren. Leerlingvolgsysteem toetsen Scholen zijn wettelijk verplicht om náást de toetsen van de school zelf (inclusief de toetsen die horen bij de gebruikte onderwijsmethodes) ook gebruik te maken van een leerlingvolgsysteem (LVS) om kennis en vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en wiskunde in kaart te brengen. Een leerlingvolgsysteem bestaat uit een set van toetsen die gedurende de schoolloopbaan worden gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Wij maken gebruik van LIB (leerling in Beeld) toetsen van CITO. Deze toetsen zullen een- of tweemaal per jaar worden afgenomen. Het leerlingvolgsysteem biedt de mogelijkheid tot een verdiepende analyse, waarbij gedetailleerde foutenanalyses worden gemaakt en er gekeken kan worden welke onderdelen nog extra aandacht behoeven. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling. Volgen van de leerlingen op de Pancratius Alle leerlingen worden hun gehele schoolloopbaan nauwlettend gevolgd. We gebruiken de volgende toetsen en observatiesystemen: Groep 1 en 2: Het observatiesysteem van Edumaps. Vanaf groep 3: Methodegebonden toetsen, Cito Leerling in beeld (o.a. de Drie Minuten Toets voor lezen, Spelling, Rekenen & Wiskunde, Begrijpend Lezen) en het observatiesysteem Kanvas voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Regelmatig worden de resultaten van de toetsen door leerkrachten en interne begeleider (ib'er) besproken. De LOVS Leerling in beeld toetsen worden 2x per jaar geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de interne begeleider. De vraag die we ons dan stellen is: ‘Op welke onderdelen valt nog winst te halen en wat kan beter?" Dit kan een aanleiding zijn om ons programma op onderdelen aan te passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,7% van de leerlingen presteert onder hun advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Daarnaast presteert 34,78% boven advies, wat de kwaliteit van het adviesproces en de doorstroombegeleiding benadrukt, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Om kinderen zich op sociaal-emotioneel vlak zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Wij willen dat ieder kind elke dag met plezier naar school komt, veel leert en zich daardoor op alle gebieden goed kan ontwikkelen. Een sterk pedagogische klimaat is belangrijk voor iedereen. Het team van de Pancratius zorgt samen met de kinderen voor een veilige sfeer. Persoonlijke groei start bij het mogen zijn wie je bent. We hebben daarom oog voor de individuele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Groeien doe je met elkaar. Dat betekent ook met elkaar samenwerken, zowel door kinderen als door leerkrachten en onderwijsassistenten. Vanuit een veilige sfeer werken we samen aan goed onderwijs! Op de Pancratius besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit zit verweven in de dagelijkse praktijk, we besteden er ook expliciet aandacht aan tijdens speciale SEO/Kanjerlessen. Door middel van groepsactiviteiten blijven we aandacht besteden aan groepsvorming, we houden hiermee ook het sociale klimaat in de klas op peil. Ook nemen we 2x per jaar een sociogram af in alle klassen. LEES MINDER
veiligheid
verbondenheid
zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius voor sociale ontwikkeling?
De Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius gebruikt de Kanjertraining, die als belangrijkste doel heeft dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en heeft een positief effect op concentratie en leerresultaten. Wekelijks oefenen de leerlingen expliciet met hoe met elkaar om te gaan. Tijdens deze les staat centraal dat iedereen een eigen mening, wensen en gevoelens heeft. De school leert de leerlingen omgaan met verschillende situaties, zich bewust te zijn van hun gedrag en vertrouwen in zichzelf te krijgen. In het kanjerbeleid is ook beschreven op welke wijze het sanctiebeleid vorm en inhoud krijgt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius?
Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.