
Schoolweging
De schoolweging van De Havenrakkers is 23,11 , met een spreiding van 4,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98.2% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score toont aan dat vrijwel alle leerlingen voldoen aan de basisvaardigheden, zelfs in een krimpcontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61.9%. Dit duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod, vooral opmerkelijk gezien de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke academische focus: 42.5% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 22.5% havo/vwo-advies (vs. 10.9% regio). VMBO-adviezen blijven beperkt tot 12.5% (inclusief combi-trajecten), tegenover 28.8% in de regio. De combinatie van hoge adviezen en beperkte praktijkoriëntatie (2.5% vmbo-b) weerspiegelt het profiel van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Havenrakkers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.65 | 175.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen Om de vorderingen van de kinderen en de loop van het onderwijs in de gaten te houden, monitoren we de ontwikkeling van de kinderen. De leerlingen in groep 1-2 volgen we met betrekking tot sociale emotionele ontwikkeling, bewegen, spel, taal en rekenen. Voor de groepen 3 t/m 8 toetsen we minimaal twee keer per jaar alle kinderen op het gebied van rekenen, taal en (begrijpend) lezen. Deze toetsen geven enerzijds een beeld van hoe de kinderen individueel scoren ten opzichte van het landelijk gemiddelde, anderzijds geeft het de school ook inzicht hoe de school scoort op groeps- en schoolniveau ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Niet alle resultaten van ons onderwijs zijn direct meetbaar en vergelijkbaar. Daarom maken wij ook gebruik van het observatie-instrument Zien dat één keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart brengt. Hiermee worden individuele en groepsproblemen zichtbaar gemaakt. Gedifferentieerd werken Op basis van de behaalde resultaten van de leerlingen wordt het onderwijsaanbod voor de komende periode bepaald. In de praktijk betekent dit dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Omdat leerkrachten niet meer dan drie verschillende niveaus kunnen hanteren in de groep leidt dit tot differentiatie in drie groepen: Instructieonafhankelijke leerlingen: dit zijn de leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie. Instructiegevoelige leerlingen: dit is de basisgroep, waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort. Zij ontvangen de basisinstructie. Instructieafhankelijke leerlingen: dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben. Zij ontvangen naast de basisinstructie verlengde instructie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.1% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 28.2% boven advies presteert. Dit duidt op realistische adviesstelling met ruimte voor groei. De 66.7% die op advies zit, overtreft het landelijk gemiddelde (62.9%) en onderstreept de kwaliteit van het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk duidelijk te zijn waar we voor staan en wat de basis is van onze houding, gedrag en de taal die we gebruiken. Deze basis vatten we samen in de volgende kernwaarden: Verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid betekent dat anderen jou kunnen aanspreken op het goed verrichten van jouw taken. Dat begint met verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, voor het effect van jouw gedrag op de ander en voor de wereld om je heen. Verantwoordelijkheid leer je door te reflecteren op je eigen gedachten en handelen. Respect Wij staan open voor iedereen en handelen vanuit respect voor ieders achtergrond. We hebben respect voor onszelf, de ander en de omgeving. Positiviteit Dit is onze grondhouding. In alles wat we doen benaderen we de zaken vanuit een instelling die gericht is op mogelijkheden en kansen om verder te komen. Plezier De dynamiek tussen weten en nog niet weten, kunnen en nog niet kunnen en daarmee spelen en onderzoeken geeft ons dagelijks plezier in wat we doen. Plezier is ook durven te ontwikkelen, laten zien wie je bent en wat je kunt en kunnen incasseren als het een keer mis gaat en het resultaat tegenvalt. Fouten maken moet en mag! Van fouten leer je! LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Respect
Positiviteit
Wat is de werkwijze van Basisschool De Havenrakkers voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Havenrakkers volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in groep 1 t/m 8 met het observatie-instrument Zien, dat één keer per jaar wordt ingezet. Dit geeft inzicht in de sterke kanten en eventuele ondersteuningsbehoeften. Met de methode Leefstijl worden alle leerlingen bewust gemaakt van normen en waarden door middel van praktische activiteiten die het besef van 'goed met elkaar omgaan' versterken en positieve groepsrelaties bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Havenrakkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Havenrakkers gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Havenrakkers?
Basisschool De Havenrakkers gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren.