
Schoolweging
De schoolweging van De Swirrel is 29,75 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel praktijkonderwijsadvies (8.33% vs 1.01% vergelijkbare scholen), gekoppeld aan sterke vmbo-k-(g)t-adviezen (41.66% totaal). Tegelijkertijd geeft 24.99% havo/vwo-advies, wat lager ligt dan regionale peers (31%). Dit weerspiegelt de diverse populatie en mogelijk 'voorzichtig' adviseren zoals beschreven in hun plaatsingswijzer-methodiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Swirrel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van kinderen door observaties, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Op basis van de informatie van deze observatie- en toetsgegevens stemmen wij het onderwijsaanbod op groeps- en individueel niveau zo goed mogelijk af. We gebruiken op onze school het IEP leerlingvolgsysteem. Hiermee kunnen wij toetsen op maat aan de kinderen aanbieden. Dit past beter bij onze visie op onderwijs en bij het doel waarom wij willen toetsen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden en daarop ook getoetst worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert boven advies (0% vs 25.27% landelijk), terwijl 10.53% onder advies functioneert. Deze conservatieve adviescultuur past bij de risicomijdende aanpak beschreven in de schoolgids, maar vraagt wel om aandacht volgens recente inspectiecommentaren.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Wij begeleiden de kinderen bij het leren en het omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen. Daarbij creëren we een pedagogisch klimaat gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind: Relatie: We creëren een sfeer van acceptatie en vertrouwen. Daarbij is een persoonlijke relatie met de leerkracht, veiligheid en geborgenheid van belang. Competentie: We creëren situaties waardoor de kinderen plezier in het schoolgaan, in het leren, in het samenwerken en in het samenspelen hebben. We laten ze ervaren dat ze iets kunnen en daarvoor gewaardeerd worden. Autonomie: We nemen de kinderen serieus, accepteren ze zoals ze zijn en hechten veel waarde aan het zelfstandig kunnen functioneren. Bij ons onderwijs hebben bovengenoemde basisbehoeften constant onze aandacht. Daarnaast bieden wij schoolbreed gericht aanbod op de sociaal emotionele ontwikkeling. Hierbij maken wij gebruik van het programma van de Vreedzame School. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van IKC De Swirrel voor sociale ontwikkeling?
IKC De Swirrel acht structureel aanbod essentieel voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De school werkt volgens de principes van de Vreedzame School en is een Democratische school. De veiligheidsbeleving wordt meermalen per jaar gemonitord door middel van vragenlijsten.
Welke registratievormen gebruikt IKC De Swirrel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Swirrel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Aanbod Vreedzame School, Sociaal Emotionele Vragenlijst