Basisschool Openbare Basisschool De Regenboog in Breukelen

Het team van Openbare Basisschool De Regenboog in Breukelen

Current section: team
Heycoplaan 13 - 15
3621 Breukelen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (18.2%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij De Regenboog

Bij Openbare Basisschool De Regenboog zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof kijken we eerst intern of een collega de lesgroep kan overnemen. Dit zorgt voor continuïteit en een vertrouwde omgeving voor uw kind. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, schakelen we deskundige invallers in via ons samenwerkingsverband met Interteach. Deze leerkrachten zijn zorgvuldig geselecteerd om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en uw kind de aandacht te geven die het verdient. In uitzonderlijke situaties waarin er geen geschikte invallers beschikbaar zijn, informeren we u tijdig. Op de eerste dag van een dergelijke situatie verdelen we de leerlingen over de bestaande groepen. Mocht dit op de tweede dag nog steeds nodig zijn, dan bieden we uw kind thuisonderwijs aan, zodat de leerstof toch optimaal gevolgd kan worden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Regenboog: Deskundige Specialisten

2

Verbetering Taal en Rekenen voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden

Toelichting van de school:

Onze basisschool in Breukelen beschikt over een toegewijde rekenspecialist. Leerkrachten kunnen bij haar terecht voor al hun vragen over rekenonderwijs. Samen met de intern begeleider en directie monitort zij de rekenontwikkelingen binnen de school. Deze proactieve aanpak garandeert een optimaal rekenklimaat voor elke leerling op De Regenboog.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Schoolgedrag
Intern Begeleider voor Allerlei Vragen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging

Toelichting van de school:

Op De Regenboog stimuleren we de ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde leerlingen met een speciale projectgroep. Hierbij ligt de focus niet alleen op cognitieve groei en leervaardigheden, maar ook op het welbevinden van deze leerlingen. De groep komt wekelijks bijeen op donderdagochtend. Daarnaast bieden we een talentengroep voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het schoolse leren. Drie dagdelen per week ontvangen zij persoonlijke instructie en begeleiding. Door aan te sluiten bij hun talenten, maken we leren betekenisvol en motiverend voor deze leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Leeromgeving
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Optimale Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt individuele leerlingen en ontwikkelt samen met de intern begeleider en directie de onderwijsstrategieën. Dit zorgt voor een uitdagende leeromgeving op maat. De gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider en directie om de schoolbrede ontwikkelingen op het gebied van gedrag en werkhouding te volgen. Samen zetten zij nieuwe, effectieve lijnen uit voor een positief schoolklimaat.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Allerlei Vragen
BHV'ers voor Veiligheid

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Regenboog zijn diverse leerkrachten opgeleid tot Bedrijfshulpverlener (BHV). Zij zorgen voor een veilige omgeving en zijn getraind om adequaat te handelen bij calamiteiten. Dit draagt bij aan de algemene veiligheid en het welzijn van alle leerlingen en medewerkers op onze school in Breukelen.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Allerlei Vragen
BHV'ers voor Veiligheid

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over meerdere getrainde BHV'ers. Zij zijn bevoegd om medische handelingen te verrichten en ondersteunen bij persoonlijke verzorging indien nodig. Deze deskundigheid zorgt ervoor dat leerlingen met specifieke zorgbehoeften de aandacht en hulp krijgen die zij verdienen, binnen een veilige en zorgzame omgeving op De Regenboog.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
De Regenboog heeft: een "daltonlab" (ruimte voor o
per groep ruimtes buiten de klas om zelfstandig en
een stilte-lokaal waar kinderen ongestoord aan tak
een aula voor vieringen en opvoeringen.
een IB-ruimte/orthotheek waar ondersteuning wordt

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op De Regenboog

Ontwikkeling en Talent: Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning

Op Openbare Basisschool De Regenboog geloven we in het potentieel van elk kind. Daarom bieden we al jaren een succesvolle Talentengroep voor leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging en verdieping, naast onze reguliere basisondersteuning. Deze speciale groep, toegankelijk vanaf groep 5, stelt maximaal tien leerlingen in staat om drie dagdelen per week intensieve, gespecialiseerde instructie te ontvangen. We richten ons hierbij op cruciale vakgebieden zoals rekenen, taal, begrijpend lezen en spelling. Ons doel is om leerlingen met een sterke leergierigheid de kans te geven hun talenten verder te ontwikkelen en hun academische vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. De Regenboog: waar ieder kind de ruimte krijgt om te stralen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS De Regenboog: Visie op Onderwijs

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor onderwijsontwikkeling?

Op Openbare Basisschool De Regenboog zetten we stapsgewijs in op de continue verbetering van ons onderwijs. We nemen als team weloverwogen beslissingen om ervoor te zorgen dat ons lesaanbod optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften van elk kind. Ons meest recente schoolplan, opgesteld in 2024, beschrijft onze ambitie om een Professionele Leergemeenschap (PLG) te worden. Om dit te realiseren, hebben drie teamleden een gespecialiseerde opleiding gevolgd om de rest van het team te begeleiden in deze transitie. De eerste stappen richting deze PLG zijn reeds gezet. Binnen De Regenboog streven we naar gespreid leiderschap. Dit betekent dat besluitvorming niet uitsluitend bij de directie ligt, maar gedeeld wordt met teamleden die over de meeste expertise beschikken, in nauw overleg met de directie. Diverse teamleden hebben door middel van opleidingen hun expertise versterkt, wat leidt tot een grotere deskundigheid binnen onze school. Ons team heeft, gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en evidence-informed practice, de gedragscultuur van onze school vastgelegd. Dit document beschrijft onze verwachtingen ten aanzien van zowel leerkrachten als leerlingen, en definieert hoe wij werken op De Regenboog. Collegiale consultatie is een essentieel onderdeel van ons onderwijsontwerp; als team leren we gezamenlijk en van elkaar. Afgelopen jaar lag de focus sterk op instructie: hoe geven wij effectieve instructie op De Regenboog? Wat hebben kinderen nodig en hoe kunnen wij hier optimaal aan voldoen? Hierbij staat de professionele handeling van de leerkracht centraal. Door de vaardigheden van onze leerkrachten te versterken, zorgen we ervoor dat meer kinderen binnen hun eigen klas tot leren komen. Om dit te ondersteunen, heeft het team een kwaliteitskaart instructie opgesteld, die de specifieke werkwijze voor instructie op De Regenboog uiteenzet. Daarnaast zijn er twee nieuwe methodes geïmplementeerd: 'Atlantis' voor technisch en begrijpend lezen, en 'Taaljacht' voor taal en spelling. Dit schooljaar is tevens het eerste jaar dat we werken met het Rapportfolio, waarbij we de overstap maken van cijferbeoordelingen naar woordbeoordelingen. Ook hebben we onze cyclus van gesprekken met ouders en kinderen geëvalueerd en afspraken gemaakt over de vormgeving hiervan, passend bij onze visie. Deze aanpassingen worden in het schooljaar 2025-2026 ingevoerd. Met betrekking tot ons rekenonderwijs hebben we eveneens concrete afspraken gemaakt. Naast een grondig onderzoek naar het automatiseren van rekenvaardigheden, zullen alle teamleden de cursus ‘met sprongen vooruit’ volgen. Deze cursus leert leerkrachten hoe zij rekenonderwijs kunnen verrijken met behulp van rekenspellen, zodat het beter aansluit bij de individuele leerbehoeften van alle leerlingen. Voor het schooljaar 2025-2026 staan verdere ontwikkelingen gepland. Ons team zal zich verder bekwamen in het geven van instructie volgens de principes van ‘Rosenshine’, met speciale aandacht voor het activeren van voorkennis en het effectief stellen van vragen. Begin volgend schooljaar volgt het team een tweedaagse training gericht op het aanbieden van taal, met een specifieke focus op woordenschat. Deze aanpak zullen we schoolbreed toepassen bij het introduceren van nieuwe woorden of woorden die leerlingen nog niet beheersen. Verder staat een studiedag gepland over ‘regels en routine’. Duidelijke regels en routines creëren voorspelbaarheid, wat essentieel is voor een rustige leeromgeving. Het team heeft hier afgelopen jaar al de eerste afspraken en scholing over gehad en zal dit verder uitbouwen. Tijdens deze studiedag, verzorgd door medewerkers van ‘de Kristal’, zullen we bespreken wat we van onze kinderen verwachten en welke ondersteuning dit van ons vraagt, evenals welke regels en routines wij cruciaal achten voor het leerproces. Het komende schooljaar onderzoeken we tevens de mogelijkheid van aangepaste schooltijden om een betere aansluiting te realiseren. Alle ontwikkelingen worden proactief gecommuniceerd naar ouders, onder andere via de maandelijkse nieuwsbrief. Burgerschapsonderwijs op OBS De Regenboog: Onze doelen voor burgerschapsonderwijs zijn vastgesteld vanuit onze visie en missie. We richten ons op de persoonsvorming van kinderen en de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. We begeleiden onze leerlingen om uit te groeien tot evenwichtige individuen die respectvol omgaan met zichzelf, hun medemens en hun omgeving, gebaseerd op duidelijke waarden en normen. We leren hen wat democratie inhoudt en hoe ze hier actief aan deelnemen. Onze leerlingen worden gestimuleerd om deel te nemen aan de samenleving, zowel in de fysieke als digitale wereld. Ze leren samenwerken en een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap. We bevorderen kennis van en respect voor diverse opvattingen en overtuigingen, inclusief religies en levenswijzen. We stimuleren een sterk zelfbeeld, eigen meningen en een persoonlijke identiteit, met aandacht voor solidariteit en diversiteit. Leerlingen ontwikkelen kritische denkvaardigheden met betrekking tot maatschappelijke thema’s. Ze leren een onderbouwd standpunt in te nemen en hun mening effectief te uiten, wat hun maatschappelijke betrokkenheid vergroot. We besteden aandacht aan algemene ontwikkeling en bieden onze leerlingen culturele bagage mee die hen gedurende hun leven verrijkt. Basiswaarden voor een democratische rechtsstaat: Op onze school vinden we het cruciaal dat kinderen leren hoe ze op een eerlijke en open manier met elkaar omgaan. Dit sluit aan bij de wettelijke vereisten om aandacht te besteden aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Deze waarden omvatten: Vrijheid van meningsuiting: het recht om gedachten te uiten. Gelijkwaardigheid: iedereen is even belangrijk. Begrip en respect voor anderen: actief luisteren en elkaar proberen te begrijpen. Verdraagzaamheid: acceptatie van verschillen tussen mensen. Afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie: een duidelijke afwijzing van pesten, uitsluiting en oneerlijke behandeling. Autonomie: het leren maken van zelfstandige keuzes. Verantwoordelijkheidsbesef: nadenken over het welzijn van zichzelf en anderen. We bespreken deze waarden actief met de kinderen, bijvoorbeeld tijdens kringgesprekken, lessen over samenleven of wanneer er specifieke situaties zich voordoen in de klas. Zo creëren we samen een prettige en veilige omgeving voor iedereen. Competentieontwikkeling gericht op burgerschap: OBS De Regenboog ondersteunt de ontwikkeling van de volgende competenties bij kinderen, die nauw verbonden zijn met burgerschap: 1. Democratisch handelen. 2. Sociaal verantwoordelijk handelen. 3. Effectief omgaan met conflicten. 4. Respectvol omgaan met verschillen tussen mensen. Ons aanbod voor burgerschapsonderwijs: Burgerschap is geïntegreerd in diverse methodes, waaronder: Atlantis (technisch en begrijpend lezen), Taaljacht (taal en spelling), Hiro (sociaal-emotionele ontwikkeling) en Blink (wereldoriëntatie). Daarnaast verzorgen wij eens per drie weken een specifieke burgerschapsles. Tevens organiseren we diverse schoolbrede activiteiten, zoals aandacht voor ‘paarse vrijdag', ‘Prinsjesdag' en ‘de opruim dag', om burgerschap levend te houden. Monitoring van burgerschapsontwikkeling: Leerkrachten evalueren tweemaal per jaar de voortgang van burgerschap in de klas. Zij registreren de leerresultaten en de ontwikkeling van de kinderen op dit gebied.

Hoe monitort en evalueert de school haar onderwijsdoelen?

Binnen het kader van WMK-po (Wetenschappelijk Onderwijs en Kwaliteitszorg) evalueren wij continu onze onderwijsontwikkeling en sturen wij bij waar nodig om onze doelstellingen te realiseren.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Start met Succes op De Regenboog

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Regenboog biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een veilige en speelse start, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op het ontdekken van talenten en het stimuleren van nieuwsgierigheid. Met kleine klassen en betrokken leerkrachten zorgen we voor persoonlijke aandacht. Uw kind leert spelenderwijs de wereld kennen en ontwikkelt belangrijke sociale en cognitieve vaardigheden. Ontdek de mogelijkheden voor uw jonge kind op De Regenboog.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Regenboog voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Regenboog zet vol in op een optimale start voor jonge kinderen. Wij bieden een programma dat gericht is op spelend leren en de brede ontwikkeling van uw kind. Dit programma is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een veilige basis te leggen voor toekomstig succes. Uw kind wordt gestimuleerd in zijn of haar persoonlijke groei en ontdekkingstocht.

Met welke partners werkt De Regenboog samen voor het jonge kind programma?

Voor een naadloze overgang en een breed ondersteuningsaanbod werkt Openbare Basisschool De Regenboog nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen met Blos Kinderopvang en Kind en Co Ludens garanderen een doorlopende lijn in de ontwikkeling en opvang van uw jonge kind. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.

Voor een naadloze overgang en een breed ondersteuningsaanbod werkt Openbare Basisschool De Regenboog nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen met Blos Kinderopvang en Kind en Co Ludens garanderen een doorlopende lijn in de ontwikkeling en opvang van uw jonge kind. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.

Blos Kinderopvang
Kind en Co Ludens
Team | Openbare Basisschool De Regenboog in Breukelen | [2025] Schoolregister