Basisschool KBs Willibrordus in Breukelen

Het team van KBs Willibrordus in Breukelen

Current section: team
G Splinter V Ruwielln 1
3621 Breukelen

Zie hier hoe het team van KBs Willibrordus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs Willibrordus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs Willibrordus bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs Willibrordus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs Willibrordus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs Willibrordus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (20.8%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs Willibrordus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.6%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.3%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs Willibrordus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op KBs Willibrordus: Ziekte en Verlof Efficiënt Geregeld

Bij KBs Willibrordus zetten we ons in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. In geval van ziekte of verlof van een docent, is onze eerste prioriteit het inschakelen van een gekwalificeerde vervanger uit onze externe invallerspools of een collega binnen het schoolteam. We streven ernaar om altijd een vaste leerkracht voor de klas te hebben. Wanneer dit niet direct mogelijk is, worden interne middelen ingezet. Dit kan betekenen dat er flexibel met personeel wordt geschoven om de lesdoelen te blijven halen. In uitzonderlijke situaties, zoals tijdens een pandemie, kunnen groepen tijdelijk samengevoegd worden, maar dit gebeurt altijd weloverwogen. Ons kernprincipe is het minimaliseren van de noodzaak om leerlingen naar huis te sturen. Mocht er toch geen directe vervanging gevonden kunnen worden, dan hanteren we een plan van aanpak. Groepen kunnen situationeel worden opgesplitst en tijdelijk bij andere klassen worden gevoegd. Soms wordt een leerkracht vrijgeroosterd om een zieke collega te vervangen, waardoor de oorspronkelijke groep tijdelijk wordt opgevangen. Indien nodig, springen interne begeleiders of remedial teachers bij voor de vervanging, met de mogelijkheid om hun gespecialiseerde taken later in te halen. Leerlingen van andere groepen kunnen ook tijdelijk in kleinere settingen worden verdeeld over de resterende klassen. Dit alles om de impact op het leerproces te beperken. Als alle andere opties uitgeput zijn, wordt er een rooster gevolgd om leerlingen een dag naar huis te sturen. Ouders en verzorgers worden hierover tijdig geïnformeerd, idealiter al op de dag zelf of eerder als de situatie voorzienbaar is. Bij langdurige vervangingsproblemen informeren we ook bredere groepen ouders. Met de start van het schooljaar 2025-2026 zullen we 12 groepen formatteren. Hoewel we in voorgaande jaren creatieve oplossingen vonden voor afwezigheid, kan de krapte op de arbeidsmarkt en de formatie van 12 groepen betekenen dat de kans op het naar huis sturen van een groep bij ziekte van een leerkracht in het schooljaar 2025-2026 groter is. We blijven echter flexibel en zoeken continu naar de beste oplossingen voor ons onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Willibrordusschool wordt zowel gewerkt met homogene groepen als met heterogene groepen. We hebben 3 kleutergroepen waar kinderen van groep 1-2 bij elkaar zitten (4, 5 en 6 jaar). Vanaf groep 3 hebben wij veelal twee groepen per leerjaar, de parallelgroepen. In schooljaar 2025-2026 werken wij tot de meivakantie met één groep 7, één groep 7-8 en één groep 8. Na de meivakantie zal er een grotere groep 7 en een grotere groep 8 geformeerd worden. Deze grotere groepen zullen ondersteuning krijgen. Afhankelijk van het leerlingaantal wordt er gekozen voor twee homogene groepen of een combinatiegroep. De maximale groepsgrootte is 28 leerlingen, maar in uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat we een groep formeren rond de 30 leerlingen. Deze groep zal extra ondersteuning krijgen om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

spelen en werken
25%
spel en beweging
18.8%
taal
13.5%
rekenen
10.4%
(voor)lezen
10.4%
KWINK en burgerschap
6.3%
bewegingsonderwijs
6.3%
levensbeschouwing
5.2%
muziek
4.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20.9%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Lezen
17.1%
Overig
15.8%
Wereldoriëntatie
6.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.9%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Levensbeschouwing
4.9%
Engelse taal
1.8%

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op KBs Willibrordus

5

Taal en Rekenen: Versterk de Basis op KBs Willibrordus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider KBs Willibrordus
Rekenspecialist Breukelen
Remedial Teacher KBs Willibrordus
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist KBs Willibrordus

Toelichting van de school:

Op KBs Willibrordus zetten wij ons in voor optimale leerontwikkeling. Daarom zijn er twee toegewijde rekenspecialisten en twee ervaren taalspecialisten actief om leerlingen te ondersteunen bij taal- en rekenvaardigheden. Deze specialisten bieden gerichte hulp om de basisvaardigheden van elk kind te versterken.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: KWINK-Specialisten op KBs Willibrordus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist KBs Willibrordus
Intern Begeleider KBs Willibrordus

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociale vaardigheden van onze leerlingen staan centraal op KBs Willibrordus. Twee van onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in onze sociaal-emotionele methode KWINK. Zij begeleiden leerlingen bij hun persoonlijke groei en het ontwikkelen van positieve sociale interacties, wat essentieel is voor een veilige leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding op KBs Willibrordus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider KBs Willibrordus
Remedial Teacher KBs Willibrordus
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid KBs Willibrordus

Toelichting van de school:

KBs Willibrordus biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze twee KWINK-specialisten, samen met de intern begeleider en remedial teacher, helpen leerlingen effectieve studiemethoden te ontwikkelen en een positieve leerhouding te cultiveren. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan.

3

Motorische Ontwikkeling: Kinderoefentherapie op KBs Willibrordus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider KBs Willibrordus
Remedial Teacher KBs Willibrordus
Fysiotherapeut KBs Willibrordus

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen wordt extra gestimuleerd door gespecialiseerde kinderoefentherapie op KBs Willibrordus. Een fysiotherapeut van Kind & Motoriek is wekelijks op school aanwezig om kinderen te helpen met oefentherapie in een speciale ruimte. Ouders kunnen hun kind aanmelden voor een screening, waarna, met toestemming, gerichte therapie kan worden aangeboden. Laura, onze toegewijde therapeut, is bereikbaar via laura@kindenmotoriek.nl. Kinderoefentherapie wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar, wat betekent dat er voor ouders geen extra kosten aan verbonden zijn. Meer informatie vindt u op www.kindenmotoriek.nl en www.kinderoefentherapie.nl.

2

Veiligheid en Verzorging: Bedrijfshulpverleners op K Bs Willibrordus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider KBs Willibrordus
BHV KBs Willibrordus

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van iedereen op KBs Willibrordus zijn van het grootste belang. Daarom beschikt onze school over zes getrainde en gecertificeerde bedrijfshulpverleners (BHV) die paraat staan om snel en adequaat te handelen in geval van calamiteiten. Dit zorgt voor een veilige leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
BSO-ruimte
Gemeenschappelijke ruimte
Extra lokaal
Ontdeklokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op KBs Willibrordus

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden en Uitdagen

Bij KBs Willibrordus geloven we in het bieden van passend onderwijs aan elk kind, dicht bij huis. Als onderdeel van Samenwerkingsverband Passenderwijs ontvangen wij een budget om een solide basis te leggen voor individuele begeleiding binnen onze schoolmuren. Wanneer de gebruikelijke ondersteuning niet het gewenste resultaat oplevert, werken we nauw samen met ouders en het Samenwerkingsverband Passenderwijs. Zij kunnen adviseren en extra ondersteuning bieden, soms in de vorm van een arrangement. Dit budget maakt het mogelijk om specifieke hulp in te zetten. Indien onze school, zelfs met aanvullende ondersteuning, niet volledig kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van uw kind, verkennen we samen met u de mogelijkheden binnen het Passenderwijs netwerk. Dit kan leiden tot een aanvraag voor plaatsing in een gespecialiseerde school of voorziening, zoals het speciaal basisonderwijs. Onze Toelatingscommissie van SWV Passenderwijs beoordeelt deze aanvragen zorgvuldig. Voor meer informatie kunt u terecht op www.passenderwijs.nl of telefonisch contact opnemen via 0348-412706 of info@passenderwijs.nl. In ons Ondersteuningsplan (SOP) leggen we gedetailleerd vast hoe wij passend onderwijs realiseren. Hierin beschrijven we de lichte ondersteuning, de verantwoordelijkheden binnen ons team en de mogelijkheden voor leerlingen met een grotere ondersteuningsbehoefte. Dit plan, dat we minstens eens per vier jaar herzien en dat in het schooljaar 2021-2022 is bijgewerkt, is ook toegankelijk via onze schoolwebsite. Ouders en leerkrachten denken actief mee via de Medezeggenschapsraad. Bij de plaatsing van een leerling waarvoor extra ondersteuning nodig is, zorgen we ervoor dat de leerkracht voldoende tijd krijgt voor begeleiding, bijscholing en oudercontacten. De extra formatie wordt gericht ingezet en er is een open communicatie tussen ouders en leerkracht. Ouders worden gevraagd mee te helpen waar mogelijk en er worden duidelijke afspraken gemaakt in een handelingsplan. We evalueren regelmatig of de school nog de juiste ontwikkelingsmogelijkheden biedt en of handhaving binnen de groep passend blijft. Als dit niet langer het geval is, overwegen we een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Bij elke aanmelding voeren we een intakegesprek om eventuele specifieke zorgbehoeften tijdig te signaleren. Dit is essentieel voor zowel de verwachtingen van u als ouders als voor onze capaciteit om de juiste ondersteuning te bieden. Mocht na aanmelding blijken dat uw kind extra zorg nodig heeft, dan vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden voor een gezamenlijk onderzoek naar de mogelijkheden. **Doubleren en Versnellen:** KBs Willibrordus hanteert interne documenten die richtlijnen bieden voor situaties waarin leerresultaten achterblijven of juist sprake is van een uitzonderlijke cognitieve voorsprong. Deze protocollen, inclusief de richtlijnen voor doubleren en versnellen, zijn te vinden op onze schoolwebsite. **Vooruitgroep:** Leerlingen in groep 5 tot en met 8 die extra uitdaging nodig hebben, kunnen deelnemen aan onze Vooruitgroep. Deze groep komt om de week bijeen voor uitdagende activiteiten gericht op mindset, zelfinzicht, executieve functies en creatief denken. Vanaf schooljaar 2025-2026 breiden we dit uit naar groep 2 en 4. Stichting Kalisto ontwikkelt in 2025-2026 nieuw beleid voor hoogbegaafdheidsonderwijs. **Day a Week School (DWS):** Voor leerlingen met een sterk analytisch en creatief denkvermogen bieden we via onze aansluiting bij Day a Week School extra uitdaging. DWS stimuleert zelfvertrouwen, motivatie en leerplezier bij deze leerlingen, zowel op sociaal, emotioneel als intellectueel vlak. Onze DWS-leerlingen komen één dag per week samen op gastscholen, waaronder basisschool de Willibrordus in Breukelen. De overige dagen werken zij aan compacte lesstof en verrijkingsmateriaal in hun eigen klas. Een jaarlijkse identificatieprocedure, met uitdagende opdrachten, bepaalt welke leerlingen in aanmerking komen. Een belangrijke voorwaarde is dat de thuisschool de afwezigheid van een dag per week kan faciliteren. Meer informatie is beschikbaar op https://dayaweekschool.nl/. **Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning:** Wij streven ernaar een passend onderwijsaanbod te ontwikkelen op drie niveaus, zodat leerlingen een eigen leerlijn kunnen volgen. We willen uitdagend onderwijs bieden aan begaafde leerlingen met een doorlopende lijn van groep 1 t/m 8 en het eigenaarschap van leerlingen vergroten. Ons team is gericht op het afstemmen van onderwijs op leerbehoeften, met differentiatie in instructie, begeleiding en opdrachten. We werken met het EDI-lesmodel, dat uitstekend past bij onze differentiërende visie. Met minimaal drie instructieniveaus zorgen we ervoor dat elke leerling op zijn eigen tempo de stof beheerst. Ons doel is om alle leerlingen, ongeacht hun capaciteiten, optimaal te laten ontwikkelen. Daarom richten we ons op het implementeren van hoogbegaafdheidsonderwijs vanaf groep 1. Daarnaast willen we met het Ontdeklokaal praktisch leren stimuleren door middel van concrete projecten op school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op KBs Willibrordus

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op KBs Willibrordus zetten we ons dagelijks in voor uitmuntend onderwijs, waarbij elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt. Ons schoolplan 2023-2027 definieert onze strategische doelen voor de komende jaren, met een sterke focus op het versterken van de basisvaardigheden zoals rekenen en taal, mede dankzij de toegekende subsidie basisvaardigheden. Onze onderwijsaanpak rust op vier essentiële pijlers: **Kennis en Vaardigheden:** We excelleren in de basis door de implementatie van een gestructureerd instructiemodel en de continue ontwikkeling van de expertise van onze leerkrachten. We onderzoeken ook innovatieve lesroosters. **Wereldburgerschap:** We stimuleren duurzame keuzes en verdiepen de pedagogische driehoek. Het burgerschapsonderwijs wordt vormgegeven met aandacht voor onze omgeving en de maatschappij. **Eigenaarschap:** We vergroten het eigenaarschap van leerlingen door leren zichtbaar te maken via portfolio's. Praktijkgericht leren en het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt doorlopend uitgebouwd. **Samen Willibrordus:** We investeren in onze teamontwikkeling met trainingen zoals "Het Gouden Team" om een professionele cultuur te bevorderen. Meer gezamenlijkheid, teambuilding en het benutten van talenten staan centraal.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Op KBs Willibrordus werken we planmatig en continu aan de uitvoering van onze ambities, zoals vastgelegd in ons meerjarenbeleidsplan en de jaarlijkse schoolplannen. Deze plannen worden vertaald naar concrete acties op schoolniveau, met heldere, resultaatgerichte afspraken die we intern monitoren. Onze kwaliteitszorgcyclus, onderdeel van Kalisto, zorgt ervoor dat we de voortgang van onze plannen nauwlettend volgen. Regelmatige evaluaties toetsen of onze inspanningen leiden tot het gewenste resultaat voor onze leerlingen. Indien nodig passen we onze aanpak bij om onze doelen te bereiken, waarbij we succesfactoren benutten voor toekomstige projecten. Financieel borgen we de uitvoering van onze plannen met een zorgvuldige begroting en meerjarenperspectief, binnen de kaders van ons financiële beleid. Voor extra kosten die buiten de lumpsum vallen, maken we gebruik van het vermogen van Kalisto, conform de vastgestelde uitgangspunten. De interne verantwoording loopt via de schooldirectie, clusterdirecteur naar het bestuur, dat zich op zijn beurt verantwoording aflegt aan de Raad van Toezicht en extern via het jaarverslag. We hechten veel waarde aan actief burgerschap en sociale integratie, waarbij we kinderen voorbereiden op een diverse samenleving. Ons burgerschapsprogramma is gericht op het ontwikkelen van sociale competenties, een open houding en het begrip van de basiswaarden van onze rechtsstaat. Voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek delen we geanonimiseerde gegevens uit het leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsresultaten, met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze gegevens helpen ons en andere scholen om onderwijs te verbeteren. De gegevens zijn niet herleidbaar naar individuele leerlingen of scholen. Mocht u bezwaar hebben tegen het delen van deze gegevens, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directie.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij KBs Willibrordus Breukelen

Toelichting van de school

KBs Willibrordus in Breukelen biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een veilige en uitdagende start voor elk kind, met aandacht voor individuele ontwikkeling en spelenderwijs leren. Onze focus ligt op het creëren van een vertrouwde sfeer waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Door middel van gerichte activiteiten en een warm pedagogisch klimaat leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan. Ontdek hoe KBs Willibrordus uw kind een fantastische start biedt in het basisonderwijs. Wij nodigen u van harte uit om onze school te ervaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt KBs Willibrordus voor jonge kinderen in Breukelen?

KBs Willibrordus in Breukelen zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden een toegewijd programma dat gericht is op spelenderwijs leren en het stimuleren van de nieuwsgierigheid. Dit programma is ontworpen om kinderen een veilige en inspirerende omgeving te bieden, waarin ze de eerste stappen in hun educatieve reis zetten. We focussen op sociale, emotionele en cognitieve groei.

Met welke partners werkt KBs Willibrordus samen voor het jonge kind programma?

KBs Willibrordus hecht belang aan een geïntegreerde aanpak voor het jonge kind. Momenteel werkt onze school nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen in Breukelen. Deze samenwerkingen zorgen voor een soepele overgang naar het basisonderwijs en een consistente pedagogische visie. We streven ernaar om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen door deze waardevolle verbindingen.
Team | KBs Willibrordus in Breukelen | [2025] Schoolregister