SO Het Kasteel in Breda

Het team van SO Het Kasteel in Breda

Current section: team
Rijnauwenstraat 201
4834 Breda

Zie hier hoe het team van SO Het Kasteel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SO Het Kasteel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SO Het Kasteel bij jullie?

Ontdek hoe goed SO Het Kasteel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SO Het Kasteel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.1%)
Man (10.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SO Het Kasteel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (15.9%)
35-45 jaar (31.1%)
45-55 jaar (24.2%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SO Het Kasteel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (46.5%)
Direct ondersteunend personeel (48.1%)
Indirect ondersteunend personeel (2.3%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SO Het Kasteel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging op SO Het Kasteel: Altijd Door

Op Speciaal Onderwijs Het Kasteel geloven we sterk in continuïteit van leren. Daarom zorgen we ervoor dat bij de afwezigheid van een vaste leerkracht, er altijd een gekwalificeerde en ervaren vervanger voor de klas staat. Onze flexibele vervangingspool, Phoenix, is speciaal opgericht als onderdeel van INOS. Phoenix functioneert als een centraal orkest van talentvolle onderwijsprofessionals. Deze professionals zetten hun expertise in als invalkracht binnen onze scholen, en besteden daarnaast tijd aan verdere ontwikkeling en innovatie binnen het onderwijs. De naam Phoenix symboliseert vernieuwing, wijsheid en de kracht om opnieuw te bloeien, wat perfect aansluit bij onze visie op onderwijs. Door deze gestructureerde aanpak garanderen we dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding, ook tijdens onverwachte afwezigheid. In het zeldzame geval dat Phoenix geen geschikte vervanger kan inzetten, volgt SO Het Kasteel een zorgvuldig opgesteld protocol. Hierbij worden andere bekwame teamleden, zoals leerkrachtondersteuners en assistenten, ingeschakeld om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Uw kind's leerproces staat altijd voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofaanbod en vaardigheidsniveaus: Op Het Kasteel onderscheiden wij 7 leerroutes. Een leerroute is een aaneenschakeling van onderwijsarrangementen gedurende de schoolloopbaan van leerlingen, leidend naar een uitstroombestemming. Veelal werken we op basis van de leerlijnen van het CED (Centrum Educatieve Diensten), leerlijnen basisvorming, maar ook gebruiken we de leerlijnen van het reguliere Primair Onderwijs. Een leerlijn is een opbouw van realistische tussendoelen bij een specifiek vakgebied, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van leerlingen, die elkaar op logische wijze opvolgen en leiden naar een einddoel. Onze leerlingen zijn in leergroepen ingedeeld naar uitstroomprognose, waarbij we vooral kijken naar wat een leerling aan mogelijkheden heeft. Het Kasteel heeft de leerlingen in verschillende doelgroepen verdeeld en de onderwijsvorm afgestemd op de mogelijkheden van die doelgroep of leeftijd van de kinderen. Afgelopen schooljaar hebben we een pilot "unitonderwijs" gedraaid in één van de afdelingen, waarbij meerdere begeleiders verantwoordelijk zijn voor een grotere groep leerlingen. Deze vorm van onderwijs wordt komend schooljaar voortgezet en is toegevoegd aan de groeperingsvormen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op SO Het Kasteel

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Logopedist
NT2 Specialist
Werkgroep Talige Diversiteit

Toelichting van de school:

Ons logopedieteam biedt preventie, zorg en training voor primaire mondfuncties, gehoor, stem, taal en spraak. De remedial teacher coördineert speciale RT-lessen met een toegewijd team van professionals. De werkgroep talige diversiteit, bestaande uit vier collega's, bevordert aandacht voor taalkundige variatie binnen onze school via studiemomenten en leerteams. Meer details vindt u in ons 'schoolondersteuningsprofiel' op scholenopdekaart.nl.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Maatschappelijk Werk
Spelbegeleider
Vakleerkracht Muziek en Muziekbeleving

Toelichting van de school:

Onze spelbegeleiders verrijken het spelrepertoire en bevorderen het sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen. Schoolmaatschappelijk werk ondersteunt ouders met hulpverlening, regelgeving en toekomstmogelijkheden. De brugfunctionaris werkt nauw samen met maatschappelijk werk en is direct betrokken bij gezinnen. Onze vakleerkracht muziek, met expertise in ZML en BIM, werkt samen met een gespecialiseerd muziekteam. Raadpleeg ons 'schoolondersteuningsprofiel' op scholenopdekaart.nl voor meer informatie.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Minder- en Laagbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Ons team van experts helpt leerlingen zich optimaal te ontwikkelen. Voor een gedetailleerd overzicht van onze aanpak, verwijzen wij u graag naar het 'schoolondersteuningsprofiel' beschikbaar op scholenopdekaart.nl.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Vakleerkracht Gym & Zwemmen
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze ergotherapeuten ondersteunen bij sensomotorische ontwikkeling en adviseren over aanpassingen. Een eerstelijns fysiotherapeut biedt gespecialiseerde zorg. Via een convenant met Revalidatiecentrum Revant bieden we diverse therapieën. Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs, gespecialiseerd in SO3-indicaties, verzorgen op maat gemaakt bewegingsonderwijs. Meer informatie is te vinden in ons 'schoolondersteuningsprofiel' op scholenopdekaart.nl.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BIG-geregistreerde Verpleegkundigen

Toelichting van de school:

Ons team van BIG-geregistreerde verpleegkundigen biedt gespecialiseerde medische zorg en persoonlijke verzorging aan leerlingen met lichamelijke beperkingen of langdurige ziekte. Zij volgen een schema dat aansluit bij de individuele zorgbehoeften. Deze verpleegkundigen volgen jaarlijks bijscholing om de hoogste kwaliteit van zorg te garanderen. Gedetailleerde informatie over onze medische ondersteuning vindt u in het 'schoolondersteuningsprofiel' op scholenopdekaart.nl.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Sanitaire (verzorgings)ruimte
Ruime speelmogelijkheden rondom de gebouwen op afg
Snoezelruimte
Binnenzandbak
Ruime keuken voor o.a. kookactiviteiten

Optimale Leerlingbegeleiding: Ons Aanbod aan Specialisten

Hoe Wij Uw Kind Ondersteunen op SO Het Kasteel

Bij SO Het Kasteel zetten we ons volledig in voor de ontwikkeling van elk kind. Ons deskundigenteam omvat een logopedist, maatschappelijk werker, ergotherapeut, spelbegeleider en gedragsdeskundige. Voor gespecialiseerde revalidatiediensten werken we nauw samen met 'Revant', om zo de meest complete zorg te garanderen. Onze specialisten zijn uitgerust om kinderen met uiteenlopende uitdagingen te begeleiden, zowel op fysiek als meervoudig gebied. Wij pakken ook gerelateerde problematiek zoals leer- en gedragsuitdagingen effectief aan. Kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben om volledig deel te nemen aan ons onderwijsprogramma, kunnen rekenen op individuele begeleiding. Deze zorg wordt verleend vanuit een beschikking uit de Jeugdwet of een WLZ-indicatie. Onze ondersteuning richt zich op persoonlijke verzorging, zoals hulp bij zindelijkheidsproblemen, en individuele begeleiding, bijvoorbeeld bij het reduceren van prikkelsensitiviteit. SO Het Kasteel werkt hiervoor samen met gerenommeerde zorgaanbieders Amarant en Prisma. **Visie op Inclusief Onderwijs: Een Toekomstgerichte Aanpak** Onder het motto 'Ik ben, omdat wij zijn' hebben we onze visie op inclusief onderwijs versterkt. Dit betekent dat we streven naar kwalitatief hoogwaardig en flexibel onderwijs, dicht bij huis. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak, waarbij we nauw samenwerken met ouders, scholen en lokale partners. Ons doel is zowel integratie als inclusie te bevorderen, met aandacht voor differentiatie, flexibele groepsindelingen en op maat gemaakte ondersteuning. Het welbevinden van kinderen staat centraal. Door elk kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan, creëren we een positieve leeromgeving waarin iedereen zich thuis voelt. Ontdek meer over ons inclusieve onderwijsbeleid binnen INOS.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelstellingen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan bij SO Het Kasteel?

Elke vier jaar stelt het bestuur van INOS een strategisch koersplan op, zoals het INOS Koersplan 2022-2026 dat in schooljaar 2021-2022 werd gepresenteerd. SO Het Kasteel vertaalt deze landelijke doelstellingen naar concrete schoolse ambities in een eigen koersplan. Dit document schetst onze huidige positie, onze visie op de toekomst en de doelen die we nastreven, inclusief de sturingsmechanismen. Om deze ambitieuze doelen te realiseren, stellen we jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op. De voortgang en realisatie van zowel het koersplan als het jaarplan worden halfjaarlijks besproken en verantwoord in managementgesprekken met het College van Bestuur. Dit zorgt voor continue aanscherping en verbetering. Onze onderwijsspeerpunten zijn gericht op de toekomst van onze leerlingen. We stimuleren talentontwikkeling door praktisch en ervaringsgericht leren, wat leidt tot meer eigenaarschap. Dit bereiken we mede door innovatieve onderwijsvormen en actieve kennisdeling met andere basisscholen en specialistische onderwijscentra. We zetten in op tijdelijke plaatsingen binnen het speciaal onderwijs en succesvolle terugplaatsingen naar het reguliere basisonderwijs. Inclusief onderwijs is een belangrijk speerpunt. We denken actief na over hoe we onze specialistische expertise kunnen inzetten binnen jongekindcentra en de bredere beweging naar inclusief onderwijs. Onze deelname aan relevante commissies en stuurgroepen onderstreept dit engagement. Bewegend leren integreren we door het vergroenen van onze omgeving, met initiatieven zoals een zintuigentuin en schoolmoestuin, en het ontwikkelen van een visie op spel en het gebruik van de buitenruimte. Burgerschap bevorderen we door het vergroten van eigenaarschap en talentontwikkeling, en we streven naar actieve ouderbetrokkenheid via ouder-kindgesprekken waar mogelijk. We ontwikkelen een duidelijke leerlijn voor burgerschap en bepalen hoe dit wordt gekoppeld aan verschillende vakgebieden binnen ons curriculum. Met het initiatief 'Een kind een plan' willen we de betrokkenheid van ouders vergroten en hen actief betrekken bij de onderwijsplanvorming. Als onderdeel van 'Opleiden in de school' participeert Het Kasteel actief om de professionele houding en expertise van ons team te versterken, met een focus op de veranderende behoeften van onze doelgroep. We ontwikkelen een specifiek beleidsplan voor mediawijsheid om onze leerlingen te begeleiden in de digitale wereld. Op het gebied van taal en meertaligheid werkt een toegewijde werkgroep aan het omarmen van taaldiversiteit. We professionaliseren ons team om verschillende communicatievormen te herkennen en te waarderen. Binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we de scholing 'De Draad', een model dat de emotionele en sociale ontwikkeling ondersteunt, nauw verbonden met ontwikkelingspedagogiek en vertaald naar de specifieke context van SO Het Kasteel.

Hoe waarborgt SO Het Kasteel de kwaliteit van het onderwijs?

Bij SO Het Kasteel beschouwen we kwaliteitszorg als een integraal proces van continue verbetering. Dit omvat alle activiteiten, procedures en instrumenten die gericht zijn op het systematisch vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Een effectief kwaliteitszorgsysteem omvat diverse beleidsterreinen binnen en buiten de school, met speciale aandacht voor de onderlinge samenhang. Onze onderwijsspeerpunten worden nauwlettend gevolgd, aangescherpt en indien nodig bijgesteld tijdens overlegmomenten met het team, het managementteam en het kernteam. We monitoren de kwaliteit van het leerproces en de leerresultaten door middel van zelfevaluatie en specifieke meetinstrumenten. Hiervoor hebben we de 'KwaliteitWijzer' ontwikkeld, gebaseerd op de volgende principes: a) De KwaliteitWijzer is een instrument voor zelfevaluatie dat bijdraagt aan de verbetering van zowel het primaire als het secundaire proces. De resultaten vormen de basis voor waardevolle gesprekken binnen de school, met andere scholen en met het College van Bestuur. b) Het instrument voldoet aan de vereisten van de Inspectie van het Onderwijs en sluit aan bij de SBL-competenties (Stichting Beroepskwaliteit Leraren). c) De KwaliteitWijzer is praktisch inzetbaar en biedt een duidelijk beeld van de kwaliteit van het primaire proces, zodat het toepasbaar is op alle INOS-scholen. d) Het instrument bevordert een gedeelde taal over onderwijskwaliteit, wat collegiale visitatie tussen de INOS-scholen faciliteert. De KwaliteitWijzer is een matrix die is onderverdeeld in de volgende kerngebieden: Onderwijsproces, Veiligheid en Schoolklimaat, Onderwijsresultaten, en Sturen, Kwaliteitszorg en Ambitie. Om kwaliteitsverbetering te realiseren, zetten we het instrument cyclisch, permanent en systematisch in. Eén keer per vier jaar vindt een externe audit plaats, waarbij de school een zelfevaluatie uitvoert met de KwaliteitWijzer, ondersteund door zowel interne als externe auditoren. Na de audit worden de bevindingen verwerkt in team- en schoolrapporten. Deze rapporten vormen de basis voor gesprekken op team- en schoolniveau, waarin gezamenlijk verbeterpunten worden vastgesteld. Deze verbeterpunten worden vervolgens opgenomen in het koersplan van de school, wat resulteert in een continue PDCA-cyclus voor systematische kwaliteitsverbetering. Naast de KwaliteitWijzer analyseren alle INOS-scholen halfjaarlijks de toetsresultaten met behulp van het instrument 'Leren van Data', gebaseerd op Cito-toetsen. Een gestandaardiseerd document begeleidt dit proces. Verder dragen het tevredenheidsonderzoek, de rapportages van de Inspectie, onze besturingsfilosofie, het handboek met protocollen en procedures, en het Management Informatie Systeem bij aan een omvattend kwaliteitszorgsysteem binnen SO Het Kasteel.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Breda

Toelichting van de school

SO Het Kasteel onderhoudt sterke banden met gespecialiseerde kinderopvangcentra in de regio Breda. Deze samenwerkingen, beschreven onder 'Ketenpartners', zorgen voor een naadloze overgang voor jonge kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben. We richten ons primair op kinderen die al aan onze school verbonden zijn. Hoewel directe contacten met reguliere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven beperkt zijn, onderhouden we contact wanneer een kind vanuit zo'n setting bij ons wordt aangemeld. Dit garandeert een effectieve afstemming van zorg en onderwijs voor elk kind. Ontdek hoe wij een veilige en stimulerende omgeving creëren voor de allerkleinsten.

Veelgestelde vragen

Biedt SO Het Kasteel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

SO Het Kasteel blinkt uit in het bieden van gespecialiseerde zorg en onderwijs, specifiek afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Onze aanpak is erop gericht om elk kind de best mogelijke start te geven binnen onze unieke leeromgeving. Wij zetten ons in om een veilige en ontwikkelingsgerichte omgeving te bieden, waarin jonge kinderen kunnen groeien en floreren. Onze expertise ligt in het herkennen en ondersteunen van individuele leerbehoeften.

Met welke partnerschappen werkt SO Het Kasteel samen voor jonge kinderen?

SO Het Kasteel werkt actief samen met gespecialiseerde partners om het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Een van onze gewaardeerde samenwerkingsverbanden is met Amarant. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en ondersteuning te bieden, wat essentieel is voor kinderen met specifieke zorg- of onderwijsbehoeften. Samen streven we naar de beste resultaten voor elk kind.

SO Het Kasteel werkt actief samen met gespecialiseerde partners om het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Een van onze gewaardeerde samenwerkingsverbanden is met Amarant. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en ondersteuning te bieden, wat essentieel is voor kinderen met specifieke zorg- of onderwijsbehoeften. Samen streven we naar de beste resultaten voor elk kind.

Team | SO Het Kasteel in Breda | [2025] Schoolregister