Basisschool Kindcentrum de Avonturier in Breda

De resultaten van Kindcentrum de Avonturier in Breda

Current section: resultaten
Effenseweg 15
4838 Breda

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Avonturier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum de Avonturier bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Avonturier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt voor alle basisscholen in Nederland als richtlijn voor fundamentele kennis.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie Streefniveau: Verhoogde Leerprestaties op Kindcentrum de Avonturier

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hogere academische prestatie te behalen. Voor elke basisschool, inclusief Kindcentrum de Avonturier, stelt de inspectie een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit gepersonaliseerde percentage dient als de signaleringswaarde om de prestaties van de school te evalueren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Avonturier?

Ontdek het schooladvies van Kindcentrum de Avonturier in Breda. Onze school staat bekend om het geven van accurate en kansrijke adviezen voor het vervolgonderwijs. We begeleiden elke leerling zorgvuldig bij de overstap naar het voortgezet onderwijs, met een focus op het ontdekken en ontwikkelen van hun unieke talenten. Onze onderwijsvisie, geïnspireerd door FONK, bereidt kinderen voor op de toekomst. Vanaf groep 1 stimuleren we zelfbewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel, met de natuur als inspiratiebron. Door middel van natuur-geïnspireerd leren ontwikkelen leerlingen veerkracht, flexibiliteit en zelfvertrouwen, essentieel voor succes in het voortgezet onderwijs. In de bovenbouw, met name groep 7 en 8, organiseren we bezoeken aan diverse middelbare scholen. Dit helpt leerlingen om een weloverwogen keuze te maken voor hun verdere schoolcarrière. Onze leerlingen vinden doorgaans hun weg naar de door ons geadviseerde scholen, wat de effectiviteit van onze begeleiding onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Samenwerking op Kindcentrum de Avonturier

Bij Kindcentrum de Avonturier staat de ontwikkeling van sociale vaardigheden centraal. Wij geloven in de kracht van samen leren, werken en leven. Onze leerkrachten stimuleren nieuwsgierigheid en verbinden leerstof met de praktijk, waarbij ze de buitenwereld naar binnen halen en leerervaringen buiten organiseren. Duurzaamheid en een bewuste omgang met de leefomgeving zijn hierbij belangrijke pijlers. Onze onderwijsfilosofie is gericht op het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden, essentieel voor de toekomst. In vrijwel elk beroep is teamwerk cruciaal. Wij leren kinderen constructief samenwerken, waarbij ieders unieke talenten – of het nu gaat om leiderschap, creativiteit, daadkracht of organisatie – worden erkend en gewaardeerd. Deze aanpak versterkt het zelfvertrouwen en de groepsdynamiek, waardoor kinderen de waarde van elke medeleerling inzien. Spelen is een fundamenteel onderdeel van leren. Via spel worden kinderen uitgedaagd om grenzen te verleggen. Een rijke speel-leeromgeving nodigt uit tot ontdekking. Voor jonge kinderen is spel de ideale manier om intrinsieke motivatie en leerprocessen te combineren. Spel kenmerkt zich door de wens om te willen, de overtuiging het te kunnen en de behoefte om dit samen met anderen te doen. Onderzoek toont aan dat begeleid spel, met name fantasiespel, een grotere positieve impact heeft op concentratie, taal- en rekenvaardigheden dan direct gerichte instructie.

Samenwerken en verantwoordelijkheid dragen

Persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren

Hoe bevordert Kindcentrum de Avonturier de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

Kindcentrum de Avonturier maakt gebruik van de IEP-methodiek om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gevoel van veiligheid bij kinderen systematisch in kaart te brengen. Leerkrachten monitoren het functioneren van kinderen van groep 1 tot en met 8 en identificeren eventuele ondersteuningsbehoeften. IEP helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Tweemaal per jaar vullen leerlingen uit groep 3 tot en met 8 vragenlijsten in die gericht zijn op 'hart & handen'. Deze vragenlijsten evalueren sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit. De resultaten worden besproken tijdens groepsbesprekingen en in leerreisgesprekken, waar leerlingen hun eigen leerdoelen formuleren voor een specifieke periode.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten hanteert Kindcentrum de Avonturier de volgende registratiemethode:

  • IEP (Individueel Educatie Plan)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Kindcentrum de Avonturier zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjertrainingen

Inspectierapport Kindcentrum de Avonturier: Kwaliteitsborging en Onderwijsevaluatie

De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit van Kindcentrum de Avonturier. Wij hanteren een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem om voortdurende verbetering te waarborgen. Jaarlijks organiseren we tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons onderwijsteam. Deze feedback is essentieel voor onze schoolontwikkeling. We monitoren de leerresultaten van onze leerlingen nauwkeurig, tweemaal per jaar, om individuele vorderingen te volgen en het onderwijs aan te passen. Regelmatige klassenobservaties en audits, uitgevoerd door collega's van andere INOS-scholen, versterken onze professionele ontwikkeling. Ons schoolbeleid is gericht op duurzame ontwikkeling, met periodieke rapportages aan het INOS-bestuur. De Medezeggenschapsraad (MR), bestaande uit ouders en personeel, denkt actief mee over de schoolstrategie. Binnen het INOS-netwerk delen we best practices en leren we gezamenlijk van elkaars ervaringen. Dit gezamenlijke leerproces garandeert een uniforme en hoge kwaliteitsstandaard voor al onze leerlingen.

Resultaten | Kindcentrum de Avonturier in Breda | [2025] Schoolregister