
Schoolweging
De schoolweging van De Avonturier Breda is 25,94 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,5% behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt dat de school effectief basisvaardigheden garandeert. De score is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit reflecteert de focus op maatwerk en talentontwikkeling zoals omschreven in het FONK-concept. De score ligt 4,2%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33,3% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (circa 30%). Tegelijk wordt bij 16,7% een vmbo-k/-(g)t advies gegeven, passend bij de brede leerlingenpopulatie. De school profileert zich hiermee als kansrijk adviseren binnen een inclusieve setting.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Avonturier Breda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op kindcentrum de Avonturier nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Iep, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Iep-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Dit op het gebied van hoofd, hart en handen. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets-gegevens (data) verzamelen. De resultaten van het LOVS van Iep zijn startpunt voor onderwijsverbeteringen. De resultaten worden in het team geanalyseerd en verbeteractiviteiten worden gepland op het gebied van leerkrachtgedrag, onderwijsaanbod, onderwijstijd en leeromgeving.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 33,3% stroomt boven advies door, vooral naar hogere theoretische leerwegen. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en de succesvolle ontwikkeling van 'brede persoonskenmerken' zoals doorzettingsvermogen.
Sociale ontwikkeling
Op kindcentrum de Avonturier ligt de nadruk op samen leren, samen werken en samen leven. De leerkracht laat duurzaamheid zien, leert kinderen spelen, speelt zelf, kent de fases van spel goed, wekt nieuwsgierigheid op, maakt een transfer van leren naar de echte wereld, is zich bewust van de omgeving waarin de school staat. Hij haalt buiten binnen en brengt leren buiten. SEO & gedrag In onze visie op educatie (onderwijs, opvoeding en vorming) neemt het aspect samenwerking en teamvorming een belangrijke rol in. Beroepen waarin men geen deel uitmaakt van een team of waar samenwerking geen belangrijke plaats inneemt, zijn er bijna niet. Door kinderen te leren hoe je op een constructieve manier samenwerkt en dat ieder individu daarin zijn kwaliteiten heeft (als leider, creatieve geest, doener of organisator) ondervinden kinderen dat elke eigenschap waarde heeft binnen een team. De FONK professional zet dus sterk in op teamwork, versterkt de band binnen een groep sterker en leert kinderen de waarde van elke medeleerling binnen een team inzien. Zo stimuleert de professional het zelfvertrouwen èn de cohesie binnen de groep. Spel en spelen Door spel en spelen komen kinderen in aanraking met verschillende uitdagingen waardoor zij telkens grenzen verleggen. Het aanbieden van een rijke (speelleer)omgeving is dus essentieel. Voor jonge kinderen is de activiteit bij uitstek waar hun specifieke eigenschappen van leren en intrinsieke motivatie samenkomen het spel. Het spel van kleuters kenmerkt zich namelijk uit 3 aspecten 1. Ik wil het; intrinsieke motivatie 2. Ik kan het; vaardigheden/ competenties 3. Ik wil het langere tijd samen met jou doen (betrokkenheid en relatie Het pre-COOL onderzoek (Leseman, Veen, 2016) voegt aan deze conclusie toe dat het begeleiden van het spel en in het verrijken van fantasiespel een groter positief effect heeft op de ontwikkeling van concentratie, taalvaardigheden (o.a. woordenschat) en rekenvaardigheden dan gerichte taal -en rekenactiviteiten. LEES MINDER
verantwoordelijkheid
groei
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Avonturier voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Avonturier gebruikt IEP om inzicht te krijgen in de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving van kinderen. Leerkrachten brengen systematisch het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 1 t/m 8 in kaart. IEP geeft inzicht in ondersteuningsvragen en helpt de leerkracht het gedrag van het kind beter te begrijpen. Tweemaal per jaar vullen leerlingen van groep 3 t/m 8 vragenlijsten in over sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen (hart & handen). Deze onderdelen worden besproken tijdens groepsbesprekingen en leerreisgesprekken, waaruit leerlingen een eigen leerdoel formuleren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Avonturier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Avonturier gebruikt IEP als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Avonturier?
Kindcentrum de Avonturier gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.