
Schoolweging
De schoolweging van Weilust is 29,23 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Kbs Weilust overtreft de inspectiedoelen: 65,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 47,1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral gezien de schoolweging van 29,23 die een gemiddeld complexe populatie aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 26,4% vwo-advies (versus 18,6% regio) en 15,1% havo/vwo-combinatie. Tegelijk valt een beperkt aandeel praktijkgericht advies op: 7,55% vmbo-k en 5% vmbo bb/kb. Geen enkele leerling kreeg een definitief pro-advies, wat aansluit bij de focus op doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Weilust | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 176.91 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Kbs Weilust nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Cito, (Leerling in beeld) welke landelijk genormeerd zijn. Deze toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Twee keer per jaar, in februari/ maart en juni/ juli, krijgen de leerlingen een portfolio (rapport) mee naar huis, waarin hun vorderingen op cognitief-, sociaal-emotioneel-, sportief- en creatief gebied in beeld gebracht worden. Daarnaast krijgen wij, door het afnemen van methode-onafhankelijke toetsen, inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapportage Leren van data, waarin we alle toets-gegevens (data) van de school verzamelen. De data wordt geanalyseerd en op basis daarvan wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld en vastgelegd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 6,7% tegenover 11,8% landelijk. Daarnaast presteert 26,7% van de leerlingen boven hun advies, wat duidt op zorgvuldige begeleiding en mogelijk conservatieve adviezen. Deze resultaten onderstrepen de kwaliteit van de doorstroomprocedure.
Sociale ontwikkeling
Kinderen die zich veilig en prettig voelen op school, zullen optimaal tot leren, spelen en ontwikkelen komen. Daarom is het sociaal klimaat op school voor ons belangrijk. We handelen vanuit vertrouwen, een positieve benadering en een warme sfeer. In de groepen wordt structureel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en een gevoel van veiligheid o.a. door het werken met de methode Kwink. Deze methode is nieuw, in het schooljaar 2024-2025 starten we hier mee. We werken met Taakspel (gerelateerd aan positive behaviour support ofwel PBS), waarbij leerlingen worden aangesproken op het positieve gedrag wat zij laten zien. Zie ook indicator schoolklimaat en veiligheid. Alle leerkrachten zijn geschoold tot Taakspelleerkracht. In de eerste weken van het schooljaar gaan kinderen in hun eigen groep een aanvulling geven op de vastgestelde schoolregels, deze komen voort uit onze kernwaarden. Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, dit zijn de zogenaamde groepsregels. Groepsregels zijn zichtbaar in de klas opgehangen en positief gesteld. LEES MINDER
Veilig en vertrouwd
Welbevinden
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van KBS Weilust voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge leerlingen wordt in kaart gebracht via "Mijn Kleutergroep" en een sociogram. Vanaf groep 3 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling systematisch in kaart gebracht met 'Leerling in beeld'. De resultaten worden tweemaal per schooljaar besproken en er wordt een plan van aanpak opgesteld indien nodig. Jaarlijks worden leerlingen-enquêtes afgenomen in de groepen 6, 7 en 8, waarin leerlingen kunnen aangeven hoe ze zich voelen op school.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Weilust om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Weilust gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerlingen enquête, Mijn Kleutergroep, Leerling in beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Weilust?
KBS Weilust gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Groepsvorming (De gouden weken), KWINK.