
Schoolweging
De schoolweging van St. Joseph Breda is 26,72 , met een spreiding van 7,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,92% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, presteert Kbs St. Joseph ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, passend bij de gestructureerde aanpak van de doorstroomtoetsvoorbereiding en het systematisch monitoren van leerlingresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van de school ligt met 68,54% ruim boven de door de inspectie verwachte 51,8%. Dit onderstreept dat Kbs St. Joseph erin slaagt een aanzienlijk deel van de leerlingen naar een hoger ambitieniveau te tillen, mogelijk door intensieve begeleiding en een vroegtijdige focus op doorstroomprofielen zoals beschreven in het beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Als we naar de schooladviezen kijken, valt de nadruk op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus op: 26,42% van de leerlingen krijgt een vwo-advies en 24,53% vmbo-(g)t, wat duidelijk boven het regionaal gemiddelde ligt. Bij elkaar opgeteld ontvangt ruim 70% van de leerlingen een advies voor vmbo-(g)t of hoger. Dit weerspiegelt de academische focus die de school hanteert, zoals ook blijkt uit het vroege voorlopige advies in groep 6 en de intensieve begeleiding richting het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Joseph Breda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Jaarlijks stelt de school aan de hand van de tussenresultaten van januari en juni een schoolevaluatie op. Dit geldt voor de vakken taalverzorging (spelling), begrijpend en technisch lezen, woordenschat en rekenen. Uit deze evaluaties komen per leerjaar handelingsgerichte activiteiten voort. Dit schooljaar ligt in alle groepen het accent op de vakken rekenen en taal/taalverzorging. Doelgericht werken vanuit een effectieve instructie is hierbij de basis. De gemaakte afspraken worden per vakgebied systematisch geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per jaar een rapport, na afname van de CITO's. Vervolgens gaan leerkrachten en ouders hierover met elkaar in gesprek. Het gaat hierbij niet alleen om de getoetste resultaten; ook werkhouding, taakaanpak en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling zijn onderwerp van de rapportage en het gesprek. Het digitale portfolio (MijnRapportfolio) helpt leerlingen kritisch zowel het leerproces als hun resultaten te bekijken. Voor de leerlingen van groep 1/2 vinden ieder half jaar gesprekken plaats met de leerkracht, aan de hand van de gegevens van het observatie-instrument Kijk! Zo worden de leerlingen gevolgd op diverse ontwikkelingslijnen. Naast de onafhankelijke toetsen, zoals hierboven beschreven, toetst de school ook na elk 'blok' bij rekenen, taal en spelling. Op basis van die gegevens is zichtbaar of de leerlingen zich de aangeboden leerstof voldoende hebben eigen gemaakt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het beperkte percentage leerlingen dat onder advies presteert (5,88% vs. 11,81% landelijk) toont aan dat de school realistische en vaak voorzichtige adviezen geeft. Met 29,41% van de leerlingen boven advies onderstreept dit de kwaliteit van het adviesproces en de continue monitoring zoals omschreven in de 'Procedure overstap PO-VO'.
Sociale ontwikkeling
Een school moet een veilige plek zijn voor kinderen. Een plaats waar je je gezien weet, waar je jezelf mag zijn en jezelf verder mag ontwikkelen. Vanaf groep 1 begeleiden we de kinderen hierbij. Onze school is een Kanjerschool. Dat betekent dat wij de kinderen Kanjertraining geven en hen leren om op elkaar te vertrouwen en betrouwbaar te zijn, door gerichte oefeningen op het niveau van de leerlingen. Alle leerkrachten voeren in de eerste periode van het schooljaar met alle ouders een kennismakingsgesprek, waarin leerkrachten met ouders (en kind, vanaf groep 5) de doelen bepalen waaraan het kind gaat werken. Dat zijn vaak ook sociale vaardigheden of het trainen van bepaalde leerspieren. Leerlingen worden op die manier mede-eigenaar van hun eigen leerproces. Het opstellen van een eigen portfolio (via MijnRapportfolio) maakt hier deel van uit. Leren is een sociaal proces, waarbij de leerling steeds meer het eigen leerproces zelf gaat reguleren. Leerlingen zijn samen (coöperatief en/of digitaal) bezig met het verwerven en verwerken van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden. Vooral bij de projecten van VierKeerWijzer en in de Kweekvijver (Plusklas) krijgt dit proces krachtig vorm. Building Learning Power maakt het eigen leerproces inzichtelijk voor de leerlingen. LEES MINDER
Kanjerschool
Eigenaarschap in Leren (MijnRapportfolio)
Building Learning Power
Wat is de werkwijze van Kbs St. Joseph voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen worden Kanjerlessen gegeven volgens een schema. De woorden ‘weerbaarheid’ en ‘vertrouwen’ staan centraal. Kanjertaal wordt gebruikt om elkaar complimenten te geven en incidenten te bespreken. Kbs St. Joseph hanteert een pestprotocol gebaseerd op de Kanjerregels en volgt kinderen sociaal-emotioneel met het LeerlingVolgSysteem Kanvas. Vanaf groep 5 vullen de kinderen zelf vragen in. De gedragspecialisten analyseren de uitkomsten en delen deze met de leerkrachten. Twee keer per jaar vullen leerlingen pestbriefjes in, wat de school inzicht geeft of er gepest wordt en door wie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kbs St. Joseph om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kbs St. Joseph gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kbs St. Joseph?
Kbs St. Joseph gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.