Kbs St. Joseph in Breda

De resultaten van Kbs St. Joseph in Breda

Current section: resultaten
St. Josephstraat 5 - 7
4811 Breda

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs St. Joseph, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kbs St. Joseph bij jullie?

Ontdek hoe goed Kbs St. Joseph bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing bij Kbs St. Joseph

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Kbs St. Joseph streeft ernaar dat al onze leerlingen dit niveau bereiken, wat wordt getoetst in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is de signaleringswaarde die de basis legt voor succesvolle doorstroming naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Kbs St. Joseph: Ambitieus Onderwijs

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Bij Kbs St. Joseph stimuleren we onze leerlingen om dit hogere niveau te bereiken, wat bijdraagt aan hun toekomstige academische succes. De inspectie stelt voor Kbs St. Joseph een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als leidraad voor onze onderwijsaanpak en kwaliteitsbewaking.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs St. Joseph?

Kbs St. Joseph hanteert een beleid waarbij de groepsindeling in groep 6 kritisch wordt bekeken. Hierbij wordt gelet op sociale cohesie en een evenwichtige verdeling van ondersteuningsbehoeften per klas. Dit beleid ondersteunt de voorbereiding op het voortgezet onderwijs, aangezien leerkrachten van groep 7 en 8 hun leerlingen doorgaans twee jaar volgen. Leerlingen ontvangen al in groep 6 een voorlopig, vakspecifiek uitstroomprofiel. Dit geeft zowel de leerkracht, de leerling als de ouders duidelijkheid over welke vakgebieden extra aandacht verdienen. Ouders en leerlingen worden aangemoedigd om alvast kennismakingsgesprekken te voeren met middelbare scholen en open dagen te bezoeken. Naast schoolresultaten, worden ook belangrijke executieve functies zoals werkhouding, taakaanpak, concentratie en planning meegenomen in het uiteindelijke schooladvies. Halverwege groep 8, in februari, vindt de doorstroomtoets plaats. De aanmelding voor het voortgezet onderwijs sluit eind maart, wat garandeert dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een plek op de school die het beste bij hen past. Een week wordt specifiek gereserveerd voor de aanmeldingen, met tijdige informatievoorziening aan ouders over alle cruciale momenten: van voorlopig schooladvies en de doorstroomtoets tot het definitieve advies en de centrale aanmeldweek. Na plaatsing op een school voor voortgezet onderwijs worden de resultaten van de doorstroomtoets gedeeld. Het hele proces van het verkrijgen van een passend schooladvies voor leerlingen in groep 6 tot en met 8 is gedetailleerd beschreven in de 'Procedure overstap PO-VO'. Hierbij worden specifieke factoren met een hoge voorspellende waarde nauwlettend gevolgd via een plaatsingsformulier.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden bij Kbs St. Joseph Breda

Kbs St. Joseph in Breda biedt een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind gezien wordt en de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en optimaal te ontwikkelen. Vanaf de allereerste schooljaren, groep 1, begeleiden onze toegewijde leerkrachten de kinderen in hun sociale groei. Als trotse Kanjerschool integreren we de Kanjertraining in ons dagelijkse onderwijs. Deze training leert kinderen essentiële vaardigheden zoals op elkaar vertrouwen en betrouwbaar zijn, door middel van leuke en leeftijdsgerichte oefeningen. Elk kind leert hierdoor op een positieve manier met elkaar om te gaan en een sterke basis voor succesvolle sociale interacties te leggen. In de startweken van het schooljaar organiseren alle leerkrachten persoonlijke kennismakingsgesprekken met ouders, en vanaf groep 5 ook met de kinderen zelf. Tijdens deze gesprekken stellen we gezamenlijk leerdoelen op, vaak gericht op sociale vaardigheden en het versterken van leervermogen. Dit proces bevordert het eigenaarschap van leerlingen over hun eigen leerpad, ondersteund door hun persoonlijke portfolio via MijnRapportfolio. Leren is een sociaal proces dat we bij Kbs St. Joseph actief stimuleren. Leerlingen werken samen, zowel coöperatief als digitaal, om kennis te vergaren en vaardigheden te ontwikkelen. Projecten zoals VierKeerWijzer en de Plusklas Kweekvijver bieden hier uitstekende mogelijkheden voor. Met Building Learning Power maken we het leerproces inzichtelijk, zodat leerlingen zelfregulerend en met plezier leren.

Kanjerschool: Bouwen aan Vertrouwen en Weerbaarheid

Eigenaarschap in Leren met MijnRapportfolio

Building Learning Power: Inzicht in Eigen Groei

Hoe bevordert Kbs St. Joseph de sociale ontwikkeling van uw kind?

Bij Kbs St. Joseph staan Kanjerlessen centraal in alle groepen, met focus op weerbaarheid en vertrouwen. Kinderen leren assertief voor zichzelf op te komen en respectvol ruimte te geven aan anderen. Kanjertaal, waarin complimenten en feedback op een positieve manier worden uitgewisseld, versterkt dit positieve schoolklimaat. Onze posters en Kanjerpetten ondersteunen dit dagelijks. Ons pestprotocol, gebaseerd op de Kanjerregels, garandeert een veilige omgeving. Met het LeerlingVolgSysteem Kanvas registreren we tweemaal per jaar observaties, die aansluiten bij de Kanjermethode. Dit helpt ons om tijdig extra ondersteuning te bieden waar nodig en het groepsklimaat te optimaliseren. Vanaf groep 5 dragen leerlingen zelf bij aan dit proces door het invullen van vragenlijsten, wat hun zelfinzicht en reflectievermogen, in lijn met Building Learning Power, versterkt. De gedragspecialisten analyseren deze gegevens en werken nauw samen met de leerkrachten voor eventuele vervolgacties. Tevens vullen leerlingen tweemaal per jaar pestbriefjes in. Bij meldingen van pestgedrag vindt er altijd een gesprek plaats met zowel de pester als de gepeste, om een passende oplossing te vinden en een positieve sfeer te handhaven.

Welke systemen gebruikt Kbs St. Joseph voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Kbs St. Joseph monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende effectieve registratiesystemen:

  • Kanvas
  • Leerling in Beeld (kleuterversie)

Welke erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Kbs St. Joseph zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van:

  • Gerenommeerde Kanjer trainingen

Inspectierapport Kbs St. Joseph: Kwaliteitsinzichten en Schoolontwikkeling

Kbs St. Joseph legt transparantie hoog in het vaandel. De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit van onze school. Op 31 januari 2017 vond het meest recente inspectiebezoek plaats. Het volledige inspectierapport kunt u in de bijlage vinden. Naast het externe toezicht hanteren wij een proactief en samenhangend systeem voor kwaliteitszorg. Dit omvat onder andere periodieke tevredenheidsonderzoeken onder ouders en medewerkers, en jaarlijkse metingen bij leerlingen van groep 6 tot en met 8, met speciale aandacht voor sociale veiligheid. Op het gebied van rekenonderwijs volgen we de leerresultaten nauwgezet per leerdoel. Niet beheerste leerstof wordt herhaald totdat de leerling het doel volledig beheerst. Tweemaal per jaar analyseren we de toetsresultaten om de leerontwikkeling van elke leerling te monitoren. We voeren regelmatig klassenobservaties uit, waaronder interne audits door collega's van andere INOS-scholen en eigen auditoren. Naar aanleiding van een recente INOS-audit zijn specifieke actiepunten geïntegreerd in ons jaarplan. Dit schooljaar focussen we tijdens een geplande interne audit op een cruciaal speerpunt uit het externe auditrapport. Onze schoolontwikkeling wordt gestuurd door een doordacht beleid, waarover we verantwoording afleggen aan het bestuur van INOS. De Medezeggenschapsraad (MR), bestaande uit ouders en medewerkers, denkt actief mee over de schoolontwikkeling en onderhoudt nauwe banden met de schoolleiding. Alle scholen binnen het INOS-netwerk delen dezelfde kwaliteitszorgmethodiek, wat zorgt voor een continue uitwisseling van kennis en best practices. Dit collectieve leren versterkt de kwaliteit van het onderwijs op alle aangesloten scholen.

Resultaten | Kbs St. Joseph in Breda | [2025] Schoolregister