
Schoolweging
De schoolweging van Olympia is 34,85 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie boven bij 'streef_niveau'
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
92,86% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 48,81% gehaald, aanzienlijk hoger dan de schoolspecifieke signaleringswaarde van 34,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont sterke aandacht voor theoretische doorstroom: 22,73% vmbo-(g)t/havo en 27,27% havo/vwo-advies (tegenover 10,34% en 10,93% regionaal). Praktijkonderwijs komt met 0% beduidend lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Olympia | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 169.32 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de onafhankelijke toetsen afgenomen (CITO Leerling in Beeld). De toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in het leerlingvolgsysteem ParnasSys & Focus PO. Op basis van de analyses passen wij ons onderwijsaanbod aan aan de onderwijsbehoefte van de kinderen. Dat kan op individueel leerling-niveau, maar ook op groepsniveau. Daarnaast kijken we ook op schoolniveau naar de resultaten. Hier kunnen verbeterplannen uit voortkomen, die we meenemen in de schoolontwikkeling. Hiervoor maken wij twee maal per jaar het document "Leren van Data". De individuele resultaten worden besproken met de ouders tijdens de ouderavond.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,26% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 42,11% scoort boven advies – bijna het dubbele van het nationale gemiddelde (25,27%). Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van het zorgvuldige adviesproces met preadviesgesprekken vanaf groep 7.
Sociale ontwikkeling
Alle afspraken die te maken hebben met de sociale veiligheid in de school en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen staan beschreven in het “Onderwijsplan SEO”. Dit is een levend document waarin steeds beschreven wordt welke afspraken er gelden binnen het team als het gaat om het onderwijs en handelen gericht op sociaal emotioneel leren. De vakgroep SEO is hier verantwoordelijk voor maar doet dit steeds in overleg met het team. De vakgroep SEO is ook verantwoordelijk voor het leveren van input, presentaties en nieuwe kennis gericht op bijvoorbeeld de groepsvorming, de Kanjermethode en de regel van de maand. Uiteindelijk doen we het op Olympia samen. Want alle leerkrachten, kinderen en ouders mogen meedenken. Zo denkt de leerlingenraad bijvoorbeeld actief mee over de regel van de maand. Tijdens studiedagen wordt er op Olympia actief ingezet op het creëren en behouden van een sociaal, veilig en positief pedagogisch klimaat. Alle kennis en ervaringen die we tijdens de studiedagen opdoen worden geborgd in het onderwijsplan SEO en in de acties en interventies vanuit de vakgroep SEO. Beiden worden jaarlijks bijgesteld en geëvalueerd. Wij willen dat iedereen op Olympia zichzelf kan en durft te zijn, dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt en dat we samenwerken op basis van wederzijds vertrouwen. Deze veilige basis voor groei en ontwikkeling is voor ons altijd het uitgangspunt, elke dag weer. Wij zijn ons ervan bewust dat wij als teamleden hierin een belangrijke rol spelen en wij houden elkaar dan ook scherp om deze rol te blijven vervullen. LEES MINDER
Zelfverantwoordelijk
Samenwerken
Betrokken
Wat is de werkwijze van KBS Olympia voor sociale ontwikkeling?
KBS Olympia heeft drie schoolregels: respectvol met elkaar omgaan, rustig in de school zijn en netjes met spullen omgaan. Deze gelden voor iedereen. Naast deze regels is er een 'regel van de maand' die aansluit bij actuele gebeurtenissen. Elke groep stelt tijdens de gouden weken eigen klassenafspraken op, die tijdens de zilveren weken zo nodig worden bijgesteld. De gouden en zilveren weken zijn bedoeld om een veilig groepsklimaat te bevorderen. De Pedagogische Standaard van INOS is een leidraad in hoe de school handelt en creëert een positief pedagogisch klimaat. Tweemaal per jaar vullen leerkrachten observatielijsten in (Leerling in Beeld voor groep 3 t/m 8 en Focus PO voor de kleuters). Deze gegevens worden geanalyseerd om de sociale veiligheid van leerlingen te waarborgen. Ook wordt jaarlijks het tevredenheidsonderzoek van Vensters PO uitgevoerd onder leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. De resultaten worden teruggekoppeld naar het team, waarna acties worden uitgezet ter verbetering van een veilig leer- en werkklimaat. De bovenbouw vult ook twee keer per jaar de leerlingvragenlijst van Leerling in Beeld in.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Olympia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Olympia gebruikt Leerling in Beeld en Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Olympia?
KBS Olympia gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.