Kbs De Weerijs
Weerijssingel 1
4814 EP Breda

Schoolweging

Schoolweging
37.36
Spreiding
4.44

De schoolweging van De Weerijs is 37,36 , met een spreiding van 4,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,0% scoren leerlingen vrijwel allemaal op het basisniveau (taal/rekenen), ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 4,4%-punt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%). De school slaagt erin om ook kwetsbare leerlingen aan het fundamentele niveau te laten voldoen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62,2%, ruim boven de inspectienorm van 31,7%. Dit betekent dat bijna twee derde van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, wat 17,5%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (44,7%) ligt. Een opmerkelijke prestatie gezien de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 26,7% vmbo-b/k en 26,7% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (46,7%), wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Het percentage vwo-adviezen (6,7%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (18,6%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WeerijsGemeente AmsterdamNederland
LIB172.1176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om te weten of je goed onderwijs geeft, kijken we naar de resultaten die de leerlingen op school halen: wat zeggen de cijfers? Wat kunnen we leren van deze cijfers?. Dit doen we twee keer per jaar door het afnemen van het leerlingvolgsysteem van CITO, Leerling in Beeld, in de groepen 3 t/m 8. Voor het evalueren van deze gegevens maken we gebruik van Leeruniek. Hierin leggen we de analyse vast en beschrijven we de acties, die we gaan inzetten op school-, klas- en leerlingniveau ter verbetering. Naast Leerling in Beeld gebruiken we in ons dagelijkse onderwijs de toetsen van de methodes en de observaties van de leerkrachten om de leerlingen constant te volgen. Zo kunnen we het onderwijs optimaal afstemmen. In de groepen 1-2 geven observaties en reflectie richting aan het handelen van de leerkrachten. De leerkrachten registeren in ParnasSys welke doelen de leerlingen behaald hebben door middel van de leerlijnen Jonge Kind. Zo kan het onderwijs afgestemd worden op de behoeften van de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 47,1% van de leerlingen onder advies (vs. 11,8% landelijk) ligt dit percentage zorgwekkend hoog. Mogelijk spelen externe factoren zoals de complexe schoolweging hierbij een rol. Desondanks presteert 17,7% boven het advies, wat aansluit bij het beleid om doorstroommogelijkheden actief te monitoren.

Sociale ontwikkeling

Problemen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen het onderwijsleerproces negatief beïnvloeden. En andersom. Daarom is het zo van belang dit goed te volgen. Dit doen we met het instrument sociaal-emotioneel functioneren, dit instrument is onderdeel van het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld (CITO). Hoe is de sfeer in de groep? Is er sprake van pestgedrag? Vragen waarop we met het instrument sociaal-emotioneel functioneren, naast de observaties in de klas, antwoord op kunnen vinden. Daarnaast nemen we jaarlijks de vragenlijst leerlingtevredenheid en sociale veiligheid in Vensters PO af. De leerlingen waarderen de veiligheid op school met een 7,9. Naar aanleiding van de resultaten en de observaties wordt er volgend schooljaar aandacht besteed aan het sociaal emotioneel leren en ongewenst gedrag. Zo blijven wij de veiligheid voor onze leerlingen garanderen en kunnen we dit nog verder verbeteren. LEES MINDER

veilig schoolklimaat

positief gedrag stimuleren

duidelijkheid & structuur

Wat is de werkwijze van KBS De Weerijs voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van KBS De Weerijs voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de Pedagogische Standaard, die leerkrachten handvatten biedt voor het creëren van een positief pedagogisch klimaat. De school werkt volgens de denkwijze van PBS (Positive Behavior Support) en gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Er wordt een anti-pestprotocol gehanteerd en er wordt gewerkt volgens het verwijderings- en incidentenprotocol van INOS. De school evalueert halfjaarlijks de werkzame interventies en actiepunten op basis van de resultaten uit het instrument sociaal-emotioneel functioneren, gesprekken met de leerlingenraad, vragenlijsten over leerlingtevredenheid en sociale veiligheid, en observaties van de leerkrachten.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Weerijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Weerijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ParnasSys Leerlijnen Jonge kind en Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Weerijs?

KBS De Weerijs gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink.