
Schoolweging
De schoolweging van De Spoorzoeker Breda is 24,99 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,74% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score bevestigt de sterke basiskwaliteit in taal en rekenen, zelfs in vergelijking met scholen met vergelijkbare populaties (97,34%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,39% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2% en het regiogemiddelde (66,85%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, specifiek gericht op het uitdagen van hoger presterende leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een ambitieus adviespatroon: 19,3% vwo (vs. 18,6% regio) en 26,32% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 0%, wat aansluit bij het hogere opleidingsniveau van de meeste ouders in de Belcrum-wijk. Ter vergelijking: landelijk krijgt 2,5% praktijkonderwijsadvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Spoorzoeker Breda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.59 | 176.17 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten en leren van data Om te weten of je goed onderwijs geeft, kijken we naar de resultaten die de leerlingen op school halen: wat zeggen de cijfers, we kunnen leren van data. Dat doen we niet slechts 2x per jaar. In de dagelijkse praktijk ‘leren we vaker van data’, evalueren we ons onderwijs en de ontwikkeling van het individuele kind. Dat doen we aan de hand van toetsgevens van Cito en van de methodes. Daarnaast monitort de leerkracht het handelen van de leerling door observaties tijdens de les en het gemaakte werk. Samen geeft het ons inzicht in de ontwikkeling van leerlingen en geeft het input voor het handelen van de leerkracht in de dagelijkse praktijk. Bij groep 1-2 geven observaties (onder andere met behulp van de KIJK) ons input voor reflectie en geven richting aan het handelen van de leerkrachten. Vanaf groep 3 volgen we de leerlingen met behulp van toetsen uit het leerlingvolgsysteem van CITO "leerling in beeld". Twee keer per jaar bekijken we op school- en op groepsniveau de leerling-resultaten van Cito, dus niet omdat het alles zegt over de kwaliteit van het onderwijs. Maar wel, omdat het ertoe doet. We gebruiken deze cijfers als input voor reflectie en voor het gesprek over ontwikkelingen op school. Deze gegevens worden besproken met de directie, met individuele leerkrachten, het team en de MR. Op basis hiervan worden verbeteractiviteiten opgesteld en uitgevoerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,43% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. Het percentage onderpresteerders (16,33%) ligt echter hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk door de relatief hoge ambities van het adviesbeleid. De school intensiveert hierop de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kbs De Spoorzoeker ziet het welbevinden van leerling en medewerkers als basisvoorwaarde voor leren. Wij hechten daarom groot belang aan het scheppen van een goed pedagogisch klimaat en een veilige omgeving.
vertrouwen & respect
open communicatie
zien en gezien worden
Wat is de werkwijze van KBS De Spoorzoeker voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
KBS De Spoorzoeker is een Kanjerschool, wat betekent dat alle leerkrachten geschoold zijn in de Kanjertraining. De methodiek van Kanjer is de basis voor het pedagogisch klimaat op school. Twee keer per jaar wordt het leerlingvolgsysteem Kanvas ingevuld door leerkrachten en, in groep 5 t/m 8, ook door de leerlingen. Op deze manier wordt de sociale ontwikkeling structureel gevolgd en vinden er interventies plaats op groeps- of individueel niveau. Wekelijks staat de Kanjertraining op het lesprogramma. De basisregels die gehanteerd worden zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen (je speelt niet de baas), we maken plezier (je lacht elkaar niet uit), en we doen mee (je bent niet zielig). In de groepen 3 t/m 8 wordt daarnaast gewerkt met Taakspel, een methodiek die inzet op het verbeteren van de taakaanpak van de leerlingen als groep.
Welke registratievormen gebruikt KBS De Spoorzoeker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Spoorzoeker gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Spoorzoeker?
KBS De Spoorzoeker gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertraining, Taakspel, en heeft drie leerkrachten gespecialiseerd in groepsdynamica en een Rots en Watertrainer.