Kbs De Parel
Monseigneur Nolensplein 1
4812 JC Breda

Schoolweging

Schoolweging
37.41
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Parel Breda is 37,41 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,98% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden taal en rekenen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit reflecteert de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor met name de hoogst presterende leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op praktijkgerichte routes: 23,5% vmbo-b en 23,5% vmbo-k (vs. 5,5% en 9,2% landelijk). Toch zien we ook 29,4% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, wat boven het regionaal gemiddelde (10,3%) ligt. De lage havo-adviespercentages (5,9% vs. 16,1% landelijk) suggereren terughoudendheid bij doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Parel BredaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de onafhankelijke toetsen afgenomen (CITO Leerling in Beeld). De toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Op basis van de analyses passen wij ons onderwijsaanbod aan op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Dat kan op individueel leerling niveau, maar ook op groepsniveau. Daarnaast kijken we op ook op schoolniveau naar de resultaten. Hier kunnen verbeterplannen uit voortkomen die we meenemen in de schoolontwikkeling. Hiervoor maken wij twee maal per jaar het document "Leren van Data". We geven de ontwikkeling van onze leerlingen weer in een portfoliomap. De portfoliomap geeft een mooi beeld van de brede ontwikkeling die uw kind doormaakt tijdens zijn/haar tijd op de Parel. U kunt hierin terug zien dat uw kind eigenaar wordt van zijn/haar eigen leerproces en hier ook verantwoordelijkheid over krijgt. De leerkracht en leerling werken samen. De leerkracht helpt de leerling bij de leerdoelen en de leerling verzamelt leerervaringen en vertelt hierover tijdens het leergesprek. Wij leren de leerlingen dat wanneer je zelf doelen stelt, je echt iets wil bereiken en hier veel voor oefent, je het misschien nog niet kunt, maar dit wel kan leren. Het portfolio gebruiken wij wanneer we samen met u in gesprek gaan om de ontwikkeling en voortgang van uw kind te bespreken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 16,67% leerlingen onder advies (vs. 11,81% landelijk) lijkt voorzichtigheid in advisering doorslaggevend. De aanzienlijke groep die boven advies presteert (22,22%) onderbouwt de kwaliteit van doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het stappenplan met meervoudige checkpoints en persoonlijke ontwikkelingsgesprekken.

Sociale ontwikkeling

Visie kbs de Parel op sociale veiligheid: Onze school is een school waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag, zoals pesten, te voorkomen. Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de basisvakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Wij bieden lessen sociaal emotioneel leren vanuit een pedagogisch groepsplan. Uitgangspunt: Uitgangspunt voor het beleid inzake sociale veiligheid op onze school zijn de programma’s PBS en PRIMA. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. (zie Hoofdstuk 2.3) Prima is een anti-pest programma dat wij inzetten wanneer nodig. Verschil plagen en pesten: Er bestaat een verschil tussen pesten en plagen. Zo kan het gebeuren dat iemand een geintje bij een ander heeft uitgehaald, dat eigenlijk niet zo leuk bleek te zijn. Dat is vervelend, maar er is dan geen sprake van pesten. Pesten gebeurt met opzet én stelselmatig voor een langere periode. We hanteren op school onderstaande definitie en basiskenmerken van pesten: De definitie die de Parel hanteert vanuit de Prima-aanpak is afkomstig van Olweus (Olweus, D. (1993), Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford UK: Blackwell Publishing): Een leerling wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk en voor een langere periode wordt blootgesteld aan negatieve acties verricht door één of meerdere leerlingen. De basiskenmerken van pesten zijn: Zowel directe vormen (fysiek waarneembaar) als indirecte vormen (uitsluiting, roddelen) van pesten. Regelmatig optredend gedrag: pesten beperkt zich niet tot incidenten. De pester is altijd sterker dan de gepeste leerling. Wanneer twee ongeveer even sterke leerlingen elkaar plagen of met elkaar vechten, is er geen sprake van pesten. De basisafspraak is: pesten wordt op onze school niet getolereerd. Algemeen doel sociale veiligheid: Onze school is een school waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. We streven naar een positief schoolklimaat waarin leerlingen zich vrij en onbedreigd voelen; waarin leerlingen zich sociaal-emotioneel onbelemmerd kunnen ontwikkelen en waarin leerlingen zich beter kunnen focussen op de leertaken. Voor het verwezenlijken van dit doel maken we gebruik van de Prima-aanpak en PBS: Doel school Prima-aanpak De school streeft ernaar om een veilig klimaat te creëren waarin iedereen met respect en op een positieve manier benaderd wordt. Daarom is het belangrijk dat de school, de leerlingen en de ouders er samen voor zorgen dat pesten zoveel mogelijk wordt voorkomen. Op school gelden (gedrags)afspraken. Het doel van PBS is het creëren van een veilig onderwijsklimaat voor alle leerlingen. Hierdoor wordt het leren bevorderd. Met PBS maken we concreet wat wij qua gedrag van leerlingen verwachten in en om de school. Door dit concrete gedrag actief aan te leren en systematisch te belonen, lukt het leerlingen beter om zich aan regels te houden en gewenst gedrag te laten zien. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. De aanpak richt zich op drie niveaus: de school als geheel, de afzonderlijke groepen en de individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van KBS De Parel voor sociale ontwikkeling?

KBS De Parel werkt aan sociale ontwikkeling door kernwaarden, schoolafspraken en groepsafspraken te hanteren. De kernwaarden Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid vormen de basis voor gezamenlijke schoolafspraken. Deze worden gedurende het schooljaar herhaald en geoefend. Groepsafspraken worden samen met de leerlingen gemaakt om een prettige en veilige omgeving te creëren. De school gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om de sociale opbrengsten te monitoren. In de groepen 6, 7 en 8 wordt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek afgenomen. Eén keer in de twee jaar wordt er een tevredenheidsonderzoek bij ouders afgenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Parel gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Parel?

KBS De Parel gebruikt Prima, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Kwink en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.