Basisschool Kbs De Parel in Breda

De resultaten van Kbs De Parel in Breda

Current section: resultaten
Monseigneur Nolensplein 1
4812 Breda

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs De Parel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kbs De Parel bij jullie?

Ontdek hoe goed Kbs De Parel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Kbs De Parel

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze basis wordt getoetst in groep acht middels de finale doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Kbs De Parel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten op Kbs De Parel: Ambitie en Prestatie

Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op Kbs De Parel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs De Parel?

Kbs De Parel hanteert een gestructureerde aanpak voor het vaststellen van het schooladvies, met aandacht voor elke leerling. Groep 7: Het traject start in groep 7 met oriënterende leergesprekken. Hierin wordt een voorlopige indicatie van het schooladvies gedeeld, zodat ouders en kinderen gerichte open dagen kunnen bezoeken. In juni ontvangen leerlingen en ouders het definitieve voorlopige schooladvies, gebaseerd op resultaten van het leerlingvolgsysteem (zoals Cito-toetsen) en de observaties van de leerkracht op zowel academisch als sociaal-emotioneel gebied. Dit voorlopige advies wordt uitgebreid besproken tijdens een oudergesprek, waarbij de resultaten van de Cito Leerling in Beeld toetsen worden meegenomen. Groep 8: Het schooljaar in groep 8 begint met leergesprekken, die zowel thuis als op school kunnen plaatsvinden. Leerlingen nemen hierin zelf het voortouw om hun sterke punten en ontwikkelpunten voor het komende schooljaar te bespreken, evenals hun uitstroomdoelen. Afspraken tussen leerling, ouders en leerkracht(en) worden vastgelegd in een gedeeld formulier, wat dient als leidraad voor het hele schooljaar. In oktober worden de Cito Leerling in Beeld B8 toetsen afgenomen. De resultaten hiervan worden gebruikt om het onderwijsaanbod te optimaliseren ter voorbereiding op de centrale eindtoets. Na het verzamelen van alle gegevens, vindt een bespreking plaats met de groepsleerkracht(en), IB'er en directeur. Hierin worden de prestaties van elke leerling geëvalueerd, resulterend in een diploma-perspectief en een plaatsingsadvies. Vervolgens nodigt de groepsleerkracht de ouders uit voor een tweede voorlopig adviesgesprek. Tijdens dit gesprek wordt het advies aan de leerling gepresenteerd en besproken aan de hand van het uniform adviesformulier. Na akkoord van ouders en leerkrachten, ontvangen leerlingen een aanmeldings- en eventueel lotingsformulier voor de door hen gekozen vervolgonderwijsinstelling. De centrale eindtoets wordt in de eerste twee weken van februari afgenomen. Na ontvangst van de resultaten wordt het definitieve schooladvies bepaald. Een hoger resultaat op de centrale eindtoets kan leiden tot een hoger definitief advies, tenzij de school van mening is dat dit niet in het belang van de leerling is. Dit laatste wordt altijd toegelicht in een persoonlijk gesprek met ouders en leerling. Na het definitieve schooladvies volgt de aanmelding bij de gekozen vervolgonderwijsinstelling, mogelijk gevolgd door een lotingsprocedure. Kbs De Parel hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Daarom wordt proactief contact gelegd tussen Kbs De Parel en de ontvangende school voor voortgezet onderwijs, wat kan plaatsvinden op locatie, online of telefonisch.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op KBS De Parel

Bij KBS De Parel geloven we dat een veilige en prettige leeromgeving essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Wij zetten ons actief in voor een positief sociaal klimaat, waarin pesten geen kans krijgt en elk kind zichzelf kan zijn. Onze aanpak richt zich niet alleen op academische prestaties, zoals taal en rekenen, maar ook op de brede sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Via ons pedagogisch groepsplan bieden we gestructureerde lessen sociaal emotioneel leren aan, ter bevordering van een gezonde sociale en maatschappelijke vorming. Wij hanteren de bewezen methoden PBS (Positive Behavior Support) en PRIMA als basis voor ons beleid rond sociale veiligheid. PBS focust op het stimuleren van gewenst gedrag en het proactief voorkomen van ongewenst gedrag. PRIMA is ons effectieve anti-pestprogramma dat we inzetten wanneer nodig. Het is belangrijk het verschil tussen plagen en pesten te begrijpen. Plagen kan eenmalig en onbedoeld gebeuren, terwijl pesten structureel, met opzet en over een langere periode plaatsvindt. Wij hanteren de definitie van Olweus: een leerling wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk en langdurig wordt blootgesteld aan negatieve acties door een of meerdere medeleerlingen. De kenmerken van pesten omvatten zowel directe (fysiek) als indirecte (uitsluiting, roddelen) vormen. Pesten is een terugkerend gedrag, waarbij de pester altijd sterker is dan het slachtoffer. Situaties van gelijke strijd of wederzijds plagen vallen hierbuiten. Onze school heeft één duidelijke basisafspraak: pesten wordt absoluut niet getolereerd. Ons algemene doel is een schoolklimaat waarin alle leerlingen zich vrij, veilig en onbedreigd voelen. Dit bevordert hun sociaal-emotionele groei en stelt hen in staat zich beter te concentreren op hun leertaken. Met de PRIMA-aanpak en PBS creëren we een omgeving van respect en positieve interactie. De PRIMA-aanpak ondersteunt ons streven naar een veilig klimaat waar iedereen met respect wordt behandeld. Door gezamenlijke inspanningen van school, leerlingen en ouders voorkomen we pestgedrag en stellen we duidelijke gedragsafspraken op. PBS draagt bij aan een veilig onderwijsklimaat dat leren bevordert. We maken expliciet welk gedrag we verwachten en belonen dit actief. Dit helpt leerlingen regels na te leven en positief gedrag te vertonen, wat resulteert in een optimaal leerrendement voor elke leerling. De aanpak werkt op drie niveaus: schoolbreed, per groep en individueel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Hoe bevordert KBS De Parel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij KBS De Parel vertalen we onze kernwaarden Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid naar concrete schoolafspraken en groepsafspraken. Deze vier basisregels zijn zichtbaar in de hele school en worden aan het begin van het schooljaar direct geïntroduceerd om de toon te zetten: ‘Zo doen we het hier op school!’ Deze afspraken worden gedurende het hele schooljaar continu herhaald en geoefend. De groepsafspraken bouwen voort op deze schoolregels. Tijdens de lessen sociaal emotioneel leren bespreken we met de leerlingen de kernwaarden, schoolregels en de specifieke omgangsafspraken die de klas samen opstelt om een prettige en veilige sfeer te garanderen. Deze afspraken worden vastgelegd in groepsregels. Ons sociaal veiligheidsplan beschrijft gedetailleerd onze afspraken en regels, hoe we deze uitdragen en hoe we leerlingen hier bewust van maken. We streven ernaar dat deze principes diep verankerd zijn in ons schoolbeleid en de dagelijkse praktijk van al ons personeel. Voor monitoring maken we gebruik van observatiesystemen zoals Kijk! (voor voorschool en groep 1/2) en het instrument Leerling in Beeld voor sociaal emotioneel leren. In de groepen 6, 7 en 8 meten we jaarlijks de tevredenheid over sociale veiligheid. De resultaten analyseren we per groep en in teamverband, en vertalen we naar concrete verbeteracties voor de jaarplanning. De uitkomsten van het leerlingtevredenheidsonderzoek worden ook met de leerlingenraad besproken. Eens in de twee jaar evalueren we de tevredenheid van ouders via een vragenlijst. Deze feedback kan leiden tot verbeteringen op het gebied van sociale opbrengsten. Actuele resultaten van deze onderzoeken zijn te vinden op www.scholenopdekaart.nl.

Welke systemen gebruikt KBS De Parel voor het monitoren van sociale opbrengsten?

KBS De Parel gebruikt de volgende registratiesystemen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: * Kijk! * Leerling in Beeld

  • Kijk!
  • Leerling in Beeld

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op KBS De Parel?

Op KBS De Parel maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: * Prima * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * Kwink * Breinhelden

  • Prima
  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kwink
  • Breinhelden

Inspectierapport Kbs De Parel: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Kbs De Parel hecht veel waarde aan een hoge onderwijskwaliteit. De Inspectie van het Onderwijs toetst onze school, en wij hanteren daarnaast een eigen, gedegen systeem voor kwaliteitszorg. Dit systeem omvat periodieke tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Tweemaal per jaar analyseren we de resultaten van leerlingentoetsen om de voortgang nauwgezet te volgen en onze aanpak waar nodig bij te sturen. Regelmatige klassenobservaties, soms aangevuld met audits door collega's van andere INOS-scholen, dragen bij aan continue verbetering. We werken planmatig aan de schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur van INOS, waarbij we transparantie en verantwoording hoog in het vaandel dragen. Een proactieve samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR), waarin zowel ouders als leerkrachten vertegenwoordigd zijn, zorgt ervoor dat alle stemmen gehoord worden in de schoolontwikkeling. Binnen het INOS-netwerk delen we best practices en leren we continu van elkaar, wat de kwaliteit van het onderwijs op Kbs De Parel ten goede komt.

Resultaten | Kbs De Parel in Breda | [2025] Schoolregister