Basisschool Kbs De Liniedoorn in Breda

De resultaten van Kbs De Liniedoorn in Breda

Current section: resultaten
Baliëndijk 78
4816 Breda

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs De Liniedoorn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kbs De Liniedoorn bij jullie?

Ontdek hoe goed Kbs De Liniedoorn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt gemeten in groep 8 via de doorstroomtoets. Volgens de onderwijsinspectie moet minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau bereiken. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Kbs De Liniedoorn streeft ernaar dit niveau voor al haar leerlingen te waarborgen en te overtreffen, wat bijdraagt aan een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excelleren in Taal en Rekenen

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en daagt leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Ons doel op Kbs De Liniedoorn is om zoveel mogelijk leerlingen in groep 8 dit hogere niveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze op maat gemaakte doelstelling helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden en ervoor te zorgen dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Ontdek hoe Kbs De Liniedoorn excelleert in het stimuleren van deze prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs De Liniedoorn?

Bij Kbs De Liniedoorn staat de persoonlijke ontwikkeling van uw kind centraal. Wij starten het schooljaar met kennismakingsgesprekken, waarin we samen met u en uw kind leerdoelen bepalen. Deze doelen worden gedurende het jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld, waarbij we de voortgang nauwlettend volgen. De resultaten van de Cito-toetsen worden meegenomen in de jaarlijkse gesprekken om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling. Aan het einde van groep 8 geven wij een zorgvuldig en kansrijk advies voor het voortgezet onderwijs, gebaseerd op de prestaties en werkhouding van uw kind gedurende de basisschoolperiode. In groep 7 bieden we een voorlopig schooladvies aan in januari, gebaseerd op de Cito-resultaten en de werkhouding. Dit helpt kinderen zich te oriënteren op middelbare scholen. Het definitieve advies wordt in januari van groep 8 verstrekt, na de doorstroomtoets. Een advies kan alleen naar boven worden bijgesteld, zodat elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Om de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen, bieden we extra ondersteuning. Dit schooljaar werkten we samen met Lyceo voor gerichte taal- en rekenondersteuning. Ook volgend jaar onderzoeken we de behoeften van onze leerlingen en de mogelijkheden die Lyceo kan bieden. Daarnaast is er huiswerkbegeleiding beschikbaar voor groep 5 t/m 8, met speciale 'denk en doe' ondersteuning voor groep 5 en 6.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Kbs De Liniedoorn: Groei en Welzijn

Bij Kbs De Liniedoorn koesteren we de uniciteit van elk kind en zetten we vol in op het stimuleren van zelfstandigheid, zelfredzaamheid en een sterk zelfvertrouwen. We creëren een inspirerende leeromgeving waar kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling en de wereld om hen heen met verwondering ontdekken. Onze hoge verwachtingen uiten zich in een positieve benadering, waarbij we de specifieke talenten en mogelijkheden van ieder kind erkennen en benutten. Dit bevordert een gezonde sociale groei en een positief zelfbeeld, essentieel voor succes op school en in het leven.

Sterk zelfvertrouwen stimuleren

Zelfstandigheid bevorderen

Zelfredzaamheid ontwikkelen

Hoe bevordert Kbs De Liniedoorn de sociale ontwikkeling van uw kind?

Kbs De Liniedoorn hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling (SEL), met de focus op het voorkomen van ongewenst gedrag en pesten. We gebruiken de online methode KWINK, die burgerschap en mediawijsheid integreert. KWINK bevordert een sociaal veilige groepsdynamiek door te werken met vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming. Deze aanpak is preventief en groepsbreed, wat zorgt voor een positieve leersfeer. Onze 'kwinkslagen', specifieke oefeningen die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen, worden zichtbaar opgehangen en wekelijks gedeeld via de nieuwsbrief. Een toegewijde KWINK coach, onderdeel van onze werkgroep gedrag, ondersteunt deze methodiek actief.

Welke methodes gebruikt Kbs De Liniedoorn om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van sociale vaardigheden nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Kbs De Liniedoorn gebruik van de volgende gestructureerde registratiemethoden: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL): Dit instrument helpt ons bij het systematisch observeren en evalueren van sociale competenties bij leerlingen. * Databord (sociale doelen): Dit digitale hulpmiddel stelt ons in staat om de voortgang op specifieke sociale leerdoelen te volgen en te analyseren.

Welke sociaal-emotionele lesmethoden worden op Kbs De Liniedoorn toegepast?

Kbs De Liniedoorn zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke en sociale groei van onze leerlingen te bevorderen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om een breed scala aan sociale vaardigheden te ontwikkelen: * Taakspel: Een bewezen methode die gericht is op het versterken van zelfbeheersing en het bevorderen van positief groepsgedrag. * KWINK: Zoals eerder genoemd, een uitgebreide digitale methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. * Databord (sociale doelen): Een instrument dat ons helpt de voortgang op vastgestelde sociale doelen te monitoren en te evalueren.

Inspectierapport Kbs De Liniedoorn: Kwaliteit van Ons Basisonderwijs

De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit van Kbs De Liniedoorn. Wij hanteren een robuust kwaliteitszorgsysteem om voortdurend te verbeteren. Onze kwaliteitsmetingen omvatten tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons team. Daarnaast analyseren we tweemaal per jaar de toetsresultaten om de leerontwikkeling van elke leerling nauwkeurig te volgen en te ondersteunen. Regelmatige klassenobservaties en audits, zowel intern als extern door collega's van INOS-scholen, garanderen een objectieve blik op ons onderwijs. Deze inzichten gebruiken we voor gerichte schoolontwikkeling, waarover we verantwoording afleggen aan het bestuur (INOS) tijdens de MARAP-gesprekken. De Medezeggenschapsraad (MR), met vertegenwoordigers van ouders en personeel, speelt een cruciale rol in de beleidsvorming en ontwikkeling van onze school. Binnen het INOS-bestuur delen we actief ervaringen en best practices, wat leidt tot gezamenlijke kwaliteitsverbetering. Op 19 september 2019 voerde de inspectie een thematisch onderzoek uit naar ons didactisch handelen. Ze beoordeelden de taakgerichte werksfeer, de betrokkenheid van leerlingen en de effectiviteit van onze feedback. De taakgerichte werksfeer in alle groepen werd als erg goed beoordeeld, zonder specifieke ontwikkelpunten. Leerlingen tonen in alle groepen een actieve betrokkenheid; aandachtspunten liggen bij het borgen van deze betrokkenheid bij alle kinderen, ook de meer energieke leerlingen. Feedback wordt geïntegreerd in de les en direct gekoppeld aan het leerdoel. Aan het einde van elke les bespreken we met de leerlingen of het doel is bereikt, of ze het nu kunnen en of er extra oefening nodig is. Dit versterkt het leerproces en de zelfreflectie van de leerlingen.

Resultaten | Kbs De Liniedoorn in Breda | [2025] Schoolregister