
Schoolweging
De schoolweging van De Liniedoorn is 36,19 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.58% score ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% toont de school aan dat vrijwel alle leerlingen het basisniveau beheersen. De score ligt 3.91 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (92.67%), wat een sterk fundament in taal en rekenen suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort boven verwachting voor het streefniveau: 49.57% van de leerlingen bereikt dit niveau tegen een inspectienorm van 32.8%. Dit is 2.65 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (46.92%), wat wijst op effectieve differentiatie in de bovenbouw.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofile is gericht op theoretische doorstroom: 46.15% vmbo-(g)t en 23.07% havo/havo-vwo advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16.45% vmbo-(g)t en 27.6% havo/vwo-advies voorkomt. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k advies (15.38% vs 9.17% gemiddeld), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Liniedoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Niet methode gebonden toetsen (CITO-toetsen) Niet methode gebonden toetsen zijn objectieve landelijk genormeerde toetsen die ons in de gelegenheid stellen om de resultaten van de leerlingen op individueel-, groeps- en schoolniveau te vergelijken met een landelijke norm. Jaarlijks wordt er een toets kalender voor de niet methode gebonden toetsen opgesteld. Wij gebruiken daar voornamelijk het Cito leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld toetsen voor. De resultaten van deze toetsen leggen we vast in het leerlingadministratie-systeem. Mede op basis van deze gegevens stellen we de groepsplannen op. Twee keer per jaar stellen we het rapport zelfevaluatie op om te bekijken of we op groeps- en schoolniveau presteren zoals we zouden willen. Op basis van de evaluatie stellen we een plan van aanpak. In het rapport van uw kind staan de resultaten die uw kind heeft behaald op deze toetsen. Deze niet methode gebonden toetsen worden, zoals voorgeschreven, afgenomen in de maanden januari-februari en in mei-juni.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7.14% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 28.57% boven verwachting scoort. Dit reflecteert zorgvuldige advisering en mogelijke onderadvisering bij complexe leerlingprofielen. De combinatie van intensieve monitoring via het 'databord' en mogelijkheid tot bijstelling na de doorstroomtoets draagt hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind is uniek. We helpen kinderen hun zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen te ontwikkelen. We willen een stimulerende leeromgeving bieden, waar kinderen op een actieve en betrokken wijze zich ontwikkelen en zich kunnen verwonderen. We hebben hoge verwachtingen en spreken deze uit. Daarbij rekening houdend met de talenten en mogelijkheden van onze kinderen.
zelfvertrouwen
zelfstandigheid
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Kbs De Liniedoorn voor sociale ontwikkeling?
Kbs De Liniedoorn gebruikt verschillende bronnen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, die samen met activiteiten zijn opgenomen in de waardenmatrix. De waarden waaraan gewerkt wordt zijn: naastenliefde, weerbaarheid, gemeenschapszin, tolerantie, respect, verwondering, authenticiteit en spiritualiteit. De school werkt met Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. Kwink is een preventieve aanpak die zorgt voor een sociaal veilige groep en werkt met de vijf gedragscompetenties: besef hebben van jezelf, zelfmanagement, besef hebben van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. De school werkt al enkele jaren met een Kwink coach.
Welke registratievormen gebruikt Kbs De Liniedoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kbs De Liniedoorn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kbs De Liniedoorn?
Kbs De Liniedoorn maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens', 'Kinderen en… hun sociale talenten', 'Taakspel' en 'KWINK' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.