
Schoolweging
De schoolweging van Laurentius is 22,28 , met een spreiding van 3,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,56% score ruim boven de landelijke norm van 85% toont de school aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Dit percentage ligt zelfs hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,44%), wat duidt op een stevig pedagogisch fundament.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,34% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks een dalend leerlingenaantal. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 73,97%, wat aangeeft dat Laurentius extra ruimte voor optimalisatie heeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school verschilt sterk van het landelijk beeld: 25,88% vwo-advies (vs. 18,61% gemiddeld) en 21,18% havo/vwo-advies. Slechts 2,36% krijgt vmbo-b/k-advies, ver onder het regionaal gemiddelde. Deze focus op hogere onderwijsniveaus past bij de relatief lage schoolweging en stabiele resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Laurentius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Regelmatig worden de vorderingen van de leerlingen in kaart gebracht. In de kleutergroepen gebeurt dat door middel van observaties. In de groepen 3 tot en met 8 worden de vorderingen van de leerlingen regelmatig getoetst. Dat kan door middel van toetsen uit de methoden die wij gebruiken, maar ook door middel van toetsen van het CITO-Leerlingvolgsysteem en de CITO- Eindtoets in groep 8. Als uit een toets blijkt, dat een kind bepaalde lesstof nog niet voldoende onder de knie heeft, dan zal de leerkracht (in overleg met de IB-er) het kind extra (aangepast) werk geven om de leerling vooruit te helpen. De Eindtoets van het CITO geeft een goed beeld van de prestaties van elke individuele leerling, maar geeft ook de gemiddelde score van de groep aan. Hiermee wordt belangrijke informatie verkregen over individuele leerprestaties en de gemiddelde resultaten van de groep. Op KBS Laurentius worden deze resultaten ook gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs verder te ontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
43,16% presteert boven advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 3,16% zit onder advies, het laagste percentage in vergelijking. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadviseringstrategie, gecombineerd met sterke doorlopende leerlijnen.