Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk
Achterberghstraat 12
5282 RP Boxtel

Schoolweging

Schoolweging
26.89
Spreiding
7.01

De schoolweging van Molenwijk is 26,89 , met een spreiding van 7,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 51,8%. Hoewel de school ruimschoots voldoet, ligt dit 10% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44% havoadvies en 16% vwo-advies vormen samen 60% theoretische adviezen - duidelijk boven het regionaal gemiddelde van 52%. Opvallend is het hogere aandeel gecombineerde adviezen (12%) dat wijst op maatwerk. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt onder het landelijk gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMolenwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de leerlingen goed te volgen gebruiken wij het IEP leerlingvolgsysteem. Daarnaast zijn er de observaties van de stamgroepleider en de resultaten van het gemaakte werk. We voeren kindgesprekken, ouderkindgesprekken, stamgroepbesprekingen en (indien nodig) individuele leerlingbesprekingen. Dit alles in de PDCA-cyclus. Hierbij volgen we de leerlingen structureel en nemen we hen mee in hun onwtikkeling. Kinderen voelen eigenaarschap bij hun eigen leerproces. Zij krijgen inzicht in waar ze staan en wat het betekent voor hun volgende stap in het aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,4% van de leerlingen presteert onder advise (vgl. 11,8% landelijk), maar 23,1% presteert boven advies - 8% hoger dan de omgeving. Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven, waar ook 'houdingsaspecten' zwaar wegen.

Sociale ontwikkeling

Jenaplanschool Molenwijk hecht veel waarde aan de sociale opbrengsten van haar onderwijs. De school ziet zichzelf als een leef- en werkgemeenschap waar kinderen, ouders en leerkrachten samenwerken. Er wordt veel aandacht besteed aan het creëren van een veilige en respectvolle sfeer waarin ieder kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Aansluiten bij kwaliteiten en onderwijsbehoeften: De school streeft ernaar aan te sluiten bij de diverse kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit doet zij door middel van: Stamgroepen: In de stamgroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Dit stimuleert samenwerking en wederzijdse hulp. Oudere kinderen leren van jongere kinderen en omgekeerd. Instructiegroepen: Voor vakken als rekenen en taal wordt gewerkt in instructiegroepen op niveau. Dit zorgt ervoor dat ieder kind op zijn of haar eigen tempo kan leren en de juiste instructie krijgt. Wereldoriëntatie: Wereldoriëntatie staat centraal in het onderwijs. Hierbij wordt aangesloten bij de interesses van de kinderen en worden zij gestimuleerd om zelfstandig te denken en een eigen mening te vormen. Thematisch werken: Door thematisch te werken, wordt de lesstof betekenisvoller en kunnen kinderen verbanden leggen tussen verschillende vakgebieden. Extra aandacht: De school besteedt extra aandacht aan: Sociaal-emotionele ontwikkeling: De school gebruikt MijnRapportfolio om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen en te stimuleren. Er worden ouder-kindgesprekken gevoerd waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. Burgerschap en sociale veiligheid: De school vindt het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van hun rol in de maatschappij en dat zij leren respectvol met elkaar om te gaan. Dit wordt onder andere vormgegeven in projecten en thema's. Speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften: De school heeft een ondersteuningsplan waarin beschreven staat hoe zij omgaat met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. LEES MINDER

Ieder mens is uniek

Zelfstandigheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk voor sociale ontwikkeling?

De Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk bevordert de sociale ontwikkeling door middel van het Jenaplanconcept, gebaseerd op de pijlers gesprek, spel, werk en viering. De school streeft naar een evenwichtige ontwikkeling van alle kinderen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, in een veilige en stimulerende omgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk gebruikt de IEP LVS registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk?

De Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk maakt gebruik van het Jenaplanonderwijs en is een school waar je leert samenleven