
De resultaten van Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk in Boxtel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op Jenaplanschool Molenwijk
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, cruciaal voor de volgende onderwijsloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als een belangrijke indicator voor de kwaliteit van het onderwijs op alle basisscholen, inclusief onze Jenaplanschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Jenaplanschool Molenwijk
Het streefniveau markeert een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken bij het verlaten van de basisschool. Dit niveau weerspiegelt een diepergaande beheersing van de leerstof en stimuleert verdere academische groei. De specifieke streefwaarde per school wordt door de inspectie bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor de individuele schoolprestaties en de effectiviteit van het onderwijsaanbod van Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor leerlingen en ouders. Op Jenaplanschool Molenwijk begeleiden we u en uw kind zorgvuldig bij deze keuze. Eind groep 7 ontvangt uw kind een streefniveau, gevolgd door een voorlopig advies in november en een definitief schooladvies in januari/februari van groep 8. Dit advies is een gezamenlijke inspanning van onze stamgroepleiders, de interne begeleider en de directeur. We kijken niet alleen naar academische resultaten, vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem, maar ook naar essentiële houdingsaspecten zoals doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en motivatie. Ouders en kinderen worden actief betrokken bij dit proces. De uiteindelijke keuze en aanmelding voor een school voor voortgezet onderwijs ligt bij de ouders. Wij verspreiden informatiemateriaal en moedigen deelname aan voorlichtingsdagen aan. Na aanmelding kan de nieuwe school contact opnemen met ons voor een optimale overdracht, om de aansluiting zo goed mogelijk te maken. Onze school kent een aanzienlijke zij-instroom. Dit komt vaak doordat ouders op zoek zijn naar een passende omgeving voor hun kind. We evalueren zij-instromers zorgvuldig om de kans op een succesvolle overstap te maximaliseren, rekening houdend met onze zorgmogelijkheden en groepsdynamiek. Hoewel deze instroom soms invloed heeft op gemiddelde scores, zien we ook dat veel kinderen hierdoor opbloeien en een significante groei doormaken in hun welzijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Jenaplanschool Molenwijk: Samen Leren en Groeien
Jenaplanschool Molenwijk legt een sterke nadruk op de sociale opbrengsten van ons onderwijs. Wij zien onszelf als een levendige leef- en werkgemeenschap waar leerlingen, ouders en leerkrachten nauw samenwerken. Onze prioriteit is het creëren van een veilige en respectvolle omgeving waarin elk kind zich thuis voelt en zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Aansluiting bij Individuele Krachten en Leerbehoeften: Wij streven ernaar naadloos aan te sluiten bij de unieke talenten en onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. Dit realiseren we door middel van: Stamgroepen: Onze stamgroepen brengen kinderen van verschillende leeftijden samen, wat samenwerking en wederzijdse ondersteuning bevordert. Oudere leerlingen leren van jongere, en vice versa, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring. Instructiegroepen: Voor kernvakken zoals rekenen en taal werken we met instructiegroepen op niveau. Dit garandeert dat elk kind in zijn eigen tempo leert en de specifieke begeleiding ontvangt die het nodig heeft. Wereldoriëntatie: Centraal in ons curriculum staat wereldoriëntatie. We sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen, stimuleren zelfstandig denken en helpen hen een eigen mening te vormen. Thematisch Werken: Door thematisch te werken, maken we lesstof betekenisvoller en helpen we kinderen verbanden te leggen tussen verschillende leergebieden, wat leidt tot dieper begrip. Extra Aandacht voor Persoonlijke Groei: De school besteedt bijzondere aandacht aan: Sociaal-emotionele ontwikkeling: Met behulp van MijnRapportfolio volgen en stimuleren we de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Ouder-kindgesprekken, waarin deze ontwikkeling centraal staat, worden regelmatig gevoerd. Burgerschap en Sociale Veiligheid: Wij vinden het essentieel dat kinderen zich bewust worden van hun maatschappelijke rol en leren hoe ze respectvol met elkaar omgaan. Dit integreren we in diverse projecten en thema's. Ondersteuning op Maat: Voor kinderen met specifieke behoeften hebben we een gedetailleerd ondersteuningsplan dat beschrijft hoe we deze leerlingen met extra zorg begeleiden.
Erkenning van individuele uniciteit
Bevordering van zelfstandigheid en autonomie
Ontwikkeling van verantwoordelijkheidsbesef
Wat is de unieke aanpak van Jenaplanschool Molenwijk voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool Molenwijk hanteert het Jenaplanconcept, dat focust op vier kernactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. Deze elementen zijn cruciaal voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel bij onze leerlingen. Onze visie op sociale opbrengsten is dat deze onlosmakelijk verbonden zijn met academische prestaties. We streven naar een holistische ontwikkeling, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei centraal staan. Door te investeren in een veilig en stimulerend leerklimaat, moedigen we kinderen aan om hun potentieel te maximaliseren en uit te groeien tot zelfstandige, kritische en sociale burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.
Welke registratiemiddelen gebruikt Jenaplanschool Molenwijk voor sociale vooruitgang?
Jenaplanschool Molenwijk maakt gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (IEP LVS) om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te monitoren.
- IEP LVS (Leerlingvolgsysteem)
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Jenaplanschool Molenwijk?
Op Jenaplanschool Molenwijk integreren we sociaal-emotioneel leren door middel van het Jenaplanonderwijs, wat de school kenmerkt als een plek waar kinderen leren samenleven en sociale competenties ontwikkelen.
- Jenaplanonderwijs: Leren samenleven en sociale vaardigheden ontwikkelen
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Jenaplanschool Molenwijk
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Oecumenische Jenaplanschool Molenwijk. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand Jenaplanonderwijs, waarbij we streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving voor al onze 180 leerlingen. Lees meer over onze schoolprestaties en hoe we continu werken aan verbetering. De inspectie beoordeelt diverse aspecten van ons onderwijs, met als doel de kwaliteit te waarborgen en te bevorderen. Via onderstaande link vindt u het officiële inspectierapport, dat inzicht geeft in de resultaten en ontwikkelpunten van onze school.