
Schoolweging
De schoolweging van De Vorsenpoel is 32,10 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 86,62% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert De Vorsenpoel net boven de inspectienorm van 85%. De score ligt wel 8,6 procentpunt onder het regionale gemiddelde (95,23%), wat samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 7,14% praktijkonderwijs (regio: 1,01%) versus 41,07% havo/vwo en vwo (regio: 29,54%). De relatief hoge praktijkonderwijsadviezen passen bij de schoolweging (32,10), terwijl de focus op doorstroom naar havo/vwo de ambities van het team weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vorsenpoel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van ons onderwijs worden doorlopend gemeten. In de groepen 1 en 2 wordt het observatie instrument Bosos gebruikt. Middels observaties kunnen de leerkrachten bepalen waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Waar nodig kan een leerkracht extra hulp of instructietijd inzetten. Vanaf groep 3 vormen de methode toetsen de rode draad. Na ieder stuk leerstof wordt door middel van een toets gekeken of de leerstof beheerst wordt. Waar nodig wordt extra aandacht besteed aan leerstof die nog niet goed genoeg beheerst wordt. 2 maal per jaar worden de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen (vanaf groep 3). Op deze manier wordt op een objectieve manier en methode onafhankelijk gemeten of de leerling voldoende vordering maakt. De leerkracht analyseert de toetsgegevens. Deze analyse dient als input voor het groepsplan. In het groepsplan wordt beschreven welke doelen nog behaald moeten worden, welke leerlingen speciale aandacht nodig hebben en hoe dat in de klas georganiseerd wordt. De analyse en het groepsplan wordt eens in de 6 weken besproken met de leerkracht, de intern begeleider en de directeur.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 40,48% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk: 25,27%). Dit duidt op een terughoudend adviesbeleid. Slechts 11,9% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De school lijkt hiermee een goede balans te vinden tussen realisme en kansen bieden.