
Schoolweging
De schoolweging van De Bonckert is 33,24 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,11% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de landelijke norm (93,89%), maar ook de inspectie-eis van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,24). De score overtreft het regionaal gemiddelde van 50,17% aanzienlijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesplijting: 25% vmbo-(g)t en 25% vmbo-k/-(g)t, tegenover 16,67% havo en 8,33% vwo. In vergelijking met soortgelijke scholen valt op dat praktijkonderwijsadvies (0%) ontbreekt, terwijl vmbo-b/k-adviezen (8,33%) onder het regionaal gemiddelde (9,69%) blijven. De focus ligt op de middenmoot met beperkte uitstroom naar extremen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bonckert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zoals al eerder gezegd, zet de school in op drie belangrijke doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. De tussenresultaten behoren tot het doeldomein kwalificatie... en zijn dus relevant. Van belang. Belangrijk. Wij vinden het van belang om kinderen in ontwikkeling te brengen en te houden. En, als die ontwikkeling stagneert, dan willen wij weten wat de belemmeringen zijn... en vervolgens halen we die weg, als dat kan. Wij worden niet per se blij van gestandaardiseerde toetsen, maar, aangezien die wel onderdeel uitmaken van het systeem waarin wij verkeren, doen we daaraan wel mee. Als de tussenresultaten bekend zijn, dan bekijken en bespreken we die. Vervolgens stellen we vast welke vervolgacties er nodig zijn. Dat gebeurt altijd in overleg... en altijd met het oog op de visie van de school op onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid zijn ook hier uitgangspunt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34,78% van de leerlingen presteert boven advies - ruim 9% hoger dan landelijk. Slechts 8,7% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Deze scores onderschrijven de zorgvuldige advisering, mogelijk mede door de kleine groepsgrootte (gemiddeld 17 leerlingen per groep) die maatwerk mogelijk maakt.