Jenaplanschool De Peppels & De Canadas
Frans Halsstraat 33-35
5831 CA Boxmeer

Schoolweging

Schoolweging
29.88
Spreiding
6.9

De schoolweging van De Peppels & De Canadas is 29,88 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoiretisch gericht: 24,4% havo/vwo en 12,2% vwo-advies, tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (2,4%) ligt iets boven regionale peers (1,01%). Deze verdeling past bij het Jenaplan-onderwijs waarin zelfsturing centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Peppels & De CanadasGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school heeft meerdere manieren om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, zowel op cognitief als op sociaal gebied. Onderdeel daarvan zijn de gevalideerde toetsen die in beeld brengen hoe de ontwikkeling op kernvakken (taal, lezen, rekenen, wiskunde) is. Daarnaast is er een leerlingvolgsysteem dat de gehele ontwikkeling van het kind in beeld brengt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 48,9% boven verwachting presteert. Dit succes reflecteert de ontwikkelingsgerichte aanpak en nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Jenaplanschool De Peppels/De Canadas: school waar je leert samenleven. Wij vinden het vanzelfsprekend dat kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en aan de samenleving deel kunnen nemen. Daarop geven we het onderwijs zo vorm dat leerlingen, liefst in levensechte situaties, dat ze kennis en vaardigheden opdoen die ze nu en in de toekomst kunnen gebruiken om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Dit doen we door kinderen verantwoordelijkheid te geven waar het kan en structuur te bieden waar het moet. Zo ontwikkelen ze zich in een sociale context en ieder op het eigen tempo en eigen niveau. Ouderbetrokkenheid speelt daar een centrale rol. Ons onderwijs staat vanzelfsprekend midden in de samenleving. Maatschappelijke en actuele ontwikkelingen krijgen natuurlijk een plaats in de lessen. Dat reikt echter verder, want de maatschappelijke ontwikkelingen maken deel uit van de hele schoolcultuur en hebben invloed op onze schoolontwikkeling en verantwoording naar derden. LEES MINDER

Zinzoekend

Betrokken

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Peppels & De Canadas voor sociale ontwikkeling?

De sociale ontwikkeling maakt integraal deel uit van het pedagogisch handelen vanaf groep 1. Door het werken in heterogene stamgroepen leren leerlingen samen te werken met kinderen van verschillende leeftijden en kwaliteiten. De driehoek school-ouder-kind is hierbij belangrijk. Naast methoden om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren, zijn er kindgesprekken. Minstens twee keer per jaar heeft de stamgroepleerkracht een gesprek met elk kind, waarbij het sociale welbevinden centraal staat. De uitkomsten worden gedeeld met de ouders en vertaald naar de cultuur in de stamgroep. De school heeft beleid om pesten en sociaal ongewenst gedrag te voorkomen en werkt met gouden regels.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Peppels & De Canadas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool De Peppels & De Canadas gebruikt Kijk!, kindgesprekken en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.