
Schoolweging
De schoolweging van De Wingerd Bovensmilde is 29,51 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, toont het aan dat de basiskwaliteit op orde is. De school blijft investeren in gerichte rekeninterventies om deze score verder te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit percentage is ook lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%). De school zet daarom specifiek in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen kenmerken zich door een focus op middelbare niveaus: 38,5% vmbo-k en 30,8% vmbo-(g)t. Opvallend is het lage percentage havo/vwo-advies (7,7% vs. 10,9% regio). Toch springt het percentage praktijkonderwijsadvies (0%) eruit als positief, aangezien dit lager is dan het regionaal gemiddelde van 1,01%. Deze verdeling past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wingerd Bovensmilde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten gebruiken wij voor een analyse van ons onderwijs gedurende een schooljaar. Wij maken bij deze evaluatie gebruik van DIA-taal en de methodetoetsen. Door middel van een analyse formulier en gesprekken met de intern begeleider stellen we bij wat een leerling nodig heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 18,75% boven hun advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (6,25%) is echter ruim de helft lager dan de nationale benchmark (11,81%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering door het team, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling.
Sociale ontwikkeling
Op de Wingerd werken met de principes van PBS (Positieve Behaviour Support): 'Goed gedrag kun je leren'. Met PBS werken we samen aan een structureel positieve en veilige schoolomgeving.
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum De Wingerd voor sociale ontwikkeling?
Dalton Kindcentrum De Wingerd werkt met PBS (Positive Behavior Support) principes, zichtbaar door posters met afspraken in de school. In elke groep worden lessen gegeven volgens de Dalton principes van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking. Leerlingen kunnen een 'druif' verdienen voor goed gedrag, en een volle 'druiventros' leidt tot een groepsbeloning. Van ouders en leerkrachten wordt respectvolle omgang en gezamenlijke probleemoplossing verwacht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum De Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Dalton Kindcentrum De Wingerd gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.