De Mariaschool

De resultaten van De Mariaschool in Boven-Leeuwen

Current section: resultaten
Past Schoenmakersstraat 7
6657 CB Boven-Leeuwen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Mariaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van De Mariaschool

Schoolweging
30.4
Spreiding
5.29

De schoolweging van De Mariaschool is 30,40 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past De Mariaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

93.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Het ligt wel iets onder het vergelijkingspercentage van 95.7%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (57.3%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Mariaschool?

De adviezen tonen een brede spreiding: 17.86% vmbo-b en 14.29% vwo. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (14.29%) en havo/vwo (7.14%). Vergeleken met regio (18.61% vwo) ligt het aandeel theoretische adviezen iets lager, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MariaschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB176.57176.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school vinden we het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methodeonafhankelijke toetsen van Cito-Leerling in beeld. De toetsen worden afgenomen in februari en juni in de groepen 3 t/m 7 en in groep 8 in oktober voor de vakken: Technisch lezen Rekenen Spelling Begrijpend lezen (vanaf eind groep 3 als het technisch leesniveau op orde is) We analyseren de opbrengsten op school-, groeps- en soms ook op individueel niveau. Zo verbeteren we ons onderwijs. Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed? Groeit de groep naar verwachting? Hoe presteert de leerling t.o.v. leeftijdsgenoten? Indien nodig zetten we op school-, groeps- of individueel niveau interventies in. Voorbeelden van interventies zijn: meer tijd voor een vak-/vormingsgebied, instructie wijzigen/verbeteren, de differentiatie aanpassen, coaching/groepsbezoeken, een nieuwe methode op schoolniveau etc. Informatie Cito leerling in beeld Wat zijn de Cito toetsen? De leerkracht is dagelijks bezig met o.a. observeren, lesgeven en werk nakijken. Zo weet de leerkracht al behoorlijk goed wat jouw kind al kan of nog te leren heeft. Toetsen maken dat beeld nog completer. Er zijn toetsen die bij de lesmethodes horen en Cito LIB toetsen. De Cito LIB toetsen zijn onafhankelijke toetsen. Ze geven een objectief beeld. Deze toetsen vertellen de leerkracht waar jouw kind goed in is of zich nog verder in kan ontwikkelen. En: Hoe presteert de leerling (of groep) in vergelijking met leeftijdsgenoten en/of de leerlingen omdat de toetsen genormeerd zijn. Maakt deze leerling (of groep) voldoende groei door? Dat zie je door resultaten van verschillende toetsmomenten naast elkaar te leggen. De toetsen zijn slechts één informatiebron, naast alle andere informatiebronnen die de leerkracht gebruikt. Het is natuurlijk prima als je kind zijn best doet voor de toetsen, maar zenuwen zijn niet nodig. Als je kind ontspannen is, komt het zeker goed. Dan kan jouw kind laten zien wat hij of zij in zijn mars heeft! Welke toetsen zijn er? De kinderen maken zowel toetsen uit de lesmethodes als de toetsen van het het leerlingvolgsysteem Cito-Leerling in beeld. Wat is het verschil? De methodetoetsen (niet van Cito) zijn bedoeld om vast te stellen of je kind de lesstof die net behandeld is voldoende beheerst. De leerkracht weet zo of je kind door kan gaan in de methode of dat herhaling nodig is. De toetsen van Cito-Leerling in beeld hebben een ander doel: het vaardigheidsniveau van je zoon of dochter ten opzichte van leeftijdsgenoten laten zien én zijn of haar ontwikkeling nauwkeurig volgen. Is je kind gegroeid? De toetsen van een leergebied - bijvoorbeeld Spelling of Rekenen-Wiskunde - zijn door een speciale meettechniek allemaal aan elkaar gekoppeld. De score van de toets in groep 3 kun je hierdoor bijvoorbeeld vergelijken met de score van de toets in groep 4. Zo is direct duidelijk of je kind vooruit is gegaan. De Cito-Leerling in beeldtoetsen zijn methodeonafhankelijk (horen niet bij een lesmethode). Ze toetsen 'over de lesstof heen' en worden twee keer per schooljaar afgenomen. De toetsen AVI, DMT, Spelling/taalverzorging, Begrijpend lezen en Rekenen-wiskunde worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Mijn kind doet het heel goed op methodetoetsen, maar op Cito-Leerling in beeldtoetsen niet. Hoe kan dat? De toetsen van de methode en van Cito hebben niet hetzelfde doel. Toetsen uit de methode zijn bedoeld om te controleren of de leerlingen de lesstof beheersen. Ze zijn zo gemaakt dat het merendeel van de leerlingen vrijwel alles goed kan maken. De toetsen van Cito hebben een ander doel. Ze zijn onder meer bedoeld om het niveau van het kind te vergelijken met het niveau van zijn/haar klasgenoten en andere leeftijdsgenoten. Daarom bevatten de toetsen niet alleen opgaven van lesstof die zojuist is behandeld, maar ook oude en zelfs toekomstige lesstof. Door opgaven van oude lesstof op te nemen, kan nagegaan worden of het kind de oude stof nog wel kent. En door ook moeilijkere opgaven in de toets op te nemen, kan hij/zij laten zien wat hij nog méér kent. Bovendien volgen we met onze toetsen de ontwikkeling van het kind door de jaren heen. Toetsen op maatDe meeste leerlingen maken de toets die past bij het afnamemoment en de groep waarin zij zitten. B.v. een leerling die in januari in groep 4 zit, maakt de toets M (midden) 4. Voor sommige leerlingen wordt een toets gekozen die beter past bij de stof die de leerling beheerst. Voordelen hiervan zijn dat de leerling geen frustratie ervaart omdat de toets niet te moeilijk was en de uitslag is het meest nauwkeurig.

Zitten de oud-leerlingen van De Mariaschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72.41% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage leerlingen onder advies (13.79%) ligt licht boven de vergelijking (11.81%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige advisering. De school hanteert een transparante methodiek met gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team.

Sociale ontwikkeling

Alle scholen binnen Groeisaam hanteren de Gedragscode. Hierin staat beschreven wat wij van alle betrokkenen op school verwachten om er voor te zorgen dat we een prettig en veilig schoolklimaat hebben op onze school. De gedragscode is te vinden op onze website. Daarnaast werken we op de Mariaschool met Klasse(n)kracht. Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas, is een in de praktijk ontwikkelde methode die het proces van groepsvorming begeleid. Het streven is dan ook om samen een sociaal krachtig en veilig pedagogisch klimaat te creëren. De leerkracht neemt o.a. sociogrammen en thermometers af om te kijken naar de sociale posities en het welbevinden van het kind. Daarnaast vinden er welbevindigsgesprekken plaats tussen de leerkracht en de leerling. De methode Klasse(n)Kracht richt zich op zeven pijlers (zie hieronder) waar je de regie op moet voeren om een sociaal krachtig en veilig pedagogisch klimaat in de klas en op school te realiseren. Kijkend naar de visie van onze school past Klasse(n)kracht bij het fundament van ons visiehuis. Het fundament ‘Gedragenheid: ze zien me graag’. ‘Op de Mariaschool willen we alle kinderen graag zien, dat maakt kinderen sterk en veerkrachtig. Kinderen moeten voelen dat wij er voor hen zijn, dat het ons kan vertrouwen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Kinderen voelen die gedragenheid. LEES MINDER

Eigenwaarde

Zingeving

Gedragenheid

Wat is de werkwijze van De Mariaschool voor sociale ontwikkeling?

De Mariaschool hanteert zeven pijlers voor sociale ontwikkeling: Regels, routines en rituelen; Erbij horen; Samenwerken en samenspelen; Persoonlijk meesterschap; Energie; Contact en communicatie; Trainen van vaardigheden. De school werkt aan het voorkomen van pesten en agressie. Er wordt gewerkt met een stroomdiagram waarin verschillende vormen van gedrag zijn uitgewerkt. In alle groepen wordt aandacht besteed aan pesten. Pesterijen/agressie/lichamelijk en verbaal geweld worden op basis van gesprek aangepakt. Leerkrachten nemen duidelijk stelling tegen pesten/agressie, lichamelijk en verbaal geweld. Aanhoudende pesterijen/agressie worden besproken tijdens leerlingbesprekingen. Ouders worden op de hoogte gesteld. De school zoekt naar mogelijkheden om de weerbaarheid van gepeste kinderen te vergroten. Pesters/agressieve leerlingen worden direct op hun gedrag aangesproken. Meer informatie is te vinden in het 'Sociaal Veiligheidsplan' op de website.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Mariaschool gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, sociogrammen, thermometers en welbevindingsgesprekken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Mariaschool?

De Mariaschool gebruikt Klasse(n)kracht voor sociaal-emotioneel leren.