
Schoolweging
De schoolweging van Willem Lodewijck is 33,10 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk hoger is dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionale gemiddelde van 93,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau - ruim boven de inspectienorm van 38,7% voor deze school. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,10) en overtreft het regionale gemiddelde van 50,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel de school een lichte daling in leerlingaantal laat zien, blijven de adviezen ambitieus: 37,5% havo en 25% vwo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,1% havo en 18,6% vwo-advies wordt gegeven. De aandacht voor theoretische leerwegen blijkt ook uit het ontbreken van praktijkonderwijsadvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem Lodewijck | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten, vanuit het leerlingvolgsysteem IEP, worden geanalyseerd en besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 16,7% van de leerlingen onder advies presteert - hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). De complete afwezigheid van leerlingen die boven advies presteren, suggereert mogelijk voorzichtigheid in adviesverlening. Dit staat in contrast met de schoolvisie op 'intensieve monitoring'.
Sociale ontwikkeling
Onze school streeft ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel kunnen groeien. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen is essentieel voor hun algehele welzijn en succes, zowel binnen als buiten de schoolmuren. In onze visie sluiten we aan bij de volgende kwaliteiten en onderwijsbehoeften van onze leerlingen: Kwaliteiten en Onderwijsbehoeften Individuele Sterktes en Zwaktes: We erkennen dat elke leerling unieke sterke punten en ontwikkelingsgebieden heeft. Onze aanpak richt zich op het versterken van de individuele kwaliteiten van elke leerling en het bieden van ondersteuning waar dat nodig is. Veiligheid en Welzijn: Een gevoel van veiligheid en welzijn is een basisvoorwaarde voor effectief leren. We streven naar een omgeving waarin leerlingen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Zelfbewustzijn en Zelfregulatie: Het bevorderen van zelfbewustzijn en het vermogen om emoties te reguleren is essentieel. We helpen leerlingen inzicht te krijgen in hun eigen emoties en gedragingen en leren hen strategieën om hiermee om te gaan. Extra Aandachtspunten Empathie en Sociale Vaardigheden: We besteden extra aandacht aan het ontwikkelen van empathie en sociale vaardigheden, zodat leerlingen effectief en respectvol kunnen communiceren en samenwerken met anderen. Probleemoplossend Vermogen en Conflicthantering: Leerlingen leren hoe ze problemen kunnen oplossen en conflicten op een constructieve manier kunnen hanteren. Dit draagt bij aan een positief en harmonieus schoolklimaat. Veerkracht en Doorzettingsvermogen: Het versterken van veerkracht en doorzettingsvermogen helpt leerlingen om te gaan met tegenslagen en uitdagingen. Dit is cruciaal voor hun persoonlijke ontwikkeling en succes op de lange termijn. Specifieke Aanpak met de Methode Kwink Om onze visie te realiseren, maken we gebruik van de methode Kwink. Kwink is een programma dat speciaal is ontwikkeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. De methode biedt een gestructureerde aanpak die aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en omvat de volgende elementen: Regelmatige Lessen en Activiteiten: Kwink biedt wekelijkse lessen en activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van zelfbewustzijn, zelfregulatie, sociale vaardigheden, relaties opbouwen en verantwoordelijk gedrag. Geïntegreerde Aanpak: De methode is geïntegreerd in ons dagelijkse lesprogramma, waardoor sociaal-emotioneel leren een vast onderdeel is van de schoolervaring van elke leerling. Ouderbetrokkenheid: Kwink benadrukt de rol van ouders in de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen en biedt hulpmiddelen en strategieën om thuis te ondersteunen wat op school wordt geleerd. Observatie en Evaluatie: Met behulp van IEP Hart & Handen, ons leerlingvolgsysteem, observeren en evalueren we continu de voortgang van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit stelt ons in staat om gerichte interventies te plegen en waar nodig aanvullende ondersteuning te bieden. Onze visie op de sociaal-emotionele ontwikkeling is gebaseerd op de overtuiging dat een evenwichtige ontwikkeling van emotionele en sociale vaardigheden net zo belangrijk is als cognitieve prestaties. Door samen te werken met de methode Kwink, creëren we een ondersteunende en stimulerende omgeving waarin elke leerling kan ontwikkelen. LEES MINDER
Besef hebben van jezelf en van de ander
Keuzes kunnen maken en zelfmanagement
Relaties kunnen hanteren
Wat is de werkwijze van OBS Willem Lodewijck voor sociale ontwikkeling?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen, gebruikt OBS Willem Lodewijck de methode Kwink en wordt de voortgang gevolgd met het leerlingvolgsysteem IEP Hart & Handen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen, en tijdens gesprekken met ouders en leerlingen. De ontwikkeling van individuele leerlingen wordt in detail besproken met de leerlingen zelf. Indien nodig wordt een Handelingsplan (HP) of een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) ontwikkeld om specifieke ondersteuning te bieden. Deze aanpak zorgt ervoor dat de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord en ondersteund, en er actief wordt gewerkt aan een positieve en ondersteunende leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Willem Lodewijck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Willem Lodewijck gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart & Handen en leerlingtevredenheid.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Willem Lodewijck?
OBS Willem Lodewijck gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.