
Schoolweging
De schoolweging van De Zevensprong Boskoop is 28,63 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,96% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,37%) ligt, bevestigt dit de solide basiskwaliteit. Het verschil wordt mogelijk verklaard door de bewuste keuze voor ontwikkelingsgericht onderwijs in plaats van 'teaching to the test'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 61,63% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruim haar eigen signaleringswaarde van 48,6%. Dit is een sterk resultaat gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie en ligt iets boven het vergelijkingsgemiddelde (60,51%). De Jenaplanmethode, met focus op zelfstandig leren, lijkt hiervoor een effectieve basis te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 30% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (iets boven regionaal gemiddelde) tegenover 36,67% havo/vwo-advies (ruim boven regio: 27,54%). Het hoge percentage vwo-adviezen (20% vs. 18,61% landelijk) onderstreept de mogelijkheden voor talentontwikkeling. De combinatie van praktijkgerichte Jenaplanwerkvormen en cognitieve uitdaging lijkt hierbij te werken.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zevensprong Boskoop | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.9 | 175.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op taal, lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen. Vanaf het schooljaar 2023-2024 zetten we de toetsen van LIB (Leerling In Beeld) in om de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, spelling en begrijpend lezen te volgen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 34,78% boven advies scoort. Dit wijst op realistische advisering en effectieve voorbereiding. De Jenaplan-principes van 'leren door ervaren' en individuele coaching lijken leerlingen goed voor te bereiden op VO-uitdagingen.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. LEES MINDER
Je mag zijn wie je bent
Het doet ertoe dat je er bent
Je wordt gezien
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool de Zevensprong voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool de Zevensprong werkt vanuit pedagogisch tact, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor de veiligheid, sfeer en het welbevinden op school. Interventies worden ingezet op verschillende niveaus (bouw, groep, team) om saamhorigheid en gedeelde verantwoordelijkheid te bevorderen. Kinderen, team en ouders spelen hierin een actieve rol.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool de Zevensprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool de Zevensprong gebruikt EGO lijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool de Zevensprong?
Jenaplanschool de Zevensprong gebruikt de methode EGO en werkt vanuit pedagogisch tact voor sociaal-emotioneel leren.