
Schoolweging
De schoolweging van Jan Ligthartschool Borne is 30,31 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score overstijgt ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 70.6% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde (45.5%) en het vergelijkingsgemiddelde (57.3%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk voor hogere prestaties, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op vmbo-k (45.8%) en vmbo-(g)t (20.8%), gecombineerd met een bescheiden vwo-percentage (12.5% vs. 18.6% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgerichte adviezen (8.34% voor vmbo-b en vmbo-b/k), passend bij de schoolweging. De school lijkt hiermee bewust in te zetten op een realistische advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Ligthartschool Borne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.35 | 177.08 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 25% van de leerlingen onder advies (tegen 11.8% landelijk) blijft verbeterpotentieel bestaan. De school rapporteert in haar jaarverslag extra aandacht voor doorstroommonitoring, maar de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.31) vereist mogelijk intensievere begeleiding. Positief is dat 12.5% boven advies presteert, wat aansluit bij het hoge streefniveau.