Basisschool Swentibold
Putstraat 107
6121 LH Born

Schoolweging

Schoolweging
28.54
Spreiding
6.07

De schoolweging van Swentibold is 28,54 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,67% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,37%), geeft het aan dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (48,6%) maar onder het vergelijkingsgemiddelde (60,51%). Dit toont ambitie in een leerlingenpopulatie met significante spreiding (schoolweging 28,54).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

25% vwo-adviezen overtreffen regionale trends (18,61%). Het aandeel havo-adviezen (28,57%) ligt eveneens boven vergelijkbare scholen (16,07%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,57% vmbo-b vs. 5,52% regio), passend bij de academische focus in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Sittard-GeleenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in op onze school. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld waarbij wij alle leerlingen vanaf groep 3 twee keer per jaar toetsen; in het Midden van het jaar (januari) en aan het Einde van het jaar (juni). Deze onderdelen zijn technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd en op basis van deze informatie worden er groepsplannen en handelingsplannen gemaakt. Hierin wordt beschreven op welke wijze wij het onderwijs optimaal laten aansluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Omdat wij de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf belangrijk vinden, werken wij met een portfolio-klapper. Iedere leerling ontvangt twee keer per jaar zijn of haar portfolio. Het portfolio is gericht op de groei die een leerling maakt binnen de verschillende vakgebieden. U krijgt zo een veel completer beeld bij welke leerdoelen uw zoon of dochter nog een groei moet doormaken en welke al beheerst zijn. Verder staan in het portfolio foto’s, werkjes en werkbladen van kinderen, de ouderrapportages van digikeuzebord worden aan het portfolio toegevoegd. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling vindt u terug in het portfolio. Bij het werken met een portfolio hoort ook het voeren van kindgesprekken. Deze zijn ook terug te vinden in het portfolio.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

93,75% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,93% landelijk), waarvan 3,12% boven en 3,12% onder. Dit lage percentage onderadvisering (-8,69% t.o.v. landelijk) onderstreept de zorgvuldige advisering, in lijn met het beleid om ‘groei door ontwikkelingsgericht monitoren’.

Sociale ontwikkeling

Wat is de visie van de school op sociale competentie? Naast didactische ontwikkeling hechten wij op school veel waarde aan burgerschap en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit neemt een belangrijke plaats in binnen ons dagelijks handelen. Om zich sociaal competent te kunnen ontwikkelen en functioneren heeft een kind kennis en vaardigheden nodig. Meer informatie vindt u op de website www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-en-cohesie.html Wij hebben dit aspect van ons onderwijs in ons lesaanbod verwerkt middels de methode Kwink en Blink. Kwink Kwink is een digitale lesmethode die schoolbreed wordt ingezet van groep 1 tot en met groep 8. De methode heeft een duidelijke visie op sociaal-emotioneel leren: dit is het ontwikkelproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord vormgeven. Dit wordt omschreven als het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren. De methode is sterk gericht op het preventief handelen. Dit houdt in dat we de leerlingen vaardigheden aanleren die ze kunnen toepassen in een sociaal onveilige situatie, bijvoorbeeld tijdens een ruzie. Het systematisch aanleren van SEL (Sociaal Emotioneel Leren) -competenties draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving. Hiermee wordt gedoeld op de volgende competenties: Besef hebben van jezelf: Kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond vertrouwen Besef hebben van de ander: Empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale situaties juist interpreteren Keuzes kunnen maken: Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement: Impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren: Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen Blink Blink is een geïntegreerde methode wereldoriëntatie. In Blink Wereld is de echte wereld het uitgangspunt. Blink Wereld maakt kinderen nieuwsgierig naar de wereld. Ze leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken. Zo kunnen ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Dit is ook waar het bij burgerschap om draait. In de aanpak van Blink Wereld is burgerschap dan ook geen los vak, maar onderdeel van wereldoriëntatie. Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te komen’. Goed burgerschapsonderwijs gaat dus over kinderen toerusten om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving. Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, dus precies voorschrijven wat in welke situatie wel en niet kan, kunnen en willen we niet. Ze krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Om dit mogelijk te maken worden in Blink Wereld veel verschillende situaties en contexten uit de echte wereld aangeboden waartoe kinderen zich gaan verhouden. LEES MINDER

Veiligheid

Plezier

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Swentibold voor sociale ontwikkeling?

Naast de wekelijkse lessen van Kwink, hecht Basisschool Swentibold veel belang aan het in beeld brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor worden twee instrumenten gebruikt: KIJK! voor groep 1 en 2, waarmee leerkrachten via vragenlijsten en observaties de basisvaardigheden van Sociaal Emotioneel Leren (SEL) in kaart brengen. Voor groep 3 tot en met 8 wordt de SCOL (sociale competentie observatie lijst) twee keer per jaar ingevuld door leerkrachten. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in, inclusief anonieme vragen over sociale veiligheid. De resultaten van de SCOL worden met ouders en leerling besproken tijdens oudergesprekken en vermeld in het portfolio. De resultaten van de leerling-SCOL worden met de leerlingen besproken tijdens kindgesprekken. Beide instrumenten geven inzicht in eventuele ondersteuningsvragen en helpen de leerkracht het gedrag van de leerlingen beter te begrijpen, wat leidt tot een groepsplan voor SEL in de klas met handelingssuggesties.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Swentibold om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Swentibold gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Swentibold?

Basisschool Swentibold gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water training en Kwink.