
Schoolweging
De schoolweging van St. Joris is 28,68 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% behaalt bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de inzet van 3 onderwijsassistenten en 2 IB'ers.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Daltonschool St Joris scoort met 57,8% ruim boven haar signaleringswaarde van 48,6% voor het streefniveau. Dit ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). De focus op maatwerk in het daltononderwijs draagt waarschijnlijk bij aan deze prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 19,4% vmbo-(g)t/havo en 16,1% vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (10,3% en 18,6%). Praktijkonderwijs blijft met 0% juist achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Joris | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 175.23 | 173.78 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Presteren is een relatief begrip. Het is belangrijk dat kinderen op school resultaten bereiken, maar het te behalen niveau is voor ieder kind verschillend. Met onze vorm van onderwijs wordt getracht de ontwikkelingsfasen van elk kind zo optimaal mogelijk te begeleiden. Om de kwaliteit van de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen, wordt gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem en de methode gebonden toetsen. Wij streven naar een score die ligt op of boven het landelijke gemiddelde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (37,1% vs. 11,8% landelijk). Dit contrast vraagt om analyse, mogelijk gerelateerd aan de brede adviesrange. Wel presteert 8,6% boven advies, wat de kwaliteit van de doorstroombegeleiding onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Naast de cognitieve en persoonlijke ontwikkeling hechten we ook veel waarde aan een positief schoolklimaat. Heldere gedragsregels scheppen duidelijkheid en veiligheid. Hiermee geven wij weer hoe wij met elkaar om willen gaan. Wij werken op onze school vanuit SchoolWide Positive Behavior Support (PBS). PBS is gericht op het creëren van een omgeving waarin positief gedrag wordt versterkt, waardoor het leren wordt bevorderd. Het richt zich vooral op preventie, het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van gedragsproblemen. De kernwaarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid, waaraan het gewenste gedrag getoetst is, sluiten aan bij onze Daltonvisie. LEES MINDER
veiligheid
respect
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Daltonschool St Joris voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool St Joris werkt met gedragslessen gebaseerd op de school- en groepsregels, als basis voor Positive Behavior Support (PBS). Gewenst gedrag wordt positief gestimuleerd met een bekrachtigingssysteem. Gedragsverwachtingen zijn zichtbaar door posters en picto's. PBS zorgt voor helderheid en een positieve sfeer. Het team heeft een PBS opleiding gevolgd en werkt met een kernteam. De school is officieel gecertificeerd als PBS-school, wat aantoont dat PBS in de schoolcultuur is geïntegreerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool St Joris om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool St Joris gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten te registreren.