Rooms Katholieke Basisschool Willibrord
Dronenplein 1 B
2411 HE Bodegraven

Schoolweging

Schoolweging
29.97
Spreiding
5.89

De schoolweging van Willibrord Bodegraven is 29,97 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Deze score onderstreept de stabiliteit in basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de voor de school berekende signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit benadrukt het vermogen om hogere leerdoelen te realiseren, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op hogere niveaus: 15,4% havo en 15,4% vwo. Het praktijkonderwijsadvies (2,6%) ligt iets boven vergelijkbare scholen (1,01%), terwijl het gecombineerde havo/vwo-advies (2,6%) lager is dan regionale trends. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrord BodegravenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.66175.23177.51

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We doen ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we kinderen gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen. Wij werken onder andere met methodetoetsen en Cito-toetsen en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde (dat is altijd 3,0).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,5% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Desalniettemin scoort 17,7% boven advies, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroom zoals vermeld in het schoolplan. Deze polarisatie vraagt om aandacht in het beleid.