
Schoolweging
De schoolweging van Wereldweijde is 28,76 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie streef_niveau voor de gecombineerde toelichting.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
98,97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95,88%), wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Voor het streefniveau scoort de school 61,03% tegen een verwachte signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de onderwijsambities goed aansluiten bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een tweedeling zichtbaar: 22,22% vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 18,61%) versus 22,22% vmbo-b/k. De praktische leerwegen zijn beperkt (geen praktijkonderwijs tegen 1,01% regio), terwijl de theoretische combinaties (vmbo-(g)t/havo: 16,67% en havo/vwo: 11,11%) bovengemiddeld zijn. Dit past bij het profiel van een school met academische ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons onderwijs houden we de ontwikkeling van de kinderen op verschillende manieren bij. Zo werken we met doelen vanuit de methodes en leerlijnen. De leerlijnen overzien de gehele periode van basisonderwijs en zorgen ervoor dat we de kennis en ontwikkeling op elkaar aan laten sluiten. Met de groepen 4-8 werken we voor een aantal vakken met digitale middelen, waarin we de groei van de leerlingen bij kunnen houden en kunnen gebruiken voor de aanpak voor de komende periode. Binnen groep 3 ligt de focus op het leren lezen en schrijven van de kinderen. Deze kinderen werken veelal op papier om de motoriek sterk te laten ontwikkelen. Aan het eind van een periode toetsen we de kennis van de stof op de korte termijn door methodetoetsen af te nemen. We analyseren de toetsen en nemen de kennis mee in de komende periode. Daarnaast leggen we de resultaten vast in ons digitale leerlingvolgsysteem, ParnasSys. De ontwikkeling van de kinderen in groep 1 en 2 wordt gevolgd door middel van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Hierbij gaan we uit van observaties in de klas/groep waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt. Het observeren van kleuters doet enorm veel recht aan de grillige ontwikkeling van een kleuter. Mijn Kleutergroep gaat uit van de leerlijn en sluit aan bij de werkwijze voor de peuters binnen ons kindcentrum. Naast methodegebonden toetsen nemen we bij onze leerlingen methodeonafhankelijke toetsen af, de LeerlingInBeeld-toetsen (voorheen CITO). Per jaar worden er in de groepen 3 t/m 8 verschillende LIB-toetsen afgenomen op het gebied van lezen, spelling en rekenen-wiskunde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% van de leerlingen presteert onder advies (regio: 11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 21,43% boven advies (regio: 25,27%), wat aantoont dat het adviseringstraject ruimte biedt voor positieve verrassingen. De school zet in op vroegtijdige signalering met preadviezen vanaf groep 7.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich (breed) ontwikkelen. Uit onderzoek is gebleken dat het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling de leerprestaties ten goede komt. Daarom bieden we hieraan in een veilige omgeving ruimte. Wij geven leerlingen verantwoordelijkheid voor hun leerproces, laten ze met elkaar samenwerken en zorgen dat zij vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor de toekomst. Ook besteden wij aandacht aan morele vorming en burgerschap en zorgen we voor een ruim creatief en cultureel aanbod. Hierbij kunt u denken aan aandacht voor goede doelen, leerlingenraad, activiteiten vanuit Kunstgebouw, Missie Moestuin, kerkbezoek, bezoek ouderen en samen projecten bedenken. LEES MINDER
Betrokken
Persoonlijk
Liefdevol
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Wereldweijde voor sociale ontwikkeling?
Een veilig schoolklimaat is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Kindcentrum Wereldweijde maakt afspraken met kinderen over de manier waarop ze met elkaar omgaan, met nadruk op een positieve benadering, respect, verantwoordelijkheid en vertrouwen. De school wil graag dat kinderen met plezier naar school gaan. Er wordt jaarlijks een monitoring rondom de sociale veiligheid afgenomen bij leerlingen van groep 5 tot en met 8 en door de leerkrachten. Afhankelijk van de resultaten worden op groepsniveau en/of individueel interventies gestart.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Wereldweijde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Wereldweijde gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Hart & Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.