
Schoolweging
De schoolweging van De Rolpaal is 31,84 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 89,6% gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Toch blijft dit achter bij vergelijkbare scholen (95,2%), wat een aandachtspunt vormt gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 47,9% het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Desondanks scoort de school lager dan vergelijkbare scholen (55,4%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,84).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In schooljaar 2021-2022 kregen leerlingen adviezen variërend van VMBO-B/K (40%) tot VWO (10%), met 30% VMBO-T en 20% HAVO. Hieruit blijkt een focus op praktische én theoretische routes. Recente jaren laten echter een verschuiving naar 'Overig' zien (4 van de 4 leerlingen in 2023-2024), wat mogelijk wijst op maatwerk in advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Rolpaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.72 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven naar optimale opbrengsten op de gebieden taal, rekenen, begrijpend lezen, informatieverwerking en sociaal emotionele ontwikkeling. We vinden het van belang dat kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We hanteren dit schooljaar voor het eerst het leerlingvolgysteeem IEP voor het meten van de tussentijdse resultaten. De toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkracht (op individueel leerlingniveau en op groepsniveau), door de reken- en taalspecialist op hun eigen vakterrein, door IB'er en directie en tenslotte gezamenlijk met het hele team (groeps- en schoolniveau). Hierbij worden de resultaten gespiegeld aan het landelijk gemiddelde èn aan de schooldoelen. Op basis van de analyses worden de streefdoelen voor de volgende toetsafname geformuleerd en worden eventuele interventies vastgesteld. Deze interventies kunnen zowel op leerlingniveau, groepsniveau als op schoolniveau aan de orde zijn.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen om gaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Om dit, en meer, te realiseren hanteren we als school het concept Vreedzame School. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen bespreken we tijdens de groepsbespreking en de zorgleerlingbespreking (leerkrachten IB’er). Daarnaast bespreken we de ontwikkeling op schoolniveau in de plenaire teamvergadering. We maken hierbij gebruik van genormeerde instrumenten om de voortgang te monitoren. LEES MINDER
Oog en oor voor elkaar
Omgaan met verschillen
Samen leven, samen werken
Wat is de werkwijze van Basisschool de Rolpaal voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool de Rolpaal zijn in samenspraak met ouders en het team bepaald. De school gebruikt de methode 'Vreedzame School', instrument 'Kijk', en WMK-vragenlijsten om de ontwikkelingen te monitoren. De visie wordt gecommuniceerd via diverse kanalen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Rolpaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Rolpaal gebruikt de volgende registratievormen: WMK en Leerlijnen Jonge Kind (ParnasSys).