Basisschool de Rolpaal
Groenestraat 32
8356 DB Blokzijl

Schoolweging

Schoolweging
31.84
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Rolpaal is 31,84 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 89,6% gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Toch blijft dit achter bij vergelijkbare scholen (95,2%), wat een aandachtspunt vormt gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 47,9% het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Desondanks scoort de school lager dan vergelijkbare scholen (55,4%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,84).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In schooljaar 2021-2022 kregen leerlingen adviezen variërend van VMBO-B/K (40%) tot VWO (10%), met 30% VMBO-T en 20% HAVO. Hieruit blijkt een focus op praktische én theoretische routes. Recente jaren laten echter een verschuiving naar 'Overig' zien (4 van de 4 leerlingen in 2023-2024), wat mogelijk wijst op maatwerk in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe RolpaalGemeente AmsterdamNederland
199.72199.71

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven naar optimale opbrengsten op de gebieden taal, rekenen, begrijpend lezen, informatieverwerking en sociaal emotionele ontwikkeling. We vinden het van belang dat kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We hanteren dit schooljaar voor het eerst het leerlingvolgysteeem IEP voor het meten van de tussentijdse resultaten. De toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkracht (op individueel leerlingniveau en op groepsniveau), door de reken- en taalspecialist op hun eigen vakterrein, door IB'er en directie en tenslotte gezamenlijk met het hele team (groeps- en schoolniveau). Hierbij worden de resultaten gespiegeld aan het landelijk gemiddelde èn aan de schooldoelen. Op basis van de analyses worden de streefdoelen voor de volgende toetsafname geformuleerd en worden eventuele interventies vastgesteld. Deze interventies kunnen zowel op leerlingniveau, groepsniveau als op schoolniveau aan de orde zijn.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Hoewel specifieke data ontbreekt, suggereert de combinatie van een hoge schoolweging en lage zittenblijverspercentages (0% in 2023-2024) dat de school effectief inspeelt op verschillen. Het feit dat 25% van de leerlingen in 2021-2022 een HAVO/VWO-advies kreeg, onderstreept ambitieuze begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen om gaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Om dit, en meer, te realiseren hanteren we als school het concept Vreedzame School. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen bespreken we tijdens de groepsbespreking en de zorgleerlingbespreking (leerkrachten IB’er). Daarnaast bespreken we de ontwikkeling op schoolniveau in de plenaire teamvergadering. We maken hierbij gebruik van genormeerde instrumenten om de voortgang te monitoren. LEES MINDER

Oog en oor voor elkaar

Omgaan met verschillen

Samen leven, samen werken

Wat is de werkwijze van Basisschool de Rolpaal voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool de Rolpaal zijn in samenspraak met ouders en het team bepaald. De school gebruikt de methode 'Vreedzame School', instrument 'Kijk', en WMK-vragenlijsten om de ontwikkelingen te monitoren. De visie wordt gecommuniceerd via diverse kanalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Rolpaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Rolpaal gebruikt de volgende registratievormen: WMK en Leerlijnen Jonge Kind (ParnasSys).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Rolpaal?

Basisschool de Rolpaal gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.