Basisschool Bijvanck
Levensboom 4
1261 MX Blaricum

Schoolweging

Schoolweging
30.85
Spreiding
6.17

De schoolweging van Bijvanck is 30,85 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 1,0% hoger dan het vergelijkingscohort (95,2%), opmerkelijk gezien de complexere schoolweging. De schoolgarantie voor basisvaardigheden blijkt robuust: slechts 3,8% behaalt niet het minimumniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% (+24,1%). Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, wat duidt op effectieve differentiatie. De score is consistent met de schoolweging: prestaties liggen 12,9% hoger dan verwacht bij deze leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op havo (39,1%) en vmbo-(g)t (26,1%). Vwo-adviezen (8,7%) blijven achter bij regionale scholen (18,6%), mogelijk door de spreiding in schoolweging. Praktijkonderwijsadvies (0%) is lager dan het vergelijkingsgemiddelde (1,0%), wat wijst op effectief preventief beleid. Opvallend: 13,0% combineert vmbo-(g)t/havo, 45,7% boven het landelijk gemiddelde voor doorstroomprogramma's.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBijvanckGemeente AmsterdamNederland
LIB174175.68175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

OBS Bijvanck brengt leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Wij vinden het daarom belangrijk om ook zicht te hebben op de tussentijdse leerresultaten van leerlingen voor diverse vakgebieden, o.a. rekenen, taal en lezen. Wij monitoren deze resultaten als volgt: Jaarlijks worden er 3 resultatenoverleggen (oktober, december, april) gepland. Hierin worden tussentijdse resultaten van de groep en de leerlingen teambreed besproken. De leerkrachten stellen na elk thema/blok per vakgebied (rekenen, taal en spelling) een blokblad op. Hierop worden groepsdoelen en individuele doelen gesteld, die meegenomen en ingezet worden in de komende periode. Daarnaast plannen wij 2 opbrengstvergaderingen (februari en juni/juli) in, waarbij de intern begeleider het team meeneemt in de behaalde schoolresultaten. Leerkrachten presenteren de groepsresultaten d.m.v. een presentatie aan elkaar. Na de Cito afname stelt de leerkracht wederom groeps- en individuele doelen op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,1% zit op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadviezing (15,4%) is hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk door voorzichtigheid bij complexe populatie. Toch presteert 11,5% boven advies - indicatief voor goed doorstroombeleid. De school hanteert flexibele adviesroutes met input van IB’er en vorige leerkrachten.

Sociale ontwikkeling

Op OBS Bijvanck leren kinderen dat iedereen anders is en respect verdient. Wij creëren een sfeer waarin kinderen zichzelf durven zijn, goed met elkaar omgaan en hun onderlinge conflicten steeds beter zelf oplossen. Daarvoor zetten we ook de Kanjertraining en het programma Rots & Water in. We veroordelen opvallend gedrag niet, maar gaan op zoek naar de achterliggende oorzaak. We zien dat kinderen zich in deze sfeer fijn voelen, actiever meedoen aan de lessen en nog beter leren. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Wederzijds respect

Wat is de aanpak van Basisschool Bijvanck voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Bijvanck vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, als basis voor hun ontwikkeling en leerproces. De school streeft ernaar dat kinderen met plezier naar school gaan en zich thuis voelen in een sfeer van vertrouwen en respect. Dit wordt bereikt door duidelijke regels en het aanbieden van Kanjer- en Rots & Watertraining. De Kanjertraining leert kinderen op een speelse manier positief met elkaar om te gaan en positief over zichzelf en anderen te denken. Het maakt problemen bespreekbaar en helpt oplossingen te vinden. De Rots & Water training in groep 3 t/m 8, gegeven door de gymdocent, traint weerbaarheid en solidariteit. Kinderen leren stevig in hun schoenen te staan (Rots) maar ook flexibel te zijn (Water). Deze training maakt kinderen zelfverzekerder en leert hen rekening te houden met elkaar en is ook een effectief anti-pest programma.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Bijvanck om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bijvanck gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bijvanck?

Basisschool Bijvanck gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.