Openbare Basisschool De Sleutelaar
August Vermeylenlaan 1
5531 TW Bladel

Schoolweging

Schoolweging
30.82
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Sleutelaar is 30,82 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

82,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school presteert hierbij lager dan vergelijkbare scholen (95,2%), wat mogelijk verband houdt met het hoge percentage leerlingen met ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat duidelijk onder de signaleringswaarde (43,5%) en het regionale gemiddelde (55,4%) ligt. Dit hangt samen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,82) en vereist specifieke interventies voor cognitieve uitdaging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op praktische leerwegen: 25% vmbo-b en 25% vmbo-b/k. Toch is er een opmerkelijke 12,5% doorstroom naar vmbo-(g)t/havo – hoger dan vergelijkbare scholen (10,3%). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met het regionale gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SleutelaarGemeente AmsterdamNederland
LIB170.2172.95175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het monitoren van de vorderingen van onze leerlingen op de basisvakken rekenen, taal en lezen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Sinds schooljaar 2023-2024 wordt hier in de groepen 3 t/m 8 Leerling in Beeld (CITO) voor gebruikt. De toetsen van Leerling in Beeld geven de leerkracht een goed inzicht in de groei van het kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij het kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. In groep 1/2 worden de vorderingen van de leerlingen gemonitord met behulp van het observatie-instrument Mijn Kleutergroep. Twee keer per jaar evalueert OBS de Sleutelaar het geboden onderwijs op schoolniveau aan de hand van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Tevens evalueren we de resultaten van de doorstroomtoets welke wordt afgenomen in groep 8. De resultaten worden afgezet tegen de schoolambitie. Aan de hand hiervan reflecteren we op de behaalde resultaten. Op basis van de onderwijsresultaten wordt bepaald welk(e) vak(ken) de komende planperiode aandacht nodig hebben op schoolniveau. Vanuit de actiepunten leggen we directe verbanden met ons professionaliseringsbeleid en het jaarplan. Om vervolgens tot effectieve interventies te kunnen komen is onderzoek nodig naar het geboden onderwijs. Gegevens worden verzameld vanuit observaties die gedaan worden door de ondersteuningscoördinator en de directeur. Tevens houdt de ondersteuningscoördinator minimaal twee keer per jaar groepsbesprekingen met de leerkrachten. In de groepsbespreking wordt met elkaar gereflecteerd op het geboden onderwijs. Hierbij staan aspecten waar we als leerkracht invloed op hebben centraal: leertijd, klassenorganisatie, didactisch handelen, pedagogisch handelen en leerstofaanbod. Leerkrachten duiden hiaten op groeps- en leerlingniveau en op basis hiervan wordt mede het vervolgaanbod bepaald en worden eventuele andere acties uitgezet. Twee keer per jaar vindt er op stichtingsniveau een gesprek plaats naar aanleiding van onze resultatenanalyse. Tijdens dit gesprek wordt met elkaar besproken of we als school naar aanleiding van de behaalde resultaten de juiste focus hebben en wordt de zienswijze van de school aangescherpt. We richten ons op wat goed gaat en waar nog groeipotentieel ligt. We concentreren ons op de factoren die we kunnen beïnvloeden. Vanuit de actiepunten leggen we directe verbanden met het jaarplan en onze professionalisering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (tegen 11,81% landelijk). Maar liefst 85,7% blijft op adviesniveau, wat de zorgvuldige advisering onderstreept. De eerder beschreven individuele ontwikkelingsplannen en doorlopende monitoring dragen hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Op OBS de Sleutelaar wordt iedereen gezien en gehoord en kennen wij elkaar allemaal. We leren de kinderen hoe ze op een fijne manier met elkaar kunnen samen spelen, samen werken en samen leven. Je mag op deze school zijn wie je bent. Op onze school laten we onze leerlingen kennis maken met de wereld om hen heen, maar zeker ook met de wereld verder weg om ze voor te bereiden op hun toekomst. We ondersteunen de leerlingen bij het opgroeien naar stevige burgers en leren ze hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame samenleving. Hoe we dit precies doen, staat uitgewerkt in ons beleidsplan burgerschap. Op onze school benutten we de verschillen tussen de leerlingen om van en met elkaar te leren, samen kun je immers meer dan alleen. Samen op avontuur gaan en zelf mogen ontdekken, maakt dat onze leerlingen groeien met plezier! LEES MINDER

Plezier

Samen

Diversiteit

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Sleutelaar voor sociale ontwikkeling?

Een veilige schoolomgeving is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Openbare Basisschool De Sleutelaar creëert en behoudt een veilige omgeving waar leerlingen leren samenleven en -werken, omgaan met talenten en beperkingen, en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ontwikkelen. De school gebruikt de methodiek Fides voor sociaal-emotionele weerbaarheid, waarbij via praktische symbolen inzicht wordt gegeven in jezelf en je omgeving, en sociale vaardigheden worden aangeleerd om jezelf (bij) te sturen. Daarnaast wordt Rots en Water ingezet, een sociale weerbaarheidstraining die via fysieke activiteiten mentale en sociale vaardigheden aanreikt. Jaarlijks wordt het welbevinden en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart gebracht via Leerling in Beeld, waarbij observaties en resultaten worden besproken met de ondersteuningscoördinator om het vervolgaanbod en eventuele interventies te bepalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Sleutelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Sleutelaar gebruikt 'Mijn Kleutergroep' (groep 1/2) en 'Leerling in Beeld' (groep 3 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Sleutelaar?

Openbare Basisschool De Sleutelaar gebruikt Fides en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.