
De resultaten van OBS SamenWijs in Bladel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS SamenWijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS SamenWijs bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS SamenWijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op OBS SamenWijs
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief OBS SamenWijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op OBS SamenWijs
Het streefniveau op OBS SamenWijs bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om een hoger academisch niveau te bereiken. Ons doel is om een aanzienlijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze streefniveau te laten behalen voor het einde van groep 8. De inspectie stelt specifieke, op de school afgestemde streefpercentages vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Deze signaleringswaarde is een belangrijke indicator voor de prestaties van onze school ten opzichte van vergelijkbare basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS SamenWijs?
Het schooladviesproces op OBS SamenWijs is zorgvuldig samengesteld om elke leerling de best mogelijke start te geven in het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen ouders tijdens een persoonlijk gesprek voor het eerst een indicatie van het schooladvies. Begin groep 8 wordt dit advies opnieuw besproken. In januari ontvangen de leerlingen officieel hun voorlopige schooladvies. Dit advies is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de leerkrachten, de ondersteuningscoördinator en de schoolleiding. Het advies, samen met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling, wordt vastgelegd in een Onderwijskundig Rapport. Dit rapport vormt de basis voor het definitieve adviesgesprek met ouders en leerling. De doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen, toetst de kennis, het inzicht en de toepassingsvaardigheden van de leerling. Na ontvangst van de resultaten van deze toets komt de adviescommissie opnieuw bijeen. Indien de resultaten van de doorstroomtoets gunstiger uitvallen dan het eerdere schooladvies, kan het advies worden bijgesteld. Het advies wordt echter nooit naar beneden bijgesteld, enkel gelijk gehouden of verhoogd. Uiterlijk half maart, voor de aanmeldingsweek, ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Dit advies begeleidt hen bij de aanmelding op de door hen gekozen middelbare school. Bij het bepalen van het definitieve schooladvies kijken we naar diverse factoren. Dit omvat de resultaten van methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem, zoals Leerling in Beeld, over de jaren heen. Ook de werkhouding, zoals taakgerichtheid en zelfstandigheid, en leerling-specifieke kenmerken, zoals sociaal-emotioneel welbevinden en eventuele leerstoornissen, spelen een belangrijke rol. Daarnaast houden we rekening met de huiswerkattitude, de geboden (extra) ondersteuning en eventuele IQ-gegevens. OBS SamenWijs hecht waarde aan een compleet beeld van elke leerling om zo tot een passend en onderbouwd advies te komen. **Keuze voor het Voortgezet Onderwijs** OBS SamenWijs geeft geen bindende adviezen over de specifieke keuze van een middelbare school. Veel van onze leerlingen vervolgen hun onderwijs op het Pius X-College in Bladel. Het is de verantwoordelijkheid van ouders om samen met hun kind scholen te bezoeken en een weloverwogen keuze te maken. Gedurende groep 7 en 8 informeren wij u regelmatig over het aanbod van middelbare scholen en hun open dagen. We moedigen u aan om actief websites te bezoeken en informatie te verzamelen. Indien uw kind kiest voor een andere middelbare school dan het Pius X-College, kunnen open dagen in overleg ook tijdens schooltijd worden bijgewoond. Veel middelbare scholen organiseren in juni een introductiedag voor nieuwe leerlingen, waar uw kind aan kan deelnemen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op OBS SamenWijs
Op OBS SamenWijs creëren we een sfeer waarin elke leerling zich gezien en gehoord voelt. We koesteren een gemeenschap waar iedereen elkaar kent en waar positieve interactie centraal staat. Onze focus ligt op het aanleren van essentiële sociale vaardigheden, zodat kinderen harmonieus kunnen samen spelen, werken en leven. We leiden onze leerlingen op tot zelfstandige en verantwoordelijke individuen, klaar om deel te nemen aan een steeds veranderende wereld. Door de kinderen kennis te laten maken met zowel de directe omgeving als verre werelden, bereiden we hen voor op een succesvolle toekomst. Ons beleidsplan burgerschap schetst de weg naar het ontwikkelen van veerkrachtige burgers die een positieve bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. Door de unieke talenten van elke leerling te benutten, stimuleren we een omgeving waarin leren van en met elkaar centraal staat. Samenwerking en ontdekking zijn de sleutels tot groei en plezier op onze school.
Plezier in Leren
Samenwerken en Samen Leven
Vieren van Diversiteit
Hoe bevordert OBS SamenWijs de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Een veilige en stimulerende schoolomgeving is cruciaal voor optimale ontwikkeling. OBS SamenWijs hanteert de Fides-werkwijze, die gericht is op het vergroten van sociaal-emotionele weerbaarheid en zelfvertrouwen. 'Fides' betekent 'vertrouwen', en deze methode helpt leerlingen inzicht te krijgen in zichzelf en hun omgeving door middel van praktische symbolen en sociale vaardigheden. Fides is geen lesuurgebonden methode, maar een geïntegreerde aanpak die gedurende de hele dag wordt toegepast, waarbij zowel leerlingen, leerkrachten als ouders dezelfde 'Fides-taal' spreken. Jaarlijks brengen we het welbevinden en de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen in kaart met 'Leerling in Beeld'. Resultaten worden besproken met de ondersteuningscoördinator om vervolgstappen en eventuele extra ondersteuning te bepalen. Daarnaast maken we gebruik van de 'Rots en Water'-training, een fysiek georiënteerde weerbaarheidstraining die mentale en sociale vaardigheden versterkt. Door middel van spel, zelfverdediging, reflectie en groepsgesprekken ontwikkelen leerlingen zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen, wat leidt tot een sterk gevoel van veiligheid, integriteit en verbondenheid. Deze trainingen bieden een solide basis voor thema's als veiligheid en verbondenheid op school.
Welke registratiemiddelen zet OBS SamenWijs in voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maakt OBS SamenWijs gebruik van de volgende registratiemiddelen:
- Mijn Kleutergroep voor de groepen 1 en 2.
- Leerling in Beeld voor de groepen 3 tot en met 8.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS SamenWijs?
Op OBS SamenWijs zetten we effectieve methoden in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren:
- Fides: Een praktische werkwijze gericht op sociaal-emotionele weerbaarheid en zelfsturing.
- Rots en Water: Een fysiek georiënteerde training die zelfbeheersing, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden versterkt.
Inspectierapport OBS SamenWijs: Focus op Verbetering en Kwaliteit
In april 2024 heeft de Onderwijsinspectie een diepgaand onderzoek uitgevoerd bij OBS SamenWijs. Dit onderzoek resulteerde helaas in het oordeel 'Zeer zwak'. Dit oordeel is gebaseerd op de geconstateerde lagere leerresultaten van onze leerlingen in vergelijking met vergelijkbare basisscholen, en de kwaliteit van het onderwijsproces die als onvoldoende werd beoordeeld. De inspectie heeft daarom concrete herstelopdrachten geformuleerd voor diverse onderdelen van onze school. Ondanks deze uitdagingen wil de inspectie benadrukken dat niet alles op OBS SamenWijs verbetering behoeft. Het inspectierapport erkent de veerkracht van ons toegewijde schoolteam en hun sterke drive om de kwaliteit te verhogen. Bovendien creëren onze leerkrachten een veilig en pedagogisch stimulerend leerklimaat, wat wordt bevestigd door de positieve ervaringen van onze leerlingen die zich veilig voelen op school. Het schooljaar 2024-2025 staat volledig in het teken van het versterken van de basiscompetenties, aangestuurd door een omvangrijk en doordacht verbeterplan. Een herstelonderzoek door de inspectie is gepland voor augustus 2025, waarbij we de geboekte vooruitgang graag zullen demonstreren.