
Schoolweging
De schoolweging van Florent is 29,45 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is een sterk punt en sluit aan bij de focus op basisvaardigheden in het onderwijsconcept. De score ligt echter net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de signaleringswaarde (45,5%). Dit ligt beduidend onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). De school zet in op maatwerk via ontwikkelgesprekken, maar de sociaal-emotionele ondersteuning (zoals genoemd in het schoolplan) lijkt prioriteit te hebben boven cognitieve verdieping.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gepolariseerd: 5,3% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) en 10,5% vwo (vs. 18,6% regio). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (21,1%). Dit past bij de gemengde leerlingenpopulatie en het adaptieve onderwijsbeleid beschreven in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Florent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Handelingsgericht Werken (HGW). Het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijs- en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Dit zijn de zeven uitgangspunten van HGW: 1. Onderwijsbehoeften staan centraal; 2. Het gaat om afstemming en wisselwerking; 3. De leerkracht doet ertoe; 4. Positieve aspecten zijn van groot belang; 5. We werken constructief samen; 6. Ons handelen is doelgericht; 7. De werkwijze is systematisch en transparant. Minimaal 3 keer per schooljaar is er een groepsbespreking met de groepsleerkrachten en de intern begeleider (Lianne Fransen). Aan het begin van het schooljaar worden de groepsspecifieke doelen gesteld naar aanleiding van de overdracht van het vorig schooljaar en de beginmeting van LiB (Leerling in Beeld). In maart/ april zal de tussenevaluatie van het jaar plaatsvinden en bijgesteld worden waar nodig. De kwaliteit van onderwijs staat continu centraal tijdens de teamvergaderingen en wekelijkse bordsessies. Ook collegiale consultaties en feedbackgesprekken vormen voor ons een belangrijke basis om het met elkaar elke dag een beetje beter te doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgwekkende 28,6% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk door onderschatting van leerpotentieel of gebrek aan doorstroombegeleiding. Slechts 50% zit op adviesniveau, tegenover 62,9% gemiddeld. Dit vraagt om heroverweging van de adviesprocedure, zoals genoemd in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Iedereen hoort erbij. Elk kind is authentiek en elk kind heeft talent. Wij ontwikkelen en leren met elkaar samen in een positief, veilig en waarderend schoolklimaat waar iedereen elkaar respecteert. We leren de kinderen bewust om te gaan met persoonlijkheidsontwikkeling, maar ook in relatie tot de ander en de omgeving. Wij willen veerkrachtige wereldburgers. Daarvoor moeten de kinderen vrij zijn van emotionele belemmeringen, een gezond zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld hebben. En wij stimuleren een nieuwsgierige houding waarin ze zelf mogen onderzoeken en ondernemen. LEES MINDER
Veilig
Nieuwsgierig
Authentiek
Wat is de aanpak van Kindcentrum Florent voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum Florent beschouwt de school als een oefenplaats voor sociale situaties. De school gebruikt wekelijks de methode 'Vreedzame School' in combinatie met talentgericht onderwijs, waarbij gekeken wordt naar kansen en mogelijkheden. Er wordt gewerkt met groepsplannen en individuele afspraken indien nodig. Coöperatieve werkvormen worden ingezet en er wordt geïnvesteerd in scholing van leerkrachten en leerlingen op het gebied van growth mindset en talentontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Florent om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen?
Kindcentrum Florent gebruikt de registratievormen 'Kijk!' en 'Zien' om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.