
Schoolweging
De schoolweging van De Frije Fûgel is 30,40 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,99% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Hoewel dit net onder het regionale gemiddelde (95,71%) ligt, toont het een stevige basiskwaliteit. De school beschrijft in haar visie een systeem van 'ontwikkelingsvolgmodellen' die hieraan bijdragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor 50,45% van de leerlingen het streefniveau, wat ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit is echter nog onder het regionale gemiddelde van 57,30%. De focus op kwalitatief onderwijs en individuele ontwikkeling blijkt uit deze score, maar er blijft ruimte voor verbetering richting landelijke benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een mix tussen praktische en theoretische richtingen: 33,33% vmbo-(g)t en 16,67% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (16,67% vs 18,61% landelijk), wat past bij de Friese tendens van sterke doorstroom. Tegelijk is 25% van de adviezen gericht op de basisberoepsgerichte leerwegen, wat aansluit bij de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Frije Fûgel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd d.m.v. een observatiesysteem op basis van de tussendoelen SLO voor gecijferdheid, geletterdheid en motoriek. In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methodeaanwijzingen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens wordt er op basis van de hiaten extra lesstof aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling, taalverzorging. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het opstellen van het groepsplan voor de volgende periode. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bij groep 1 en 2 geobserveerd. Door de leerkrachten van groep 3 t/m 8 worden één maal per jaar ( november) vragenlijsten ingevuld. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden ingevuld. Natuurlijk zijn observaties, kind gesprekken en contacten met ouders onmisbaar! Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. Er zijn vier contactmomenten met ouders, waarvan twee facultatief: september(kindgesprekken), februari, april (fac.) en juli.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16,67% van de leerlingen presteert boven advies, lager dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Het percentage onder advies (16,67%) ligt juist hoger dan de benchmark (11,81%). Dit weerspiegelt mogelijk de uitdagingen die horen bij een groeiende school met een diverse populatie. De school benadrukt in haar beleid het 'kansrijk adviseren' met nazorg.
Sociale ontwikkeling
De Frije Fûgel is een basisschool waar kinderen uit verschillende dorpen onderwijs volgen. Onze school is dan ook een ontmoetingsplaats voor de kinderen. Om de kinderen goed voor te breiden op de toekomst, vinden we het belangrijk dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze opvatting is, dat wanneer kinderen goed in hun vel zitten, ze laten zien wat ze kunnen en zo tot een optimale ontwikkeling komen. LEES MINDER
Samen
Verantwoordelijkheid
Veilig
Wat is de werkwijze van De Frije Fûgel voor sociale ontwikkeling?
De Frije Fûgel gebruikt de methode Kwink om de sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen te ondersteunen. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8. Het biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het is praktisch, leuk, altijd actueel, gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten) en de kracht van een veilige groep. Het sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).
Welke registratievorm(en) gebruikt De Frije Fûgel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Frije Fûgel gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Frije Fûgel?
De Frije Fûgel gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.