Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool
Planetenplein 2
3721 LH Bilthoven

Schoolweging

Schoolweging
33.1
Spreiding
6.55

De schoolweging van Wereldwijs Bilthoven is 33,10 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de signaleringswaarde (85%) en landelijk gemiddelde (93,9%). Vooral taalvaardigheid springt eruit: 97% van groep 8 beheerst het 1F-niveau volledig, tegen 89% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (38,7%) en het landelijk gemiddelde (50,2%). Dit reflecteert effectieve differentiatie bij rekenen: 62% van de middenbouwers scoort hierop bovengemiddeld, volgens het laatste rapport 'Curriculummonitor'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen accentueren doorstroom naar theoretische leerroutes: 31% havo/vwo (vs. 29% regio), gecombineerd met geprofessionaliseerd maatwerk voor praktijkgerichte leerlingen (13,8% vmbo-b/k). Vijftien procent ontving een gecombineerd advies (bv. vmbo-(g)t/havo), wat past bij het inclusieve karakter van deze christelijke school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWereldwijs BilthovenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.28175.23176.45

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wereldwijs volgt de voortgang van de kinderen op verschillende manieren. In de kleuterbouw volgen we de leerlingen met een observatie-systeem, Leerlijnen van Parnassys. We volgen nauwkeurig wat de kinderen kunnen op de verschillende ontwikkelingsgebieden, (grove en fijne motoriek, samenwerken, spelgedrag, luisteren en spreken). Spelenderwijs bieden we de kinderen de leerstof aan en werken aan de doelen die ze moeten bereiken om door te kunnen gaan naar groep 3. In de groepen 3 tot en met 8 volgen we de leerlingen vooral ook op de cognitieve ontwikkeling, lezen, schrijven, rekenen. We maken daarbij gebruik van de toetsen uit de methode, maar ook van CITO Leerling in Beeld. Zo weten we precies wat we moeten doen om ons onderwijs zo in te richten dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Op Wereldwijs maken wij gebruik van Snappet. Deze methode zorgt ervoor dat wij het volgen van de tussenresultaten ook met de kinderen samen heel inzichtelijk kunnen maken: kinderen weten zelf aan welke doelen ze moeten werken en welke doelen ze behaald hebben. Kinderen hebben hiermee zelf altijd overzicht over hun tussenresultaten en kunnen gericht werken aan hun doelen. Kinderen beschikken met Snappet per doel ook over verdiepende lesstof om te voorkomen dat het leren saai wordt als je juist wat verder bent dan je klasgenoten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,5% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijkertijd stroomt 25,9% boven advies door, wat het bieden van ontwikkelkansen onderstreept. De school zet hier extra op in met doorstroomcoaches sinds 2022.

Sociale ontwikkeling

De omgang van kinderen met elkaar heeft alles te maken met onze identiteit. De identiteit van onze school is terug te vinden in onze begeleiding van de kinderen als het gaat om samen spelen en samen delen, door het ontwikkelen van normen en waarden in de klas. Door aandacht te hebben voor jezelf, voor de ander en de wereld om je heen. Daar hebben wij als school zeker aandacht voor, niet in een specifieke aanpak, maar door onze visie voor te leven en de hele dag als leidraad te gebruiken in onze omgang met elkaar. LEES MINDER

aandacht voor jezelf

respect voor de ander

zorg voor je omgeving

Wat is de werkwijze van Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool voor sociale ontwikkeling?

Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool vindt de volgende waarden belangrijk: samen leren van en met elkaar, plezier beleven aan het leren, bijdragen aan de sfeer en het leren in de klas, nieuwe inzichten benutten en talenten ontdekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool gebruikt Kindbegrip (Parnassys) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool?

Wereldwijs, algemeen christelijke basisschool gebruikt ons burgerschapsonderwijs als methode voor sociaal-emotioneel leren.