
De resultaten van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs in Biest-Houtakker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten bezitten. Deze basisvaardigheden worden getoetst in groep acht met behulp van de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau voor Leerlingen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau en hogere academische resultaten te behalen. Ons doel is om een aanzienlijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de eigen leerlingenpopulatie. Dit individueel bepaalde percentage vormt de signaleringswaarde voor het streefniveau, waarmee we de voortgang van Kindcentrum de Vlinderakker monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs?
De overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. De leerkrachten van Kindcentrum de Vlinderakker kennen uw kind het beste. Zij beoordelen niet alleen de academische kennis, maar kijken ook naar essentiële vaardigheden zoals zelfstandigheid, nauwkeurigheid, werkhouding en interesse. Deze factoren zijn cruciaal voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. In januari ontvangen ouders een voorlopig schooladvies na een gesprek met de leerkracht van groep 8. Dit advies, opgesteld door het gehele team, wordt vastgelegd in een Onderwijskundig Rapport. Dit rapport is wettelijk verplicht inzichtelijk te zijn voor ouders. Het schooladvies is een integrale beoordeling die gebaseerd is op zowel cijfermatige resultaten als persoonlijke eigenschappen. Hierbij wordt gekeken naar toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8, sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding, motivatie en gedragskenmerken. Ook interesses en eventuele ondersteuningsbehoeften, inclusief de effectiviteit van geboden hulp en resultaten van capaciteitsonderzoeken, spelen een rol. Na de doorstroomtoets in februari wordt het advies definitief. Indien de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopige schooladvies, wordt dit bijgesteld. Mocht een bijstelling niet in het belang van het kind zijn, dan blijft het oorspronkelijke advies van kracht, met een duidelijke toelichting. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen zich in de landelijke aanmeldweek op het juiste niveau kunnen aanmelden, wat gelijke kansen op de school van hun keuze garandeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Positief Gedrag op Kindcentrum de Vlinderakker
Op Kindcentrum de Vlinderakker geloven we dat een positief leefklimaat essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind. We zetten ons teambreed in om dit te waarborgen door consequent onze 'kwink-afspraken' na te leven en speciale aandacht te besteden aan sociale veiligheid. Samen met ons team, de kinderen en ouders werken we actief aan het bevorderen van positief gedrag en goede omgangsvormen. Ons motto 'Positief gedrag kun je leren!' is de kern van onze aanpak. We scheppen duidelijkheid over gedragsverwachtingen, leren kinderen gewenst gedrag door voor te doen en te oefenen, en belonen positieve inspanningen consequent. Bij afwijkend gedrag hanteren we vooraf afgesproken consequenties. Onze keuze voor de methode Kwink ondersteunt dit proces. Kwink is een groepsbrede, preventieve aanpak die ontworpen is om verstorend gedrag en pesten tegen te gaan. Het draagt bij aan een sociaal veilige groep, wat op zijn beurt de leeropbrengsten verhoogt. De methode focust op vijf bewezen gedragscompetenties en verrijkt elke les met unieke filmpjes, volledig in lijn met de Wet Sociale Veiligheid.
Zelfbewustzijn ontwikkelen
Lerend vermogen in positief gedrag
Empathie en bewustzijn van anderen
Hoe bevordert Kindcentrum de Vlinderakker de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum de Vlinderakker monitort de sociale ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het IEP-volgsysteem 'Hart en Handen'. Dit systeem omvat 'self-assessment'-instrumenten die kinderen helpen inzicht te krijgen in hun eigen profiel op diverse gebieden. Deze instrumenten meten de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we kijken naar zelfbeeld, omgang met gevoelens en de rol in sociale situaties. Ook de leeraanpak, inclusief planning, doorzettingsvermogen en prestatiemotivatie, wordt geëvalueerd. Tenslotte brengen we het creatieve vermogen in kaart, met aandacht voor nieuwsgierigheid, interactie en vindingrijkheid. De resultaten worden gepresenteerd in spindiagrammen, die we combineren met observaties van de leerkracht en input van ouders. Dit gezamenlijke beeld geeft het kind 'Inzicht in zijn Eigen Profiel' (IEP). Conform de Wet Veiligheid op School monitoren we in groep 7 en 8 specifiek de sociale veiligheid en het welbevinden met behulp van de 'Vensters' vragenlijst.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het volgen van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Kindcentrum de Vlinderakker gebruik van de volgende methoden:
- Het Hart en Handen Leerlingvolgsysteem van IEP
- De 'Vensters' vragenlijst voor monitoring van sociale veiligheid
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Vlinderakker?
Kindcentrum de Vlinderakker hanteert een gevarieerd aanbod aan methoden voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren:
- De Taakspel methode
- Lessen uit de Kwink methode
- Specifieke lessen in het kader van 'De Gouden weken'
Inspectierapport Kindcentrum de Vlinderakker: Kwaliteit en Resultaten
Kindcentrum de Vlinderakker in Biest-Houtakker voldoet aan alle basiskwaliteiteisen van het onderwijs, met een 'goed' oordeel voor zowel de samenwerking als de behaalde resultaten. Dit bevestigt de sterke basis van onze basisschool. Onze toegewijde leerkrachten hebben uitstekend zicht op de ontwikkelingsvoortgang van elke leerling. Zij verzorgen effectieve instructie op drie niveaus, wat zorgt voor gestructureerde en prettige lessen. We blijven werken aan het monitoren van de effectiviteit van onze begeleidingsstrategieën om onze aanpak continu te verbeteren. Het pedagogisch klimaat op De Vlinderakker wordt als zeer positief ervaren, zowel door onze leerlingen als door hun ouders. Dit warme en veilige leerklimaat is een kernwaarde van ons kindcentrum. Onze kwaliteitszorg is cyclisch, met regelmatige zelfevaluaties van onderwijsresultaten en procesevaluaties van ons onderwijsaanbod. Het team van De Vlinderakker werkt actief aan de ontwikkeling van een professionele kwaliteitscultuur. We stimuleren eigenaarschap bij onze leerkrachten voor de verdere ontwikkeling van de school, wat bijdraagt aan een voortdurend verbeterend onderwijsaanbod voor alle kinderen.