De Tamarisk
Akkerhof 1
8256 BK Biddinghuizen

Schoolweging

Schoolweging
31.91
Spreiding
5.01

De schoolweging van De Tamarisk Biddinghuizen is 31,91 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De score van 95.2% bij vergelijkbare scholen onderstreept de bovengemiddelde basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

80.9% van de leerlingen beheerst het streefniveau (landelijk gemiddelde 55.4%), ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De focus ligt op hogere onderwijsniveaus: 25.58% vmbo-(g)t/havo en 20.93% vwo (vs. 10.34% en 18.61% regio). Praktijkonderwijsadvies valt met 4.65% hoger uit dan regionale scholen (1.01%), passend bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tamarisk BiddinghuizenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden gevold door de toetsen van Leerling in Beeld van Cito. Deze worden op groep- en, indien nodig, op leerlingniveau geanalyseerd door de leerkracht. De resultaten op schoolniveau worden geanalyseerd door de intern begeleider en de directeur. Deze analyse wordt gedeeld met de stakeholders. De individuele resultaten worden gedeeld met de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77.27% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Het lage percentage onderadvisering (13.64% vs. 11.81% landelijk) weerspiegelt zorgvuldige adviesprocedures, zoals beschreven in het intensieve pré-advies- en monitoringstraject.

Sociale ontwikkeling

We hechten veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen en leerkrachten zich voldoende veilig voelen om vrijuit te kunnen praten over gevoelens en ingrijpende ervaringen. Openheid naar elkaar en vertrouwen in elkaar zijn daarvoor voorwaarden. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen weten wat wel en niet kan. Zonder (spel)regels en afspraken kan de school niet functioneren. Deze leefregels zijn nodig om de individuele leerling zoveel mogelijk vrijheid te geven binnen de gestelde grenzen. Tijdens gesprekken worden regelmatig de afgesproken leefregels geëvalueerd. De leefregels zijn zichtbaar opgehangen in de groepen. We werken met een burgerschapsplan, omdat we het belangrijk vinden onze kinderen voor te bereiden op de maatschappij waarin veel van hen verlangd zal worden. Actief burgerschap Actief burgerschap gaat uit van zeven bouwstenen. Samen zorgen deze ervoor dat onze leerlingen voldoende zijn toegerust om als goede burger de school te verlaten. Bouwsteen 1 t/m 3 gaan over de democratie: vrijheid, gelijkheid, macht, inspraak en de democratische cultuur. Bouwsteen 4 t/m 6 gaan over diversiteit: identiteit, verschillen en solidariteit. Bouwsteen 7 gaat over digitaal samenleven: de invloed van de digitalisering op burgerschap. Om voldoende tegemoet te komen aan de bouwstenen werken we onder andere met: Kind op maandag: diversiteit. Basicly: leerlingen digitaalvaardig en -geletterd maken. Kanjertraining: sociaal emotionele ontwikkeling. Leerlingenraad: democratie en meebeslissen. Projecten: goede doelen. Zaakvakken: ik en de wereld. 4 en 5 mei. Veteraan in de klas. LEES MINDER

Puur

Samen

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van De Tamarisk voor sociale ontwikkeling?

De Tamarisk besteedt veel aandacht aan de sociale veiligheid van de kinderen en werkt met de Kanjertraining. Wekelijks krijgen de kinderen lessen aangeboden om sociaal vaardiger te worden en elkaar goed te leren kennen. Een van de leerkrachten is gedragsspecialist en Kanjercoördinator, en coacht de leerkrachten bij het geven van de Kanjerlessen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Tamarisk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Tamarisk gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tamarisk?

De Tamarisk gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.