
De resultaten van Daltonschool De Schatkamer in Biddinghuizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Schatkamer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool De Schatkamer bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Schatkamer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Schatkamer
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen; dit is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau. Op Daltonschool De Schatkamer zien we dat 95.83% van de leerlingen dit cruciale niveau bereikt, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit resultaat toont een sterke basis voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie en Resultaten: Het Streefniveau op De Schatkamer
Het streefniveau daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan de basisvaardigheden, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau haalt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de leerlingenpopulatie, als signaleringswaarde voor het streefniveau. Daltonschool De Schatkamer streeft naar uitmuntendheid en onze leerlingen laten zien dat ze deze ambitie waarmaken. Met 58.33% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, overtreffen we de specifieke schoolindicator van 32.8%, wat wijst op een succesvolle aanpak in het stimuleren van hogere leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Schatkamer?
Ontdek hoe Daltonschool De Schatkamer in Biddinghuizen haar leerlingen voorbereidt op het voortgezet onderwijs. Rond januari vindt er een belangrijk adviesgesprek plaats, waarbij leerkrachten een passend niveau voor het middelbaar onderwijs adviseren. Dit voorlopige advies kan na de doorstroomtoets in februari worden bijgesteld, waarna het definitief wordt. Gedurende het hele schooljaar besteden de toegewijde leerkrachten van De Schatkamer veel aandacht aan de overgang naar het voortgezet onderwijs. De basisschoolperiode wordt feestelijk afgesloten, vaak met een spetterende musical of een speciale film. Dit zorgt voor een memorabele afsluiting van de basisschooltijd.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotioneel Welzijn op Daltonschool De Schatkamer
Bij Daltonschool De Schatkamer geloven we dat kinderen essentiële competenties en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om effectief met anderen om te gaan en weloverwogen keuzes te maken. Samenwerken, conflictoplossing en zelfverantwoordelijkheid staan centraal in deze ontwikkeling. Deze sociale vaardigheden dragen bij aan een positieve, veilige en prettige schoolomgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. We streven ernaar een sfeer te creëren waar kinderen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Onze visie op sociale ontwikkeling is gebaseerd op drie fundamentele behoeften. Een sterke sociale verbondenheid zorgt voor een veilige en geborgen omgeving, cruciaal voor de identiteitsontwikkeling. Daarnaast stimuleren we competentie, zodat kinderen hun eigen taken succesvol kunnen uitvoeren. Autonomie erkennen en versterken helpt kinderen hun eigen 'ik' te ontdekken en zelfstandig keuzes te maken.
Respect voor elkaar
Veiligheid en geborgenheid
Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Daltonschool De Schatkamer de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Daltonschool De Schatkamer hanteert de KWINK methode, een uitgebreid sociaal-emotioneel leerprogramma dat de ontwikkeling van kinderen op alle niveaus ondersteunt. De methode is afgestemd op de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Op schoolniveau stimuleren we wederzijdse acceptatie, respectvol gedrag en positieve interacties tussen leerlingen. Binnen de klassen focussen we op effectief klassenmanagement om een optimale leeromgeving te creëren. Op individueel niveau werken we nauw samen met kinderen om hun sociale vaardigheden en gedragscompetenties te versterken. De integrale toepassing van de KWINK methode op schoolbrede schaal wordt als zeer effectief beschouwd voor het waarborgen van de sociale veiligheid en het bevorderen van een positief sociaal klimaat.
Welke instrumenten gebruikt De Schatkamer voor het monitoren van sociale vaardigheden?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Daltonschool De Schatkamer gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Kindbegrip
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze basisschool?
Daltonschool De Schatkamer zet effectieve methodieken in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Hieronder vallen:
- KWINK
Onderwijsinspectie Rapport Daltonschool De Schatkamer: Kwaliteit en Ontwikkeling
Daltonschool De Schatkamer in Biddinghuizen staat voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Wij bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zelfstandig en verantwoordelijk leren. Onze school hanteert de principes van het daltononderwijs: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking. Dit bevordert de groei van uw kind op zowel academisch als persoonlijk vlak. Kom ontdekken wat De Schatkamer uniek maakt. De onderwijsinspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten, zoals onderwijskwaliteit, veiligheid en leerlingbegeleiding. Lees hier meer over het recente inspectierapport van onze school en de bevindingen.