
Schoolweging
De schoolweging van De Schatkamer Biddinghuizen is 35,37 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,8% score ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept dat vrijwel alle leerlingen essentiële basisvaardigheden beheersen, wat consistent is met het Dalton-principe van eigen leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau – ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
68,75% van de adviezen ligt op havo-niveau of hoger, met opvallend hoge scores voor vmbo-(g)t/havo (31,25%) en havo (18,75%). Dit reflecteert de academische ambitie, zij het dat het vwo-percentage (12,5%) onder het landelijk gemiddelde (18,61%) blijft. De 6,25% praktijkonderwijsadviezen tonen maatwerk voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schatkamer Biddinghuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling de kinderen doormaken, neemt de school op vastgestelde momenten (opgenomen in de onderwijskalender) toetsen of evaluaties af. Deze geven inzicht in zowel de cognitieve ontwikkeling als de sociaal-emotionele ontwikkeling. We evalueren de resultaten en stellen ons aanbod, begeleiding, ondersteuning en interventies aan op de (onderwijs)behoeften van de kinderen. Vanaf de kleuters wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd aan de hand van ''onderbouwd'' (leerlingvolgsysteem). Het systeem houdt digitaal bij hoe de kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht kan in het overzicht zien welke kinderen extra ondersteuning/uitdaging nodig hebben. Vanaf groep 3 tot groep 8 worden alle gegevens bijgehouden in Parnassys. Na elk thema/methode worden er methodische toetsen afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in het levend-groepsoverzicht in de klas. Dit is een overzicht waarop te zien is hoe een kind zich ontwikkelt en of hij/zij extra ondersteuning/begeleiding nodig heeft. Daarbij wordt gekeken of er een ontwikkelplan moet worden opgesteld, indien er langdurige begeleiding nodig is. Dit kan op één of meerdere onderwijsgebieden. Daarnaast wordt vanaf groep 3 t/m groep 8 tweemaal per jaar de LVS IEP afgenomen. Aan het eind van groep 8 wordt de eindtoets IEP afgenomen. Na de IEP analyseren we de resultaten op school, groep en kindniveau en stellen we onze ontwikkelplannen bij passend bij de onderwijsbehoeften. Tevens vinden we het belangrijk dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen bijgehouden wordt. Drie keer per jaar vullen de kinderen via LVS IEP de onderdelen hoofd,hard en handen in. We bespreken deze uitkomsten tijdens de ontwikkelgesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,18% van de leerlingen presteert onder advies – boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Tegelijkertijd scoort 18,18% boven advies, wat de ruimte voor doorstroommogelijkheden benadrukt. De school zet in op intensieve monitoringsgesprekken om deze ontwikkeling te begeleiden.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren gedurende hun schoolperiode competenties en vaardigheden die nodig zijn om in verschillende situaties op een goede manier om te gaan met elkaar en keuzes te maken. De vaardigheden samenwerken, conflicten oplossen en zelfverantwoordelijkheid spelen hierbij een belangrijke rol. De sociale competenties dragen bij aan een positieve, fijne en veilige sfeer op school. Visie van de school Om een eigen identiteit te kunnen ontwikkelen zijn er drie basisbehoeften die daarbij belangrijk zijn. Een goede relatie zorgt ervoor dat een ieder zich fijn en veilig voelt. De sociale verbondenheid is daarom erg belangrijk. Daarnaast is het van belang dat een kind competent is, hij/zij kan zijn of haar eigen taken uitvoeren. Ten slotte speelt autonomie een belangrijk rol om je eigen ´ik´ te ontdekken en vorm te geven. Wanneer je jezelf kent en herkent kan je je eigen keuzes maken. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Daltonschool De Schatkamer voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool De Schatkamer gebruikt de werkwijze KWINK, een sociaal-emotionele methode gericht op de ontwikkeling van kinderen. De methode is onderverdeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw en richt zich op schoolniveau, klassikaal niveau en individueel niveau. Het doel is wederzijdse acceptatie, respect en positief gedrag. De KWINK methode wordt schoolbreed ingezet om de sociale veiligheid op school te waarborgen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Schatkamer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool De Schatkamer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Schatkamer?
Daltonschool De Schatkamer maakt gebruik van de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.