
Schoolweging
De schoolweging van De Zeester Beverwijk is 31,20 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit. De score ligt zelfs iets hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,35% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweespalt: 12,24% vwo-advies (vs. 18,61% regio) maar ook 2,04% praktijkonderwijs (iets boven regio 1,01%). De nadruk ligt op middenniveaus: vmbo-(g)t (20,41%) en havo (18,37%). Dit past bij de spreiding in schoolweging (5,62) en de combinatie van praktische/theoretische uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zeester Beverwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.24 | 174.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt op De Zeester, in alle groepen, de Cito leerling in beeld afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden voor de volgende doeleinden gebruikt: 1. Om te controleren of ons onderwijs ook echt oplevert wat we verwachten (of we de doelen halen). 2. Om ons onderwijs, als dat nodig blijkt, aan te kunnen passen. De resultaten worden altijd geanalyseerd op school-, groeps- en op leerling niveau. De vragen die wij onszelf in deze analyse stellen zijn: 'Wat zien we? / hoe komt dat? / en wat betekent dit voor ons onderwijs?' Deze manier van werken levert ons goede tussenresultaten op, waarmee we onze doelen ruimschoots bereiken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
49,12% van de leerlingen presteert boven advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 5,26% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit bevestigt het conservatieve adviesprofiel én de succesvolle doorstroom, mogelijk door de beschreven ‘intensieve monitoring’ in het schoolondersteuningsprofiel.