Kindcentrum De Wilgeroos
Wilgenhoflaan 2
1944 TD Beverwijk

Schoolweging

Schoolweging
33.72
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Wilgeroos is 33,72 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,8% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (93,4%), benadrukt het een solide basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%, maar net onder het vergelijkingsgemiddelde (49,2%). Dit reflecteert een effectieve differentiatieaanpak, gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen 25,5% uitstroom naar theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo en hoger), waarvan 8,5% vwo-advies. Het hoge percentage 'onbekend' (48,9%) komt door doorstroom naar Fourteens 1 zonder definitief advies. Onder bekende adviezen valt 12,8% uitstroom naar praktisch onderwijs (vmbo-b/k) op, vergelijkbaar met regionale cijfers.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WilgeroosGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. We werken voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van de resultaten van zowel toetsen die horen bij de lessen uit de methodes (methodegebonden toetsen), als die van onafhankelijke toetsen zoals CITO, NIO en (incidenteel) het drempelonderzoek. De resultaten uit deze toetsen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Zo volgen we, gedurende de hele basisschoolperiode, de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling op de voet. De resultaten van de toetsen worden besproken door directie, leerkrachten en de zorgcoördinator. De grafieken worden gevoegd bij het rapport en bij de oudergesprekken worden de resultaten van ieder kind besproken. De resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem worden ook op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. De leerkrachten verwerken de gegevens vanuit de toetsen en observaties in een didactisch groepsoverzicht. In een didactisch groepsoverzicht (DGO) worden de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen per vak in kaart gebracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,9% van de leerlingen presteert boven hun advies (tegen 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering aantoont. Slechts 14,3% zit onder advies, vergelijkbaar met het gemiddelde (11,8%). Dit sluit aan bij de 'warme overdracht' en intensieve monitoringssystematiek.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

we leren van en met elkaar

we werken met elkaar samen

we hebben echte belangstelling

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Wilgeroos voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Wilgeroos werkt volgens de aanpak van Leer & Veerkracht en koppelt de theorie vanuit de positieve psychologie aan de praktijk van alle dag. Twee keer per jaar wordt er onderzocht hoe iedere individuele leerling in zijn vel zit door de afname van het instrument Sociaal-emotioneel functioneren van Leerling en Beeld-LVS-Cito. Onder schooltijd wordt er ook met alle leerlingen individueel gesproken tijdens de diagnostische gesprekken. Voor sommige leerlingen wordt schoolmaatschappelijk werk ingeschakeld, dit altijd in overleg met de ouders. Kindcentrum de Wilgeroos is in schooljaar 2022-2023 gestart met het implementeren van Leer & Veerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Wilgeroos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Wilgeroos gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de Vragenlijst van Leerling in Beeld-LVS-Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Wilgeroos?

Kindcentrum De Wilgeroos gebruikt Leer & Veerkracht als methode voor sociaal-emotioneel leren.