
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Beuningen is 28,25 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert een effectieve basisondersteuning ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,25).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige spreiding met 20% vwo-advies (iets boven regio 18,6%). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met het regionale gemiddelde van 1,01%. Dit past bij de beschreven focus op doorstroom naar TCC Denekamp.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Mariaschool Beuningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerling wordt bijgehouden middels methodegebonden toetsen, en Cito Leerling In Beeld (LIB) toetsen. De Cito LIB toetsen gebruiken we ter analyse op school-, groeps- en kindniveau. De gegevens worden ook gedeeld met ouders, zodat zij met deze niet methode gebonden toetsen de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen.Voor het dagelijks volgen van leerlingen gebruiken we vooral de observaties van de leerkrachten, aangevuld met, waar relevant, methodetoetsen. Het verloop van de ontwikkeling van de leerlingen maken we inzichtelijk in ons digitale rapport "MijnRapportfolio". De vaardigheden van kinderen worden frequent aangevuld. Observaties in de groep en analyse van het werk van de kinderen leiden continu tot aanpassingen in het aanbod en de instructie die de kinderen krijgen. Twee keer per jaar maken leerkrachten een verdiepte analyse van de resultaten in de groep en de gemaakt CITO toetsen van het leerlingenvolgsysteem. Ook deze analyses leiden weer tot aanpassingen in het onderwijsaanbod. In de groepen 1 en 2 werken we volgens de principes van het ontwikkelingsgericht werken. Dit betekent voor de resultaten dat leerkrachten middels gerichte observaties de ontwikkellijn van leerlingen volgen en daar het aanbod op afstemmen. Ter ondersteuning werken ze met het programma Looqin. Ook in de hogere groepen werken we in steeds grotere mate gericht op de doelen die we met leerlingen in een leerjaar willen bereiken. Dit is ook bij uitstek juist goed mogelijk binnen onze combigroepen, met relatief weinig leerlingen per leerjaar. Kinderen krijgt daardoor een aanbod dat goed passend is voor de individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,1% zit onder advies tegen 11,8% nationaal. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering zoals omschreven in het doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
De basisvoorwaarde voor een goede sociale emotionele ontwikkeling is dat er op de school een goed pedagogisch klimaat is waarbij leerlingen zich gezien, gewaardeerd en veilig voelen. Er wordt dagelijks aandacht besteed aan hoe je deze kernwaarden kunt gebruiken in de omgang met anderen.
Vertrouwen
Samen
Verbinden
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Mariaschool besteedt aandacht aan sociale groepsvorming bij de start van het schooljaar (gouden weken) en na de kerstvakantie (zilveren weken). Ouders worden gezien als ervaringsdeskundigen. De school communiceert via (10) minutengesprekken en kindgesprekken. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht met Leerling In Beeld (LIB) sociaal emotioneel. Het sociaal emotioneel leren wordt bevorderd met de methode Kwink en Rots&Water trainingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt Leerling In Beeld (LIB) sociaal emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Gouden en zilveren weken en Rots en Water.