
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische onderwijsrichtingen: 40% praktijkonderwijs en 30% vmbo-b/k-advies. Dit verhoudt zich tot 40,63% praktijkonderwijs bij vergelijkbare scholen, wat duidt op een vergelijkbaar ondersteuningsprofiel. Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-(g)t-adviezen (10% vs. 3,51% regionaal), passend bij de complexere onderwijsvragen van leerlingen. De school benadrukt in haar beleid een integrale benadering van cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling bij adviesvorming.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Beuningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 30,77% boven advies presteren oud-leerlingen significant beter dan het regionale gemiddelde (25,27%). Het percentage onderadvisering (15,38%) ligt iets boven landelijke cijfers (11,81%), wat mogelijk samenhangt met zorgvuldige inschattingen van ontwikkelruimte in het speciaal onderwijs. De school rapporteert in haar evaluaties dat 68% van de 'boven-advies'-leerlingen specifieke ondersteuning krijgt in het VO via doorlopende trajectbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
SBO Klavervier streeft naar een pedagogisch klimaat waarin kinderen en alle mensen die betrokken zijn bij de school op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Iedereen is er verantwoordelijk voor dat het fijn is in de groep en op school. Daar voel je je veilig. Door de methode Leefstijl en de inzet van Klasse(n)kracht leren we van en met elkaar, om conflicten op te lossen, om elkaar te begrijpen, om problemen te voorkomen. In alle ruimtes op school zijn de schoolregels zichtbaar aanwezig: Lief zijn voor elkaar Doe een ander geen pijn Goed luisteren Maak niets onnodig stuk Kijk naar jezelf Stil zijn In de klas worden ook klassenregels afgesproken. De leerlingen denken zelf mee over deze regels. Zelf verantwoordelijk zijn voor de sfeer in de klas is onderdeel van ons hele schoolklimaat. Dit schooljaar passen we de schoolregels aan omdat we denken dat we dit kunnen verbeteren. Daarna zullen we ze met de leerlingen bespreken en weer zichtbaar in de school hangen. LEES MINDER
Geluk
Verbinding
Zelfbewust
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Klavervier voor sociale ontwikkeling?
Om aan te sluiten op de sociaal-emotionele ontwikkeling brengt het team jaarlijks de sociale opbrengsten van alle leerlingen in kaart door observatielijsten en een sociogram af te nemen. De opbrengsten worden schoolbreed en op groepsniveau geanalyseerd en vastgelegd. Naar aanleiding van de analyses worden groepsdoelen opgesteld die wekelijks worden geoefend. Leerkrachten observeren de leerlingen regelmatig en voeren gesprekjes. De informatie wordt met ouders gedeeld tijdens oudergesprekken. Wekelijks wordt aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling door lessen van methoden zoals Leefstijl en Klasse(n)kracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Klavervier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs Klavervier gebruikt de CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Klavervier?
School voor Speciaal Basisonderwijs Klavervier gebruikt onder andere Een doos vol gevoelens, Leefstijl, Klasse(n)kracht, Sociaal gedrag elke dag en Je bibbers de baas voor sociaal-emotioneel leren.