
Schoolweging
De schoolweging van Platijn is 28,90 , met een spreiding van 7,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit geeft aan dat de school succesvol inspeelt op verschillen in ontwikkeling. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,8%, wat Platijns focus op maatwerk onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 29,4% tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor (vs 1,01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (5,9%) en havo/vwo (11,8%) toont een evenwichtige doorstroom naar middelbare schoolniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Platijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is de lage onderadvisering: 10,5% tegenover 11,8% landelijk. De lichte 'overadvisering' (10,5%) suggereert goed adviesbeleid, waarbij leerlingen niet systematisch worden onderschat.