
De resultaten van Theresiaschool in Berlicum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Theresiaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Theresiaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Theresiaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Theresiaschool: Beheersing van het Fundamentele Niveau
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijk signaalwaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze Theresiaschool in Berlicum.
Grafiek
Grafiek laden...
Theresiaschool: Prestaties op het Streefniveau
Het streefniveau op de Theresiaschool is gericht op het stimuleren van leerlingen om een hoger kennisniveau te bereiken dan het fundamentele. Het is ons doel dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau behalen. De inspectie stelt schoolspecifieke streefpercentages vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze percentages dienen als signaleringswaarde voor de prestaties van de school ten opzichte van dit hogere niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Theresiaschool?
De Theresiaschool in Berlicum hecht veel waarde aan een soepele overgang van basisschool naar middelbare school. We zorgen ervoor dat elke leerling een passend advies krijgt voor het voortgezet onderwijs. In het schooljaar 2023-2024 zijn nieuwe methoden geïntroduceerd, zoals de Doorstroomtoets van Route 8 en het leerlingvolgsysteem ‘Leerling in beeld’. Deze vernieuwingen ondersteunen een betere doorstroom en bevorderen gelijke kansen voor alle leerlingen bij de overstap naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 7 besteden we aandacht aan de keuze voor het voortgezet onderwijs. Ouders en leerlingen krijgen ruim de tijd om zich te oriënteren op scholen die aansluiten bij de mogelijkheden en interesses van het kind. Een voorlopig advies wordt gegeven aan het einde van groep 7, na gesprekken met ouders en leerlingen. Dit advies is gebaseerd op resultaten van methodetoetsen, het leerlingvolgsysteem, observaties en de werkhouding van de leerling. Een warme overdracht van de groepsleerkracht van groep 7 naar groep 8 zorgt voor continuïteit in de begeleiding. Tijdens informatieavonden en gesprekken in groep 7 en 8 informeren we leerlingen en ouders uitgebreid over het voortgezet onderwijs en het proces van aanmelden. We moedigen het bezoeken van open dagen van middelbare scholen sterk aan. De Doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd, meet waar een leerling staat in zijn ontwikkeling en heeft geen invloed op het door de school gegeven advies. Het schooladvies van de Theresiaschool is kansrijk en kijkt naar het potentieel van elk kind. Een toetsuitslag die hoger uitvalt, kan leiden tot een aanpassing van het definitieve advies. Een lagere toetsuitslag verandert het schooladvies niet. Leerlingen ontvangen hun definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart. De aanmelding bij het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. De doorstroomresultaten van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs zijn te vinden op de pagina ‘resultaten’.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op de Theresiaschool
Op de Theresiaschool in Berlicum stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. We geloven dat essentiële levensvaardigheden, zoals effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid, cruciaal zijn voor succes in de maatschappij. Door deze vaardigheden te ontwikkelen, creëren we een veilige en prettige leeromgeving. Deze focus op sociaal-emotionele groei draagt direct bij aan betere leerprestaties en helpt kinderen om zich op een positieve manier te ontwikkelen tot actieve en betrokken burgers. We streven ernaar om elk kind de kans te geven uit te groeien tot een sociaal vaardig individu.
Samenwerken en teamgeest bevorderen
Effectieve communicatieve vaardigheden aanleren
Zorgzaamheid en wederzijds respect cultiveren
Hoe bevordert de Theresiaschool de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
De Theresiaschool hanteert de effectieve 'KiVa' methode, een uitgebreid programma dat is ontworpen om de sociale veiligheid te vergroten en pestgedrag te minimaliseren. Dit schoolbrede initiatief integreert zich in alle jaargroepen en bevordert een positieve groepsdynamiek. Leerlingen worden zich bewust van groepsnormen en leren hoe zij gezamenlijk kunnen bijdragen aan een positieve omgeving. De methode benadrukt dat, hoewel niet iedereen verantwoordelijk is voor een groepsconflict, iedereen wel een rol speelt in de oplossing en preventie ervan. 'KiVa' zet de kracht van de groep in en biedt bij specifieke problemen interventies zoals de 'steungroep-aanpak' en de 'herstelmethode'. Thema's in de onderbouw zijn onder andere 'Wie zijn wij?', 'Gevoelens' en 'Plagen, ruzie of pesten?'. Voor de midden- en bovenbouw worden thema's als 'Iedereen verdient respect', 'Wat is communicatie' en 'Rollen in de groep' behandeld.
Welke methoden gebruikt de Theresiaschool voor het meten van sociale resultaten?
De Theresiaschool registreert sociale opbrengsten op gestructureerde wijze om de voortgang te monitoren. Dit helpt ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen. Hiervoor maken we gebruik van observaties tijdens specifieke lessen gericht op sociaal-emotioneel leren (SEL-lessen) en de analyse van de KiVa monitor, inclusief sociogrammen. Deze gecombineerde aanpak geeft ons een compleet beeld van de sociale interacties en het welzijn binnen de klassen.
- Observaties van de leerkracht tijdens SEL-lessen
- Invullen en uitlezen van de KiVa monitor/sociogram
Welke methoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op de Theresiaschool?
Voor het sociaal-emotioneel leren (SEL) op de Theresiaschool maken we gebruik van de gerenommeerde 'KiVa' methode. Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen te ondersteunen bij hun persoonlijke en sociale groei. KiVa biedt een gestructureerd curriculum dat leerkrachten helpt bij het aanleren van essentiële sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief schoolklimaat. De methode wordt schoolbreed toegepast om consistentie en effectiviteit te garanderen.
Inspectierapport Theresiaschool Berlicum: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over de Theresiaschool in Berlicum. Wij streven continu naar uitmuntendheid in ons basisonderwijs, met aandacht voor de ontwikkeling van elke leerling. Lees het officiële inspectierapport voor een gedetailleerd inzicht in onze onderwijskwaliteit, schoolresultaten en pedagogisch klimaat. De Theresiaschool profileert zich als een school waar leerlingen zich veilig en gestimuleerd voelen om het beste uit zichzelf te halen. Onze school voldoet aan de wettelijke kwaliteitsnormen en werkt proactief aan verdere verbeteringen. Bekijk de officiële rapporten om te zien hoe wij ons inzetten voor kwalitatief hoogstaand onderwijs in Berlicum.