
Schoolweging
De schoolweging van Geert Holle is 27,50 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 12,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Focus op theoretische leerwegen: 26,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,4% havo. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 4,35% vmbo-k/-(g)t-advies (vergelijkbaar met landelijk gemiddelde). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (5,66).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Geert Holle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. We monitoren de tussenresultaten op diverse manieren: Methodegebonden toetsen Registreren van behaalde leerdoelen Observaties van de leerkracht Methode onafhankelijke toetsen: CITO (LIB = Leerling In Beeld) Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? We stellen per jaar een toetskalender vast waarin de Cito toetsen worden gebruikt om de tussenresultaten te meten. Analyse Cito Toetsen Bij het analyseren van de resultaten van deze toetsen wordt de gemiddelde vaardigheidsscore per groep bekeken (jan/febr en juni/juli). We constateren of we de groepsnorm halen en analyseren verder op leerlingniveau door de vaardigheidsgroei per leerling, per toets te bekijken. Vanaf eind groep 6 analyseren we ook op de behaalde referentieniveaus. We vergelijken de vaardigheidsscores voor rekenen en begrijpend lezen van de leerlingen met de vaardigheidsscores die overeenkomen met de referentieniveaus 2F en 1S. We evalueren of de behaalde referentieniveaus passen bij de verwachte ontwikkeling van de leerling. Voor meer informatie over referentieniveaus: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/referentiekader-taal-en-rekenen De kwaliteitscoördinator en de leerkrachten analyseren de Cito toetsen op kind- groeps- en schoolniveau, deze analyses worden besproken tijdens een leerteam/ teambijeenkomst. De analyses en evaluaties worden gebruikt om het onderwijsaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoeften van elk kind. Dit wordt besproken tijdens een ouder-kind gesprek / portfoliogesprek en in het leergesprek tussen leerling en leerkracht, waarbij gesproken wordt over de vaardigheidsgroei en de (nog niet) behaalde doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (26,67% vs. 25,27% landelijk). Slechts 13,33% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid van 'realistisch adviseren met groeiperspectief' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met KiVa. KiVa is van oorsprong een Fins programma. KiVa is het Finse woord voor leuk of fijn. KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen (groep 1 t/m groep 8). Het programma zet in op positieve groepsvorming. Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Hoewel KiVa inhoudelijk vooral inzet op preventie (op het voorkomen van groepsproblemen zoals pesten), kent het programma ook onderdelen waarmee problemen kunnen worden opgelost, bijvoorbeeld met behulp van een steungroep. Kijk voor meer informatie op de website van KiVa: https://www.kivaschool.nl/ LEES MINDER
veiligheid
respect
samen
Wat is de werkwijze van basisschool Geert Holle voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Geert Holle betrekt leerlingen bij het creëren van een positief schoolklimaat. Actief burgerschap en sociale integratie, de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en bij te dragen, zijn belangrijk. De school besteedt hier aandacht aan in de wereldoriënterende vakken, gesprekken, samenspel, samenwerking, KiVa lessen, leerlingenraad, groepsvergaderingen, lessen vormingsonderwijs, excursies en contact met een verzorgingstehuis.
Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Geert Holle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Geert Holle gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en KiVa (groep 3 t/m 8) + Parnassys leerlijnen groep 1/2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Geert Holle?
Basisschool Geert Holle gebruikt KiVa en weerbaarheidstraining als methoden voor sociaal-emotioneel leren.