
Schoolweging
De schoolweging van De Gouden Griffel Berkel en Rodenrijs is 23,49 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,2% behaalde het fundamenteel niveau scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (97,66%) ligt, toont het een stevig basisniveau. Bijzonder is de consistente doorstroom naar groep 8: 98% van de leerlingen haalt minimaal de fundamentele referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 58,9%. Dit resultaat ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 67,66%, wat ruimte laat voor verdere versterking van uitdagend onderwijs. Positief is de groei in exacte vakken: rekenresultaten tonen een vooruitgang van 3,1% ten opzichte van vorig jaar.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen hebben een uitgesproken academische focus: 36% vwo-advies (dubbel zo hoog als het regionale gemiddelde) en 25,3% vmbo-(g)t. Praktijkgerichte adviezen blijven beperkt: vmbo-b/k samen slechts 8% (vs. 9,7% regio). Dit past bij het beleid om talent maximaal te ontwikkelen. Opvallend is ook het hoge percentage gecombineerde adviezen (13,3% vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige afweging per leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Gouden Griffel Berkel en Rodenrijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.79 | 177.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten worden in de Unitoverleggen op groepsniveau besproken om het aanbod en onze aanpak te versterken. Individuele resultaten kunnen worden besproken met de intern begeleider. Halfjaarlijks houden we de Datateams waarin we de analyses van de CITO's met elkaar bespreken om ons aanbod en onze aanpak te versterken Na de Datateams maken leerkrachten voor hun eigen klas een onderwijsplan We werken met Kwaliteitskaarten waarin onze standaard beschreven staat. De Kwaliteitskaarten worden regelmatig besproken in de Units ter afstemming.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,3% van de leerlingen presteert op of boven advies, waarvan 13,5% uitgesproken beter scoort dan geadviseerd. Slechts 16,2% zit onder advies, wat aanzienlijk lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit bevestigt dat de school realistische adviezen geeft én leerlingen goed voorbereidt op vervolgonderwijs.
Sociale ontwikkeling
Vertrouwen. Kinderen groeien van vertrouwen. Samen. Op ‘De Gouden Griffel’ leren we samen. Ontwikkeling. ‘De Gouden Griffel’ is een lerende organisatie. Eigenaarschap. Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Plezier. We ervaren plezier in het leren van en met elkaar. Onze missie: Samen met jou, leer ik op mijn eigen manier wie ik ben en wat ik kan. In onze visie staat het kind centraal. De ik-ontwikkeling van het kind dat zichzelf leert kennen, dat weet wat het kan en wat het nog kan leren. Het kind dat zelfvertrouwen opbouwt, zichzelf leert reguleren, zelfstandig leert werken, op zichzelf kan reflecteren en dat uniek mag zijn. Het kind kan van daaruit relaties aangaan met anderen om samen te ontwikkelen. Het kind kan eigenaar zijn van zijn eigen ontwikkeling waarbij het met vertrouwen en plezier tot leren komt. LEES MINDER
Vertrouwen
Samen, plezier
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool De Gouden Griffel voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van R.K. Basisschool De Gouden Griffel zijn met het gehele team bepaald. Vanuit de kernwaarden zijn missie en visie bepaald. De school draagt haar visie uit door zelf het goede voorbeeld te geven en werkt vanuit wederzijds vertrouwen met kinderen aan hun brede ontwikkeling, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel de cognitieve ontwikkeling als aan de ontwikkeling van vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. Basisschool De Gouden Griffel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
R.K. Basisschool De Gouden Griffel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.