
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Maxima is 23,35 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,4% van de leerlingen op het fundamentele niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit percentage ligt zelfs iets boven het landelijk gemiddelde van 97,7%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 39,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 27,3% havo/vwo-advies (vs. 10,9% regio). De adviezen liggen hiermee structureel hoger dan bij vergelijkbare scholen. Opvallend is wel het beperkte percentage praktijkonderwijs (1,01% vs. 2,5% landelijk), wat past bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Maxima | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.81 | 175.23 | 182.58 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen worden gevolgd m.m.v. handelingsgericht werken (kijken naar leerlingen via onderwijsbehoeften). Dit wordt gerealiseerd door: oudervertelgesprekken, groepsoverzicht(elk kind in beeld) en groepsplannen(elk kind of subgroep een eigen doel). De doelen worden behaald op grond van de resultaten(zowel Cito als de methoden gebonden toetsen), de observaties, gesprekken met ouders en overleg met de intern begeleider. Zo nodig worden worden er externen bij gevraagd, bijvoorbeeld vanuit ons Samenwerkingsverband.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 21,2% boven het advies uitstroomt. Dit onderstreept het zorgvuldige adviesproces en de effectieve ondersteuning, zoals beschreven in het beleid rond 'doorlopende ontwikkelingslijnen'.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat is het allerbelangrijkste voor leerlingen en leerkrachten om een goede leeromgeving te scheppen. Door middel van KANVAS van de Kanjertraining worden de leerlingen in beeld gebracht. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen ook zelf zo'n vragenlijst in. De vragenlijsten worden vergeleken met de observaties die de leerkracht dagelijks in de klas doet. Het groepsoverzicht wat aangepast en gebruikt bij ons handelingsgericht werken om de leerling te ondersteunen of te begeleiden. Eén keer per jaar worden er oudervertelgesprekken gevoerd met ouders en leerkracht, zodat ook ouders ingeschakeld worden om iets te vertellen over hun kind. De leerkracht kan hierop inspelen en dit meenemen in zijn aanpak in de klas. Zo kan er op allerlei manieren aan de onderwijsbehoefte van leerlingen worden voldaan. LEES MINDER
We helpen elkaar.
Samen kunnen we meer.
Ieder kind is uniek.
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Prinses Maxima voor sociale ontwikkeling?
Door middel van de Kanjertraining wordt er structureel aandacht besteed aan sociale vaardigheden. Er is een pestprotocol aanwezig om te gebruiken als hiervoor aanleiding bestaat. Een vertrouwenspersoon is in de school aanwezig om signalen op te vangen. Aan de school is een schoolmaatschappelijk werkster en een jeugdverpleegkundige verbonden, waarbij ouder en/of kind terecht kan en eventueel kan worden doorverwezen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Prinses Maxima om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.