
Schoolweging
De schoolweging van De Acker is 27,10 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft CBS De Acker zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit weerspiegelt een sterk curriculaire focus op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
34,1% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, bijna dubbel zo hoog als het regionale gemiddelde (18,6%). Tegelijk zijn vmbo-b/k-adviezen met 2,3% lager dan vergelijkbare scholen (5,5%). Deze duale focus op excellentie én inclusie sluit aan bij de gematigde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Acker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.37 | 177.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,6% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Mogelijke verklaringen zijn de complexe leerlingenpopulatie (spreiding 5,85) en het hoge ambitieniveau van adviezen. Desondanks zit 62,2% op adviesniveau, conform benchmarks.
Sociale ontwikkeling
Op onze school wordt in alle groepen kanjertraining gegeven.De Kanjertraining is meer dan alleen een anti-pestmethode. De training vormt voor onze school de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden, of te verbeteren. We streven de volgende doelen na: * Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. * Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. * Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. * Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. * Leren om verantwoordelijkheid te nemen. * Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie . De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie gebruikt wordt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
rust en wederzijds respect
Wat is de werkwijze van CBS De Acker voor sociale ontwikkeling?
CBS De Acker meet jaarlijks via KanVAS (een individueel in te vullen vragenlijst) of een kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Verschillende sociaal-emotionele aspecten worden in kaart gebracht. Naar aanleiding van de uitkomsten bespreken de leerkrachten de resultaten en maken ze een plan van aanpak voor de volgende periode.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Acker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Acker gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Acker?
CBS De Acker gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.