
Schoolweging
De schoolweging van Boterdorp is 27,90 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets boven het landelijk gemiddelde (96,37%) en ver boven de inspectienorm van 85%. Deze solide basis sluit aan bij de focus op maatwerk bij taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,51% maar ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert de combinatie van aandacht voor basisvaardigheden en uitdaging voor talenten, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel theoretische adviezen: 45,45% havo/vwo en vwo (27,27% elk), tegenover 18,61% vwo-adviezen bij vergelijkbare scholen. Tegelijk wijst 9,09% vmbo-b advies op aandacht voor praktische leerwegen. Dit duale profiel past bij de schoolweging met brede spreiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Boterdorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.63 | 177.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken twee keer per jaar een schoolanalyse en groepsanalyse n.a.v. d citotoetsen. Wij beschrijven dit in LeerUniek en bespreken dit in gesprekken tussen de intern begeleider en de leerkrachten, van waaruit we groepsplannen maken en doelen stellen waaraan we met de kinderen willen werken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,73% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks stroomt 22,73% boven advies door, wat demonstrateert dat de school risico’s neemt in advisering. De school benadrukt in haar beleid ‘holistische ontwikkeling’, mogelijk ten koste van puur cognitieve criteria.
Sociale ontwikkeling
Op Boterdorp zeggen wij: Het is niet 'hoe goed ben jij', maar 'hoe ben jij goed'. Het zijn dezelfde woorden, maar hebben een andere lading. In de fundamenten van onze visie staan woorden als respect, eigenaarschap, bouwen aan relatie, samenwerken en kansen bieden. Ieder mens heeft de beste kans zich te ontwikkelen als het zich veilig voelt. Veilig in jezelf en dus veilig in je omgeving. Voor ons is dit de basis. Daarom hebben wij met elkaar duidelijke afspraken gemaakt om samen te zorgen voor een veilige sfeer en een veilige omgeving. Iedereen is goed zoals hij is en van daaruit leren wij ieder kind om positief over zichzelf en over de ander te denken. Onze leerkrachten hebben een positieve en verwachtingsvolle houding naar kinderen en leren hen zelfbewust in het leven te staan. Wij leren onze kinderen eerst zelf hun problemen op te lossen. Om te groeien naar een wereldburger die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen handelen met respect voor zijn medeburgers. Vanuit ons gedragsprotocol en onze methode Leefstijl hebben wij hier voortdurend aandacht voor. LEES MINDER
veiligheid
respect
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Boterdorp voor sociale ontwikkeling?
In de groepen 3-8 gebruikt Basisschool Boterdorp Kindbegrip om te beoordelen of een kind zich veilig en gewaardeerd voelt, dit gebeurt middels individuele vragenlijsten. Verschillende sociaal-emotionele aspecten worden hierbij bekeken. De leerkracht maakt, naar aanleiding van de uitkomsten, een plan van aanpak voor het individu en/of de groep. In de groepen 5-8 vullen kinderen hierbij ook een zelf vragenlijst in. In de groepen 1 en 2 gebruikt Basisschool Boterdorp ParnasSys leerlijnen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Boterdorp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Boterdorp gebruikt Kindbegrip en ParnasSys leerlijnen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Boterdorp?
Basisschool Boterdorp gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.