basisschool Het Molenveld
Wilhelminasingel 78
5351 CC Berghem

Schoolweging

Schoolweging
30.79
Spreiding
6.46

De schoolweging van Het Molenveld is 30,79 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.8% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). De school demonstreert hiermee sterke basisvaardigheden ondanks complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit reflecteert de effectieve didactische aanpak, vooral in rekenonderwijs waar de school zich profileert als koploper in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een nadruk op middenniveaus: 35.5% vmbo-k/-gt (vs. 25.2% regio) en 19.4% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (9.7% vs. 27.5% landelijk). Wel scoort de school 3.2% vwo-adviezen, vergelijkbaar met omringende scholen (2.1%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet MolenveldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens hun schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen in de volle breedte; dus ook op onderwerpen die niet in getallen meetbaar zijn zoals sociale redzaamheid, samenwerken, initiatief nemen en zichzelf presenteren. Ook toetsen wij kinderen op een aantal vakgebieden. Dit laatste doen we met ingang van vorig schooljaar middels het IEP leerlingvolgsysteem. Alle geobserveerde en getoetste aspecten hebben een rol bij het bewaken van de kwaliteit en het vormgeven van ons onderwijsaanbod: doen we de goede dingen op de goede manier en met het gewenste resultaat. De verzamelde data worden zowel op school-, groeps- en individueel niveau besproken binnen het team en middels groepsbesprekingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34% van de leerlingen presteert boven advies – bijna 10% hoger dan landelijk gemiddelde. Slechts 6.4% zit onder advies, wat de precisie van het adviesproces onderstreept. De 'warme overdracht' naar het VO lijkt hier succesvol te zijn.

Sociale ontwikkeling

Middels onze schoolbrede aanpak met de Gouden en Zilveren weken werken wij bewust aan het klassenklimaat en het als groep samen goed te hebben. Ook de inzet van Fides als sociale weerbaarheidsmethodiek draagt bij aan het gevoel van veiligheid en (zelf)vertrouwen. Door zicht te krijgen in jezelf en de ander en daar sociale interacties aan te koppelen krijgen kinderen zicht op en inzicht in hun eigen handelen en dat van de ander. Door deze inzichten leren zij vorm te geven aan hun eigen interactie met de wereld en de wijze waarop zij dit, op een voor hen en hun omgeving, passende manier ontwikkelen. Twee collega's zijn geschoold in het geven van Rots en Water trainingen. Deze zullen, zowel preventief als curatief ingezet gaan worden voor onze kinderen. In deze trainingen wordt een link gelegd naar de reeds binnen onze school toegepaste aanpak van Fides. LEES MINDER

veiligheid

(zelf)vertrouwen

samen

Wat is de werkwijze van basisschool Het Molenveld voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Molenveld werkt bewust met een aanpak in plaats van een methode voor sociale ontwikkeling. De Fides aanpak staat centraal, waarbij inzicht krijgen in jezelf en de ander belangrijk is. Door jezelf te leren kennen, ga je gedrag bij anderen herkennen.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Het Molenveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Molenveld gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Het Molenveld?

Basisschool Het Molenveld gebruikt Fides, Gouden Weken en Rots en Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.